چیلر تراکمی

افزایش راندمان چیلر با سابکول

افزایش راندمان چیلر با سابکول

افزایش راندمان چیلر تراکمی با شارژ گاز سابکول

برای درخواست تعویض اکسپنشن مراجعه کردیم اما بعد از مشاهده سیکل به همکارم گفتم باز هم یک ایراد اشتباه گزارش شده و مشکل سابکول است.

دوستم گفت سابکول چه طور میتونه رو راندمان سیستم و کاهش بار اواپراتور تاثیر بزاره؟

توضیح دادم زمانی که چیلر تراکمی به درستی ساخته شده باشه و کویل اواپراتور درست ساخته شده باشه و ظرفیت کندانسور درست انتخاب شده باشد. خیلی از تکنسین ها نمی دانند که می توان مقدار کمی افزایش راندمان به چیلر تراکمی با شارژ کندانسور با شارژ درست اضافه کرد. تا الان ما شارژ گاز را برای اواپراتور انجام می دادیم و با اکسپنشن های ثابت کار می کردیم و چیلر را شارژ می کردیم بنابراین اواپراتور به ما راندمان می داد اما با افزایش سابکول یا مادون سرد می توان افزایش راندمان داشت. چه طور؟

به ازای هر درجه سابکول می توان %1 افزایش ظرفیت را به چیلر تراکمی افزود. بیشتر چیلرها را می توان 10 تا 15 درجه سابکول شارژ کرد. اگر ما بر روی یک سیستم 3 تن(36,000 Btuh)، 10 درجه سابکول را کاهش دهیم یعنی 3600 تا 5400 btu اضافه به ظرفیت سیستم تراکمی اضافه کردیم. مقدار زیادی نیست اما میزانی است که معمولا کسری برودت در ساختمان محسوب می شود و می شود در روزهای گرم ساختمان را خنک کرد.

دوستم گفت، من دوست دارم همیشه سیستمی را که تعمیر می کنم، با حداکثر راندمان کار کند.

توضیح دادم که یک بار بر روی یک چیلر تراکمی 25 تن کار می کردیم که شارژ گاز کم داشت. چیلر را شارژ کردم تا اینکه دیگر در ساید گلس حبابی مشاهده نشد. فردا دوباره تماس گرفتند که چیلر تا دمای تنظیمی خنک نمی کند. هوا بسیار گرم بود و وقتی به ساید گلس نگاه کردم، هنوز از مبرد پر بود. ابتدا تصور کردم هوا گرم است یا ظرفیت سیستم پایین است و دوباره تا دمای سابکول 12 درجه سیستم را شارژ کردم و فردا دوباره مراجعه کردم و ساختمان کاملا خنک بود. پس مقدار ناچیزی شارژ گاز شرایط کاری چیلر را به کلی تغییر داد.

دوستم گفت، فکر نمی کنم مشکل از آنجایی بود که تو گفتی. چرا سابکول(مادون سرد) بودن مبرد در خط مایع اینقدر مهم است و چگونه می تواند تا اینقدر راندمان سیستم را بهبود بدهد؟

گفتم سابکول انرژی آزادی است که ما به چیلر اضافه می کنیم و تمام هزینه آن مقدار کمی مبرد است. با این کار به اکسپنشن ولو مبرد با کیفیت مناسب می رسد و با کاهش دمای مبرد مایع، ظرفیت اواپراتور افزایش می یابد.

پس چیزهایی که لازم داریم:

  1. مبرد مایع خالص ورودی به اکسپنشن ولو است.
  2. خنک کردن مبرد مایع باعث افزایش راندمان اواپراتور می شود.

برای مثال یک روز که هوای بیرون 35 درجه بود و دمای کندانس 51 درجه بود و دمای مبرد در قسمتی از کندانسور که مبرد مایع بود، 51 درجه سانتی گراد بود. تمام کاری که ما می توانیم انجام دهیم استفاده از هوای 35 درجه برای خنک کردن چند درجه ای کندانسور است. هوا موجود بود و فن ها کار می کردند. ایده ال ترین حالت خنک کردن مبرد مایع به دمای محیط 35 درجه سانتی گراد است اما این کار اقتصادی نیست زیرا افزایش سطح کندانسور هزینه زیادی دارد. سازندگان تمام تلاش خود را می کنند تا حتی 1 درجه میزان دمای کندانسور را بهبود بخشند.

دوستم پرسید، فشار قسمت فشار بالای سیستم با افزایش شارژ گاز چیلر، افزایش پیدا نکرد؟ اگر این حرف تو درست است چرا تمام تکنسین ها این شارژ را انجام نمی دهند؟

گفتم زمانی که شارژ گاز را برای رسیدن سابکول به میزان دلخواه انجام می دهید، اگر فشار دیسچارج بالا رفت و بالا باقی ماند، شما تمام مبردی را که اجازه شارژ داشته اید و سیستم قبول می کرده است را به چیلر تراکمی شارژ کرده اید و دیگر نمی توانید دمای سابکول را بیشتر کاهش دهید. من فکر می کنم که خیلی از دوستان ما نمی دانند که می توان بهترین راندمان را در اختیار مشتری قرار داد. بهتره بریم سر کارمون و نتیجه را با عمل کردن ببینیم.

سراغ یک مینی چیلر 5 تن با شیر انبساط ترموستاتیک رفتیم.

گفتم کار ما امروز این است که مطمئن شویم این سیستم با راندمان بالا کار می کند. اولین چیزی را که بایستی بررسی کنیم اواپراتور است و این که میزان سوپرهیت درست است. این یک مینی چیلر با شیر انبساط ترموستاتیک است بنابراین سوپرهیت بایستی بین 8 تا 12 درجه در خروجی اواپراتور باشد.

امروز دما 30 درجه سانتی گراد است بنابراین بایستی قسمتی از کندانسور را بپوشانیم و فشار قسمت فشار بالا را تا 278 psig معادل با یک روز 35 درجه افزایش دهیم البته توجه کنید که مبرد مورد استفاده ما گاز R-22 است. سپس دمای سابکول را بر روی خط مایع و خروجی کندانسور چک می کنیم. یک شیر در این قسمت وجود دارد که می توانیم با استفاده از آن فشار را چک کنیم همچنین دمای خط مایع را نیز چک می کنیم.

دوستم پرسید فاصله بین کندانسور و اواپراتور 12 متر است.

در کجای این خط بایستی دمای سوپرهیت ساکشن را بررسی کنیم؟

گفتم: سوپرهیت یا مافوق داغ بودن در خطوط بلند افزایش می یابد. در اینجا بایستی یک فرض بکنیم. انتظاری که ما از سوپرهیت داریم 10 درجه است اما در این حالت میزان سوپرهیت به 15 تا 18 درجه سانتی گراد می رسد. بایستی در موقع نصب به این نکات و تنظیم سیستم توجه شود.

دوستم قسمتی از کندانسور را پوشاند تا اینکه فشار به 278 psig رسید و اجازه دادیم تا سیستم پایدار شود. سپس دوستم گفت سوپرهیت 17 درجه است، همانطوری که پیش بینی کرده بودی اما دمای خط مایع 48 درجه است و سابکول 5 درجه است( با فشار 278 psig دمای معادل را از جدول در می آوریم و از دمای اندازه گیری کم می کنیم 48-51=5 درجه سابکول).

کندانسور با مبرد کافی

کندانسور با مبرد کافی برای تغذیه شیر انبساط ترموستاتیک شارژ شده است اما می توانیم با اضافه کردن مبرد کافی برای رسیدن به دمای 10 تا 15 درجه سابکول، راندمان را افزایش دهیم. این امر باعث بیشتر شدن راندمان می شود و فشار قسمت فشار بالا را افزایش نمی دهد.

مطلب دیگری را که بایستی به خاطر بسپاریم این است که وقتی دمای خانه بیشتر از حد طبیعی است، شیر انبساط دارای راندمان بیشتری است. دلیل این امر قابلیت تغییر جریان شیر انبساط ترموستاتیک است. شیر بیشتر باز می شود زیرا مبرد بیشتری در اواپراتور به جوش می آید. زمانی که این اتفاق می افتد، زمانی که کندانسور با میزان سابکول کم شارژ شده باشد، کندانسور مبرد مایع ضعیفی را به شیر انبساط می فرستد و نتیجه آن جوشش مبرد قبل و در شیر انبساط است.

دوستم سپس شروع به شارژ مبرد به سیستم تا دمای 15 درجه سابکول کرد و گفت تمام کاری را که برای این مینی چیلر می توانستیم انجام دهیم، انجام دادیم و با حداکثر راندمان کار می کند و کار ما تمام شده است.

سپس گفت، ما از سابکول برای شارژ گاز استفاده کردیم اما سابکول در مورد لوله مویی چگونه عمل می کند. به نظر من می رسد در سیستم هایی که از لوله مویی استفاده می کنند  دارای سابکول در کندانسور نیز بشوند.

گفتم، شیرهای اکسپنشن ثابت مثل لوله مویی ها بایستی با دمای سوپرهیت شارژ شوند و سپس مبرد کافی برای سابکول 10 تا 15 درجه به آنها اضافه شود. این روش باعث افزایش راندمان سیستم تبرید می شود.

حال کارهایی را که انجام داده ایم را با همدیگر مرور کنیم:

  1. مطمئن شدیم که سیستم خیلی نزدیک به میزان طراحی شده کار می کند. این مطلب ما را مطمئن کرد که شیر انبساط دارای افت فشار درست برای نرخ جریان عبوری از خود است.
  2. سپس ما سوپرهیت اواپراتور را چک کردیم تا مطمئن شویم اواپراتور با راندمان کار می کند.
  3. سپس مبرد کافی به سیستم تبرید اضافه کردیم تا دمای سابکول به 15 درجه رسید.

شما همچنین بایستی بدانید بسیاری از تولید کنندگان که محصول باکیفیتی تولید می کنند، اقدام به گذاشتن جدول شارژ در تابلو برق چیلر می کنند.زمانی که شما یک جدول شارژ مبرد را داشته باشید و از آن استفاده کنید، این امر باعث حل شدن بسیاری از مشکلات از قبیل راندمان است.

برای مشاوره می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *