چیلر تراکمی

مبردهای فریونی؛گاز فریون یا مبرد چیست؟ انواع مبردها، خواص و ویژگی آنها

مبردهای فریونی

گاز فریون یا مبرد چیست؟ گاز مبرد خون یک سیستم تبرید تراکمی با قلب کمپرسور است! در صورتی که مبرد فریونی با رطوبت ترکیب شود، حالت اسیدی آن باعث خوردگی فلزات در سیستم تهویه مطبوع می‌شود.

در این مقاله در بلاگ مهر اسپند به بررسی چیستی و انواع گاز فریونی می‌پردازیم. ابتدا تعریفی از گاز فریونی برای شما نوشته‌ایم. سپس راجع‌به تاریخچه و کاربرد گاز مبرد برای شما اطلاعاتی جمع آوری کرده‌ایم. و در آخر هم با انواع گاز فریونی در خانواده HCFC و HFC آشنا می‌شوید.

با خواندن این محتوا احتمالا با انواع گازها فریونی و خواص هر کدام کاملا آشنا می‌شوید. اما اگر باز هم به اطلاعات و مشاوه نیاز داشتید، لطفا با شماره 09123873563 تماس بگیرید.

گاز فریون یا مبرد چیست؟

فریون در واقع یک نام تجاری برای خانواده ماده شیمیایی است که با نام لروفلوئوروکربن‌ها یا CFC است. گاز مبرد در واقع کاربرد انتقال حرارت (خنک کنندگی) را در سیستم‌های تبرید تراکمی برعهده دارد. سیستم تبرید تراکمی متداول‌ترین سیستم برای تولید سرمایش در سردخانه‌ها، چیلر و حتی یخچال‌های خانگی است.

گاز مبرد در تعریف علمی‌تر ماده‌ای است که با جذب حرارت یا گرمای محیطی (اواپراتور) تبخیر و محیط را خنک می‌کند. به زبان ساده‌تر وظیفه مبرد تنها جذب و دفع حرارت در سیستم است.

اگر کمپرسور قلب یک سیستم تبرید تراکمی است، گاز مبرد مانند خون در سیستم است که نقش حیاتی در عملکرد سیستم تراکمی دارد.

مبرد به صورت گاز و مایع در کپسول فروخته می‌شوند و متشکل از سه خانواده HCFC ،CFC و HFC ساخته می‌شود. غیرقابل اشتغال، بی رنگ و بی‌ بو بودن ویژگی‌های مبردهای فریونی است.

تاریخچه و کاربرد گاز فریون یا مبرد چیست؟

وظیفه و کاربرد اصلی گاز مبرد انتقال گرما از محیطی به محیط دیگر است. این گاز در سیستم‌های تراکمی از جمله: سردخانه‌ها، سیستم‌های تهویه هوا، چیلر و حتی یخچال‌های خانگی و فریزها کاربرد دارد. حالا بعد از دانستن کاربرد مبرد، سراغ تاریخچه این گاز می‌رویم.

در اولین سیستم‌ها از فلورکربن‌ها به‌ویژه کلروفلوئورکربن‌ها مثل پروپان، آمونیاک، دی اکسید گوگرد و متیل کلراید استفاده می‌کردند، اما به دلیل سمی بودن از رده خارج شدند.

سپس خانواده CFC وارد چرخه تبرید شد و این سری گازها هم به دلیل آسیب به لایۀ اوزون ممنوع شد، امروزه از دو خانواده HCHC و HFC استفاده می‌شود.

نسل دوم مبردها که دارای کلر (CFC) هستند برای لایۀ اوزون مضر هستند.

بهتر است بدانید که سری اول مبردها تنها به دلیل سمی بودن برای انسان کاربردشان را از دست دادند. البته امروز به لطف فناوری گازهای طبیعی مثل آمونیاک و CO2 درصد سمی بودنشان کنترل شده است.

این دوگاز مبردهای ارزان و پاکی هستند و آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کنند. در نتیجه دوباره به چرخه استفاده به عنوان مبرد وارد شده‌اند.

انواع مبردهای فریونی چیست؟

گاز فریونی در سه خانواده HCFC ،CFC و HFC ساخته و استفاده می‌شوند. گازهای نام برده شده پر استفاده‌ترین گازهای فریونی هستند.
  1. خانواده CFC شامل گازهای فریونی 12، 50 و 502 است.
  2. خانواده گاز فریونی HCFC شامل گازهای 409A ،22 و 408A است.
  3. گازهای فریونی HFC شامل گازهای 507A، 404A، 407C، 410A، 407A، 427A و 134A است.

استفاده گازهای فریونی CFC به دلیل لایۀ اوزون ممنوع شده است.

این مبردهای فریونی غیر سمی هستند و تمام نیازهای صنایع را برطرف می‌کنند. در ادامه اطلاعات تکنیکی ارائه شده شامل خواص فیزیکی همچنین نکات کلیدی استفاده از این مبردها ذکر شده است. اصلا نگران نباشید ما به بررسی انواع مبردها، خواص و ویژگی‌های هرکدام می‌پردازیم.

گاز فریونی R-410A

مبرد R-410A یک مبرد یا گازهای ترکیبی هیدروفلوئورکربن (HFC) بوده است که به لایۀ ازون آسیب نمی‌زند. این گاز فریونی مخلوط R-32 و R-125 است و برای کاربردهای چیلر تراکمی است. و برای جایگزینی با R-22 (HCFC) طراحی شده است. این مبرد در فشار بالاتری (حداکثر High pressure =610 psi) کار می‌کند و نباید از تجهیزات R-22 برای کاربرد با این مبرد استفاده کرد.

کاربرد

 R-410A در سیستم‌های تهویه، چیلرهای تراکمی، هیت پمپ‌ها، رطوبت زداها و چیلرهای کوچک (مینی چیلر) استفاده می شود. R-410A همچنین در بعضی از موارد در  سردخانه‌های دما متوسط نیز استفاده می شود.

خواص و راندمان

R-410A یک گاز ترکیبی آزئوتروپیک است که در چیلرهای تراکمی کاربرد دارد. این گاز از نظر ایمنی رتبه A1 را توسط ASHRAE(حداقل مقدار سمیت و آتش پذیری) را دارد و میزان آسیب زدن به لایۀ ازون آن صفر است.

R-410A دارای فشار و ظرفیت مبرد نسبت بهR-22 است و نیازمند تجهیزات ویژه برای کاربردهای فشار بالا و نرخ جریان کمتر است. فشار کارکرد R-410A همچنین به میزان قابل توجه‌ای دارای ظرفیت حجمی برودت، نسبت به R-22 در بیشتر شرایط کارکرد است.

روغنکاری

برای اطمینان از برگشت روغن، گاز ترکیبی R-410A معمولا با روغن پلی استر POEاستفاده می‌شود. اجزای مبرد HFC گاز ترکیبی R-410A با روغن معدنی یا آلکلیل بنزین مخلوط نمی‌شود. سازنده‌های کمپرسور برای مبرد R-410 A معمولا روغن مناسب برای این کاربرد را معرفی می کنند. در هنگام استفاده از روغن POE به جاذب قوی رطوبت بودن روغن های پلی استر دقت کنید.

جایگزینی

به دلیل فشار و ظرفیت بالای R-410A نباید در سیکل تبرید با R-22 جایگزین شود و تنها می‌توانید در سیکل‌هایی که برای این کاربرد طراحی شده‌اند، استفاده کنید.

خواص R-410A

  • میانگین وزن ملکولی (g/moll)   72.6
  • نقطه جوش طبیعی (F)               -60.6
  • دمای بحرانی                        160.4
  • طبقه بندی ایمنی مبردهای ASHRAE  A1
  • تاثیر بر لایه اوزون               0
  • پتانسیل گرم کردن زمین      2.088

مبردهای فریونی R-427A

مبرد R-427A یک گاز ترکیبی HFC از ترکیب مبردهای R-32 ،  R0125 و R-134a است و برای جایگزینی با R-22  طراحی گردیده است این گاز هم به لایۀ ازون آسیب نمی‌زند.

کاربرد

R-427A جایگزین R-22 برای دمای متوسط، پایین و چیلرهای تراکمی است.

خواص و راندمان

R-427A برای تامین نیاز چیلرهای تراکمی و سردخانه‌ها طراحی شده است و یک گاز ترکیبی HFC آزئوتروپیک است که از لحاظ ایمنی در رده A1 قرار می گیرد.

R-427A دارای ظرفیت قابل مقایسه با R-22 و دارای راندمان بهتر در جایگزینی با R-22 نسبت به جایگزین‌های دیگر است. دمای دیسچارج R-427A معمولا 25تا45 درجه فارنهایت سرد تراز R22 است و پتانسیل گرمایش زمین(GWP) بسیار پائینی دارد.

روغنکاری

روغن های معدنی و آکلیل بنزین برای مبرد R-427A قابل قبول هستند. در صورتی که سیکل دارای جداکننده روغن و خط برگشت روغن برای مبرد R22 باشد، روغن بایستی به پلی استر POE تغییر یابد. در صورتی که تعویض روغن R-427A مورد نیاز باشد، تنها یک بار تعویض روغن کفایت می‌کند.

شارژ گاز

به دلیل طبیعت زئوتروپیک بودن گاز ترکیبی R-427A، بایستی به صورت مایع شارژ گردد.

جایگزینی

R-427A برای تعویض نیاز به تغییر شیر انبساط یا دیگر اجزای کلیدی ندارد. ممکن است اکسپنشن ولو نیاز به تنظیم داشته باشد تا به راندمان حداکثر برسد.

دستورالعمل جایگزینی

  1. به روغن مورد استفاده و اطلاعات کارکرد سیستم توجه کنید و نشتی‌های موجود را با ازت مشخص و رفع کنید.
  2. گاز R-22 را ریکاوری کرده و در کپسول ذخیره کنید.
  3. مرحله 1 را در صورت وجود گاز در سیکل انجام دهید.
  4. فیلتر درایر را تعویض کنید.
  5. میزان شارژ روغن مورد نیاز کمپرسور را مشخص کنید. در صورتی که جداکننده روغن نصب است، روغن معدنی یا آلکیل بنزین را درین بزنید و همین کار را برای کمپسور و اکومولاتور نیز انجام دهید.
  6. مقدار روغن مورد نیاز را شارژ کنید تا 5% باقی ماندن روغن معدنی در سیکل مجاز است.
  7. سیستم را وکیوم کنید (به کمتر از 500 microns) و از وکیوم ماندن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که میزان وکیوم کم شود یا از دست رفت، بایستی تست نشتی و وکیوم کردن مجدد انجام دهید.
  8. سیکل تبرید چیلر تراکمی و یا سردخانه را با مبرد R-427A شارژ کنید، این کار را تنها با شارژ مایع انجام دهید. میزان شارژ وزنی بایستی 95% میزان شارژ گاز R-22 باشد و در صورت نیاز می‌توانید این میزان را به 100% برسانید.
  9. شیر اکسپنشن ولو TXV  (شیر انبساط ترموستاتیک) را برای میزان سوپرهیت مورد نظر تنظیم کنید.
  10. سطح روغن کمپرسور را چک کنید و در صورت نیاز، کسری روغن را برطرف کنید.
  11. پلاکی بر روی کمپرسور و سیکل تبرید نصب کنید و نوع مبرد و روغن را مشخص کنید.

خواص مبردهای فریونی R-427A

میانگین وزن مولکولی (g/moll)         90.4

نقطه جوشش طبیعی (درجه فازنهایت) -45.3  

نقطه بحرانی(درجه فارنهایت) 185.6          

طبقه بندی ایمنی ASHRAE          A1

پتانسیل آسیب به ازون                         0

پتانسیل گرمایشی جهان                      2.024

مبردهای فریونی R-407A

فریون R-407A مبردی است ترکیبی و بدون آسیب به لایه ازون و ترکیب مبردهای HFC، R-32 و R-134a است. این مبرد هم برای جایگزینی با R-22 ساخته شده است.

کاربرد

R-407A برای جایگزینی با مبرد R-22 برای دمای متوسط و دمای پایین کاربرد دارد. اما برای چیلرهای تراکمی، تهویه مطبوع و اواپراتورهای فلودد مناسب نیست.

خواص و راندمان

این مبرد برای استفاده در بسیاری از سیستم‌های قدیمی و جدید طراحی شده است. R-407A یک مبرد زئوتروپیک ترکیبی HFC است که در گروه A1 در ASHRAE طبقه‌بندی می‌شود.  این گاز فریونی هم پتانسیل آسیب به لایۀ ازون آن صفر است.

R-407A دارای ظرفیت بسیار نزدیک به R-22 و نرخ‌های جریان مشابه است. به همین دلیل برای جایگزینی با R-22 در سوپر مارکت‌ها و سردخانه‎‌ها مناسب است. در مجموع R-407A یکی از بهترین جایگزین های R-22 یا راندمان انرژی بهینه برای کاربردهای سردخانه‌ای است.

دمای دیسچارج R-407A به میزان قابل توجهی کمتر ازR-22  است. اما فشارهای R-407A بیشتر از R-22 به ویژه در دماهای محیط بالا است.

روغنکاری

همانند بسیاری از گازهای ترکیبی HFC، مبرد R-407A نیاز به روغن پلی استر (POE) دارد تا برگشت روغن و سیرکوله آن در سیستم تضمین شود. برای سیستم‌هایی که دارای جداکننده روغن هستند، چندین بار فلش کردن و تعویض روغن نیازی نیست.

شارژ

به دلیل طبیعت زئوتروپیک بودن گاز ترکیبی R-407A بایستی به صورت مایع شارژ گردد. 95~100 درصد میزان شارژ R-22 نیز میزان شارژ وزنی این مبرد است.

جایگزینی

در بیشتر موارد، ظرفیت و راندمان جایگزینی R-407A مشابه R-22 است. تفاوت‌ها در راندمان بیشتر به دلیل طراحی سیستم، شرایط کارکرد و دماهای محیط است. نرخ جریان مبرد R-407c کمی بیشتر از R-22 است. گاهی برای بهینه سازی راندمان سیستم نیاز به تنظیم اکسپنشن دارید.

فشارهای کارکرد سیکل بالاتر است و احتمالا نیاز به تغییرات cut-out و تجهیزات ریلیف ولو (relief valve) یا شیر اطمینان دارید.

ویژگی مبردهای فریونی R-407A

مبردهای فریونی R-407c

مبرد R-407c یک گاز ترکیبی بدون آسیب به لایۀ ازون و ترکیب گازهای HFC، R-32، R-125 و R-134a است و دارای خواص بسیار نزدیک به R-22 است. کاربرد این مبرد در تهویه مطبوع و چیلرهای تراکمی به جز چیلرهایی با اواپراتور فلودد است.

خواص و راندمان

این مبرد برای کاربرد در بسیاری از سیستم‌های تهویه مطبوع و چیلر تراکمی تولید شده است. R-407c یک گاز ترکیبی زئوتروپیک است که در دسته A1 مبردهای بی ضرر ASHRAE قرار دارد و پتانسیل آسیب به لایۀ ازون آن صفر است.

روغنکاری

روغن‌های POE بایستی با مبرد R-407c استفاده شوند و این مبرد با روغن‌های معدنی ترکیب نمی‌شود. در زمان تعویض با مبرد R-22 بایستی دستورالعمل های لازم برای تخلیه کامل روغن انجام گیرد. تنها باقی ماندن 5% روغن معدنی در سیکل مجاز است.

شارژ

به دلیل طبیعت زئوتروپیک، بایستی به صورت مایع شارژ شود.

جایگزینی

R-407c جایگزین R-22 در سیستم‌هایی با جابه‌جایی مثبت است. کاربردهای این گاز فریونی در چیلرهای انبساط مستقیم DX و چیلرهای تراکمی است. از این مبرد نمی‌توان در چیلرهای سانترفیوژ و یا در اواپراتورهای فلودد استفاده کرد.

ویژگی مبردهای فریونی R-407c

مبردهای فریونیR-134a

مبرد فریونی R-134a یک گاز بی ضرر برای لایه ازون و مبردی است HFC که دارای خواص نزدیک به  R-12 است و چایگزینی در بسیاری از کاربردهای R-12 است.

کاربرد

کاربرد این مبرد در چیلرهای تراکمی، سیستم‌های دما متوسط و سردخانه‌ها و حمل‌ونقل است. از این مبرد می‌توان در بسیاری از سیستم‌ها که از R-12 و R-500 استفاده می‌کنند، استفاده کرد.

خواص و راندمان

R-134a برای کاربرد در تهویه مطبوع و سردخانه‌های دما متوسط ساخته شده است. این مبرد تک جزئی بوده و در جدول ASHRAE در گروه A1 قرار دارد و میزان پتانسیل آسیب به لایه ازون آن صفر است.

روغنکاری

روغن‌های POE یا PAG بایستی برای مبرد R-134a استفاده شوند زیرا این مبرد با روغن‌های معدنی یا آلکیل بنزین اختلاط ناپذیر است. توجه ویژه؛ در هنگام شارژ روغن کمپرسور به دلیل جذب رطوبت بایستی صورت گیرد. بایستی دستورالعمل تمیز کردن روغن از سیکل را اجرا کرد و حداکثر باقی ماندن 5% روغن معدنی قبلی مجاز است.

شارژ

شارژ R-134a را می توان به صورت مایع یا گاز انجام داد.

جایگزین

زمانی که این مبرد را با R-22 جایگزین می‌کنید، خروج روغن معدنی از سیکل و کمپرسور بایستی صورت گیرد و حداکثر باقی ماندن 5% روغن معدنی مجاز است.

ویژگی مبردهای فریونیR-134a  

مبردهای فریونی R-404A

مبرد R-404A یک گاز ترکیبی HFC و ترکیب مبردهای R-125، R-134a و R-143a است.

کاربرد

R-404A دارای خواص نزدیک به R-502 و به این دلیل برای بسیاری از کاربردهای دما متوسط و دما پایین سردخانه ها مناسب است. R-404A برای بسیاری از کمپرسورهای تولیدی کارخانه‌ مختلف مناسب است و از این مبرد برای پروسه‌های تبرید، تونل انجماد، دستگاه‌های یخ ساز و سردخانه‌ها استفاده می‌شود.

خواص و راندمان

R-404A برای بسیاری از سیستم‌های جدید و جایگزین قدیمی تبرید مناسب است و یک گاز ترکیبی زئوتروپیک است که در دسته A1 مبردهای ASHRAE قرار دارد و پتانسیل آسیب لایۀ ازون آن صفر است.

روغنکاری

R-404A با روغن‌های قدیمی و سنتی که برای R-502 استفاده می‌شود، مخلوط نمی‌شود. و باید با روغن‌های POE استفاده شود و در صورت تغییر مبرد بایستی حداکثر 5% روغن باقی مانده در سیکل روغن معدنی باشد. در غیر اینصورت باعث برگشت روغن نامناسب و یا دیگر مشکلات می‌شود.

شارژ

به دلیل طبیعت زئوتروپیک R-404A بایستی به صورت مایع شارژ گردد. تست‌های مختلف نشان می‌دهد که نشتی معمولا باعث مشکل برای R-404A نمی شود. نشتی را برطرف کنید و کسری شارژ را انجام دهید.

جایگزینی

R-404A جایگزین گاز R-502 در سیستم‌ها است، خواص فیزیکی و ترمودینامیکی ترکیب باعث شباهت آن با R-502 می‌شود. در فشارهای بالاتر، بایستی دقت لازم در هنگام تعویض صورت گیرد.

ویژگی مبردهای فریونی R-404A

مبردهای فریونی R-507A

مبرد R-507A یک گاز ترکیبی زئوتروپیک HFC و ترکیب R-134a و  R-12است. R-507A دارای خواص نزدیک به R-502 است و به این دلیل مبردی مناسب برای دماهای متوسط و پایین سردخانه‌ها است. کاربرد مبرد R-507A برای سیستم‌های جدید طراحی گردیده است مانند سردخانه‌ها، حمل‌ونقل و تبرید سردخانه‌ای است.

خواص و راندمان

R-507A برای بسیاری از سیستم‌های جدید و در حال کار قدیمی طراحی شده است. این گاز ترکیبی یک مبرد ترکیبی HFC است که در رده A1 مبردهای ASHRAE قرار دارد و پتانسیل آسیب به لایه ازون آن صفر است.

روغنکاری

R-507A با روغن‌های سنتی که برای سیستم‌های R-502 استفاده می‌شدند، مخلوط شدنی نیست و بایستی از روغن POE در هنگام جایگزینی مبرد استفاده شود و تنها حداکثر 5% روغن معدنی در سیکل باقی بماند.

شارژ

مبرد R-507A بایستی به صورت مایع شارژ شود تا از ترکیب درست مبرد اطمینان داشته باشیم.

جایگزینی

مبرد R-507A برای جایگزینی R-502 استفاده می‌شود و به دلیل فشارهای کارکرد بالاتر بایستی تنظیمات و اصطلاحات مناسب صورت گیرد.

ویژگی مبردهای فریونی R-507A

مبردهای فریونی R-22

مبرد R-22 یک مبرد HCFC است و برای رنج وسیعی از کاربردها استفاده دارد. این کاربرد شامل سردخانه‌ها و چیلرهای تراکمی و تهویه مطبوع است و به دلیل پروتکل مونترال استفاده از آن محدود گردید است.

کاربرد

R-22 برای رنج وسیعی از کاربردها از قبیل چیلرها، سردخانه‌ها، حمل‌ونقل و کاربردهای سردخانه‌ای استفاده می‌شود.

خواص و راندمان

خواص R-22 باعث مفید شدن این مبرد برای بسیاری از کاربردهای سردخانه‌ها و چیلرهای تراکمی شده است. R-22 دارای یک جزء است و در ره A1 گازها در ASHRAE قرار می گیرد.

روغن کاری R-22 با روغن‌های معدنی و آلکیل بنزین یا POE استفاده می شود. براساس نوع کاربرد و کمپرسور بایستی روغن انتخاب شود. شارژ گاز R-22 را می توان به صورت مایع یا گاز انجام داد.

ویژگی مبردهای فریونی R-22

مبردهای فریونی R-408A

مبرد R-408A یک مبرد تقریبا آزئوتروپیک و ترکیب R-22، R-125 و R-143a است و دارای خواص نزدیک به R-502 است. گاز مبرد R-408A یک جایگزین برای سردخانه‌های دما متوسط و پایین است که در حال حاضر از R-502 استفاده می‌کنند. R-408A نبایستی با R-502 مخلوط شود یا برای کسری شارژ R-502 استفاده شود.

R-408A برای کاربرد در سیستم‌های جدید ساخته نشده است. کاربردهای سردخانه که برای R-502 طراحی شده‌اند می‌توانند از این مبرد استفاده کنند.

خواص و راندمان

زمانی که مبرد R-408A را جایگزین R-502 می کنید، ظرفیت و راندمان معمولا بهبود پیدا می‌کند. فشارهای بالا و پایین این دو مبرد شبیه هم است. ممکن است در دماهای محیط بالا، 5psi فشار بالاتر در قسمت فشار بالای R-408A مشاهده شود.

روغنکاری

R-408A با روغن‌های معدنی و آلکیل بنزین یا POE کار می‌کند. بنابراین در سیکل‌های تبرید که از  R-502 و روغن معدنی استفاده می‌کردند می‌توان از مبرد R-408A به همراه روغن معدنی استفاده کرد. آلکیل بنزین و یا POE ممکن است به تنهایی یا ترکیبی یا روغن معدنی برای بهبود قابلیت اختلاط و برگشت روغن به کمپرسور استفاده شود که بایستی به توضیحات سازنده کمپرسور مراجعه کنید.

شارژ

به دلیل طبیعت زئوتروپیک گاز ترکیبی R-408A تنها بایستی به صورت مایع شارژ شود. نسبت شارژ R-408A تقریبا 85%-90% شارژ وزنی R-502 است.

جایگزینی

اجزای سیکل تبرید (TXV، سایز لوله‌ها و کمپرسورها) دارای راندمان مشابه R-502 است و نیازی به تعویض و تغییرات نیست.

ویژگی های مبرد R-408A

مبرد فریونی R-409A

مبرد R-409A یا FX-56 یک گاز ترکیبی با تاثیر کم بر لایه ازون و ترکیب مبردهای HCFC، R-22، R-124 و R-142b که دارای خواص نزدیک به R-12 است. کاربرد این گازفریونی در بسیاری از سردخانه‌های دما پایین و متوسط است. و جایگزینی در سیستم‌هایی که از مبردهای R-500 یا R-12 استفاده می کنند، است.

خواص و راندمان

مبرد R-409A دارای خواص شبیه به R-502 و R-12 است. فشار قسمت ساکشن این مبرد شبیه به R-12 است اما فشار دیسچارج 15 تا 25 psi بالاتر است.

ویژگی های انتقال دمای آن برابر یا بهتر از مبردهای R-12 یا  R-502 است.

روغنکاری

مبرد R-409A با روغن‌های MO یا AB که برای R-12 یا R-502 استفاده می‌شوند، خوب کار می‌کند و معمولا نیاز به تعویض روغن نیست. برای دمای پایین روغن معدنی برای R-12 استفاده می‌شود. (دمای اواپراتور کمتر از صفر درجه فارنهایت) را با کمتر از 30% روغن آلکیل بنزین مخلوط کنید. مبرد R-409A کاملا با روغن‌های AB یا POE مخلوط پذیر است.

شارژ

به دلیل طبیعت زئوتروپیک R-409A بایستی به صورت مایع شارژ گردد، نسبت وزنی شارژ 85-90% شارژ گاز R-12 است.

جایگزینی

R-409A پیشنهاد می شود با R-12 یا R-500 در چیلرهای DX عوض شود که شارژ روغن POE انجام نمی‌شود. مبرد R-409A در سیستم‌های تهویه مطبوع اتوماتیک یا اواپراتورهای فلودد (برای مثال چیلرهای سانترفیوژ) استفاده نکنید . برای این سیستم‌ها گاز r-134a پیشنهاد می‌شود.

ویژگی های مبرد R-409A

تعاریف تکمیلی

نقطه حباب دمای اشباع مایع (bubble point. Saturated liquid temperature) دمایی (داده شده برای یک فشار) که مبرد مایع ترکیبی (هر خانواده سری 400 یا 500) تبخیر یا جوش می‌آید. این دما شبیه به دمای مایع اشباع یک مبرد تک جزئی  است.

 نقطه شبنم (دمای اشباع مایع )(saturated vapor temperature)  Dew point دمای (داده شده برای یک فشار) که مبرد مایع ترکیبی (هر خانواده سری 400 یا 500 ) مایع یا کندانس می‌شود. این دما شبیه یه دمای اشباع بخار یک مبرد تک جزئی است.

نقطه جوش طبیعی (NBP) Normal Boiling point دمایی که مبرد در فشار اتمسفریک (14.7psi) به جوش می‌آید.

Alkyl benzene-AB

Global warning potential

Mineral oil-Mo

Ozone depletion potential

Original equipment Manu facture

Polyester-POE

Polyakylene glycol-PAG

روغن معدنی mineral oil:

روغن معدنی روغنی است که برای بسیاری از مبردهای CFC و HCFC استفاده می‌شود. هر دو خانواده CFC و HCFC دارای اختلاط کافی با روغن معدنی هستند که به برگشت مناسب روغن کمک می‌کند. بعضی اوقات روغن سنته تیک (AB یا POE ) برای موارد ویژه نیاز است تا به برگشت روغن در شرایط کارکرد کمک کند . برای تعویض مبردهای CFC قدیمی، مقداری شارژ از معدنی به آلکلیل بنزین ممکن است.

آلکیل بنزین: آلکیل بنزین یک روغن سینته تیک است که در سیستم‌های تبرید جدید و برای جایگزینی CFC به HCFC استفاده می‌شود. معمولا آلکیل بنزین دارای خاصیت اختلاط بهتر با HCFC ها نسبت به روغن معدنی است که باعث برگشت روغن می‌شود. در بعضی موارد شارژ مقداری روغن معدنی در آلکیل بنزین ممکن است مورد تائید باشد.

پلی استر:

مبردهای HFC که جایگزین CFC و HCFC ها می‌شوند، دارای خاصیت اختلاط ضعیف با HFC ها هستند و برگشت روغن را نامناسب می کند.

POE ها روغنهای سنته تیک هستند که در سیستم‌های HFC استفاده می‌شود. در هنگام شارژ روغن بایستی دقت بالایی برای شارژ و قابلیت جذب رطوبت این مبردها شود.

پلی آلکیلین گلیکول (Polyalkylene glycol): این روغن (PAG) با R-134a در کاربردهای چیلر تراکمی اتوماتیک استفاده می‌شود. همانند POE ، PAG دارای قدرت جذب رطوبت بالا است. این دو روغن را برای مبرد R-134a به کار می برند قابلیت مخلوط شدن با تعویض با یکدیگر را ندارند.

 

گاز فریون راز کارکرد صحیح سیستم تراکمی است

در این محتوا سراغ جواب سوال مبردهای فریونی چیست؟ رفتیم. و دانستیم که وظیفه و کاربرد اصلی گاز مبرد انتقال گرما از محیطی به محیط دیگر است. همچنین راجع‌به خواص و ویژگی، انواع فریون یا مبرد اطلاعاتی کسب کردید.

اگر باز هم سوالی راجع به گاز فریونی چیست در ذهن خود دارید در بخش دیدگاه، سوالات خود را از کارشناسان مهر اسپند بپرسید.

شرکت مهر اسپند با مشاوره تخصصی همراه با تجربه و دانش فنی روز دنیا در زمینه طراحی، اجرا، تعمیر، سرویس و نگهداری تاسیسات برق و مکانیک فعال است. شرکت مهر اسپند در بخش تعمیرات و ساخت چیلرها، کمپرسورها و به طور کلی اجرا، نگهداری و تعمیر تاسیسات خدمت رسانی می‌کند.

همچنین کالاهای ما اصالت کالایی دارند و اصل هستند، این سطح از کیفیت با قیمت‌های به‌صرفه و اقتصادی‌تر به نسبت دیگر همکاران، تکمیل می‌شود. اگر سوالی دارید اصلا نگران نباشید! کارشناسان ما در دسترس و آماده پاسخگویی به شما هستند.

برای مشاوره رایگان پیش از خرید یا تعمیرات لطفا همین حالا با شماره 09123873563 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *