چیلر تراکمی

تعمیر و نگهداری کمپرسورهای اسکرو بیتزر

تعمیر و نگهداری کمپرسورهای اسکرو بیتزر

تعمیر و نگهداری کمپرسورهای اسکرو بیتزر

دستورالعمل نگهداری و تعویض قطعات داخلی و تعمیرات کمپرسور های اسکرو بیتزر سِمی هرمتیک (نیمه بسته) و اوپن

کمپرسور های اسکرو مدل

HS.85/HS.74/HS.64/HS.53

OS.85/OS.74/OS.70/0S.53

تعویض و سرویس سالیانه کمپرسور های اسکرو با توجه به عمر کارکرد و شرایط کارکرد انجام می­ شود.

نکات اصلی مؤثر

شرایط کارکرد:

  • فشارهای کارکرد
  • دماهای گاز ساکشن و دیسچارج
  • دمای روغن
  • ویسکوزیته کارکرد و نوع روغن
  • مبرد
  • نرخ کارکرد
  • زمان بعد از استارت تا بدست آمدن شرایط پایدار
  • سطح روغن در راه­ اندازی
  • نوع کنترل خنک کننده روغن
  • سطوح آلودگی روغن و سیستم

هرکدام از شرایط بالا در میزان گارانتی کمپرسور در کارگاه تعمیر کمپرسور گروه مهندسی مهراسپند مؤثر است. و یا نشانه­ های خوردگی در یک کمپرسور می­ تواند برای ما نشانگر شرایط کارکرد باشد.

سیل شفت

نشت روغن تا 0.05 سانتی متر مکعب در هر ساعت کارکرد در محدوده مجاز است. گازبندی سیل شفت کمپرسور اسکروی اوپن را می­ توانید از طریق کف یا نشت­ یاب مشخص کنید.

ریلیف ولو (شیر اطمینان)

شیر اطمینان دارای فشار کارکرد 28BAR است. این شیر نیاز به نگهداری ندارد.

شیر یکطرفه

برای جلوگیری از گردش معکوس در حین خاموشی، از یک چک ولو (شیر یکطرفه) در قسمت خروجی دیسچارج استفاده می­ شود. اگر کمپرسور در جهت معکوس بگردد (زمان تقریبی بیش از 2 تا 3 ثانیه در هر خاموشی) ممکن است شیر یکطرفه آسیبب دیده باشد و باید تعویض گردد. همچنین نشتی شیر برقی روغن یا شیر روغن می­ تواند باعث گردش معکوس شود.

شیر برقی روغن

در حین خاموشی کمپرسور، شیر برقی خط روغن بسته است و نباید در سایدگلس جریان روغن مشاهده گردد.

شیر قطع کن روغن کمپرسورهای اسکرو HS.85 و os.85

فلوسوئیچ روغن

روش تست

  • کمپرسور باید برای بیش از 1 دقیقه کار کند.
  • بعد از حداکثر 5 ثانیه، فلوسوئیچ روغن باید فرمان خاموشی کمپرسور را بدهد.

فیلتر

بازدید و تعویض فیلتر بنا به سطح آلودگی تمام سیستم است. برای فیلترهای روغن بعد از 50 تا 100 ساعت کارکرد پیشنهاد می­ شود فیلتر تعویض گردد. اگر افت فشار از 0.5bar در فیلتر افزایش یافت (با شرایط پایدار) باید فیلتر تعویض گردد. درجه آلودگی فیلتر در حین کارکرد می­ تواند باعث روشن شدن چراغ سیگنال فیلتر شود.

رولبرینگ

کمپرسورهای اسکرو بیتزر به بلبرینگ­های ضد خستگی مجهز هستند. بنابراین تعویض بلبرینگ­ها تا شرایط ضرورت نیازی ندارد.

جدول تعویض بلبرینگ کمپرسور اسکرو بیتزر

روش چک کردن بلبرینگ­های کمپرسور

خوردگی بلبرینگ­ها را می­ توان از طریق آنالیز صدا تشخیص داد. برای نگهداری پیشگیرانه (preventive maintenance) تعویض بلبرینگ­ها در جدول زیر لیست شده است. در هنگام تعویض بلبرینگ­های کمپرسور باید هوزینگ و فلنچ دیسچارج نیز بررسی گردد (خراش، نشانه های خوردگی باید در نظر گرفته شود). تعویض بلبرینگها می­ تواند ناشی از عواملی مانند کارکرد با رطوبت، نشت روغن، سوپرهیت نامناسب ساکشن و یا اورلود دمایی باشد.

کوپلینگ کمپرسورهای اوپن مدل OS

روش چک کردن کوپلینگ کمپرسور اسکرو اوپن (باز)

اطلاعات مورد بررسی کارکرد

  • دمای اواپراتور
  • دمای گاز ساکشن
  • دمای کندانس
  • دمای گاز دیسچارج
  • حداقل ( 30K (NH3, R22, R407C
  • حداقل (20K (R507A, R404A, R134A بالاتر از دمای کندانس و حداکثر 100C

دمای روغن

مدل های HS: حداکثر 100C با روغن B100 حداکثر 80C

مدل های BSE170/B150SH :OS حداکثر 90C

B10 حداکثر 80C

MO با ویسکوزیته 46CST/32 حداکثر 50

MO با ویسکوزیته68CST حداکثر (60C (MINERAL OIL

PAO:SHC226E حداکثر (60C (POLY-ALFA-OLEFIN

حداکثر نرخ استارت در ساعت 6 تا 8 بار بوده و حداقل زمان کارکرد 5 دقیقه می­ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *