چیلر تراکمی

کمپرسورهای دیجیتال اسکرال کوپلند

کمپرسورهای دیجیتال اسکرال کوپلند

کمپرسورهای اسکرال کوپلند 3~15 تن برای چیلر تراکمی

در این متن کمپرسورهای دیجیتال اسکرال کوپلند 3~15 تن مورد بررسی قرار می گیرند.

برای مشاوره با کارشناسان ما در تماس باشید.

مدل های مورد بررسی عبارتند از :

R-410A

ZPD61~ZPD54K5

ZPD61~ZPD91KC

ZPD103~2PD182KC

R-22&R-407C

ZRD36~ZRD81KC

ZRD94~2RD125KC

کمپرسورهای دیجیتال اسکرال کوپلند ZRD و ZPD کمپرسورهایی هستند که توانایی کارکرد از ظرفیت 10% تا حداکثر ظرفیت را دارند. اسکرال های دیجیتال برای بسیاری از کاربردها که کمپرسور با ظرفیت متغییر نیاز است، مناسب هستند. مانند کاربردهای VAV، یونیت هایی که از بای پس گاز داغ استفاده می کنند تا ظرفیت را کنترل کنند. و کاربردهایی که نیاز به کنترل دقیق دما و رطوبت دارند. دیگر کاربردها عبارتند از چند کمپرسور در یک مدار قرار دارند. معمولا کمپرسورهای اسکرال دیجیتال مدل های ZRD94KCE-TF5 و ZPD182KCE-TWO .

در این متن در مورد کارکرد و کاربرد این کمپرسورها صحبت کنیم. در مباحث دیگر در مورد کمپرسورهای زیر نیز صحبت می کنیم:

1.5~5TON R-410A

5~7.5TON R-410A

8~15TON R-22, R-407C &R410A

1.5~7TON R-22&R-407C

پلاک کمپرسور 

شماره مدل کمپرسورهای دیجیتال اسکرال کوپلند شامل ظرفیت اسمی 60HZ در حداکثر ظرفیت دمای بالای AHRI است. یک مثال کمپرسور ZPD12OKCE-TFD است که تقریبا 120000Btu/hr ظرفیت سرمایی در کاربرد تهویه مطبوع (چیلر تراکمی) در زمان کارکرد 60HZ دارد. توجه کنید که کمپرسور مشابه تقریبا 6/5 این ظرفیت یا 100000 Btu/hr را در زمانی که در قدرت 50HZ کار می کند، دارد.

کارکرد کمپرسور دیجیتال

اسکرال دیجیتال توانایی ظرفیت یکپارچه از 10% تا 100% را داراست.

یک شیر برقی در حالت عادی بسته (normally closed) نکته کلیدی برای این کار است. زمانی که شیر برقی بسته باشد، کمپرسور در حداکثر ظرفیت کار می کند.

زمانی که شیر برقی برقرار می شود، دو اسکرال در راستای محورشان از هم فاصله می گیرند یا به حالت آنلود(بی بار) می روند. در حین حالت آنلود، موتور کمپرسور به حرکت ادامه می دهد. اما کمپرس کردن اتفاق نمی افتد. در حالت باردار بودن، کمپرسور 100% ظرفیت دارا بوده و در حالت بی بار ظرفیت به 5% می رسد.

با تغییر زمان حالت لود و آنلود، ظرفیت میانگین بدست می آید. حداقل ظرفیت قابل بدست آمدن برابر 10% است که برابر 1.5 ثانیه پمپ کردن در یک سیکل 15 ثانیه ای است.

کمپرسورهای دیجیتال اسکرال کوپلند چگونه کار میکند؟

کمپرسور اسکرال دیجیتال دارای امتیاز آنلود کردن در مقایسه با کمپرسورهای عادی اسکرال کوپلند است. تمام کمپرسورهای اسکرال کوپلند برای کارکرد در حالتی طراحی شده اند که اسکرال بتوانند چند هزارم اینچ از یکدیگر فاصله بگیرند. کمپرسورهای 3 تا 5/7 تن در این متن مورد بررسی قرار می گیرند. زمانی که شیر برقی برقرار می شود. حجم بالایی پیستون به قسمت فشار پائین ونت می شود و اجازه می دهد تا اسکرال ها (حلزونی ها) در جهت محوری از یکدیگر فاصله بگیرند. زمانی که شیر برقی بی برق شود، پیستون به پائین حرکت کرده و اسکرال ها به محل خود باز می گردند.

کمپرسورهای 8 تن و بزرگتر دیجیتال دارای یک شیر برقی هستند. که در پهلوی کمپرسور قرار دارد. که گاز با فشار میانی را به قسمت فشار پائین کمپرسور در حین آنلود، ونت می کند. در حالت لود، شیر برقی بی برق شده و مسیر بسته می شود.

لطفا با عکس های 2 و 3 که مقطع مکانیزم کمپرسور اسکرال دیجیتال کوپلند را نشان داده، نگاه کنید.

کمپرسور در حین کارکرد حالت باردار در محدوده نمودار بایستی قرار داشته باشد. که میزان مجاز کارکرد کمپرسور با دمای سوپر هیت ساکشن 20F است. اگر شرایط کارکرد، خارج از محدوده فوق باشد، بیش از حد گرم شدن و اورلود به دلیل ناکافی بودن خنک شدن سیم پیچ کمپرسور اسکرال بروز خواهد کرد.

شیر برقی

شیر برقی خارجی مورد تائید و ذکر شده شرکت امرسون برای کارکرد درست سیستم، استفاده شود. برای تعویض می توانید از مشخصات جدول 4 استفاده کنید.

نوسان فشار

در حین کارکرد این سیستم، فشار ساکشن و دیسچارج نوسان خواهد داشت. نصب و تنظیمات کنترلرهای فشار بایستی برای این مورد در نظر گرفته شده باشد. در حالت آنلود، فشار دیسچارج کاهش یافته و فشار ساکشن افزایش می یابد. این نوسانات طبیعی تاثیر چشمگیری بر قابلیت اطمینان سیستم ندارد.

راه اندازی و خاموشی

برای بهبود ویژگی های راه اندازی کمپرسور اسکرال دیجیتال، کنترلر های شرکت امرسون 1/0ثانیه تاخیر برای باردار شدن کمپرسور در نظر می گیرند همچنین برای جلوگیری از گردش معکوس در هنگام خاموشی کمپرسور، برای 5/0 ثانیه قبل خاموشی، کمپرسور آنلود می کند.

کارکرد کمپرسور

به دلیل اینکه کمپرسورهای دیجیتال توانایی کنترل ظرفیت پیوسته از 10% تا 100% را دارا هستند، ظرفیت های که نبایستی برای کمپرسور تک مشکل ساز باشد. هرچند، اگر کمپرسور دیجیتال با یک کمپرسور عادی اسکرال تندوم (موازی) شده باشد، راه اندازی های کوتاه می تواند باعث آسیب گردد بنابراین سیستم های کنترل بایستی دارای کنترل زمان 2 دقیقه ای برای جلوگیری از راه اندازی های کوتاه مدت باشد.

شیر اطمینان داخلی (IPR)

یک کنترل کننده فشار بالا (high pressure control) بایستی در تمام کاربردهای کمپرسورهای اسکرال zpd103-182kc و zpd94-125kc نصب شود زیرا این کمپرسورها دارای شیر اطمینان فشار داخلی (IPR) نیستند.

کنترل فشار بالا

همانطوری که در بالا توضیح داده شد، تمام کمپرسورهای اسکرال دیجیتال دارای شیر IPR نیستند. بنابراین نیاز به کنترل فشار بالا در بعضی مدل ها است. حداکثر میزان پیشنهادی قطع (cut out) برابر 425psig(30bar) برای R-22 و R-410A و 650psig(45bar) برای R-410A است. کنترل فشار بالا بایستی دارای ریست دستی باشد.

کنترل فشار پائین

یونیت های چیلر تراکمی (تهویه مطبوع) را می توان در مقابل دمای بالای دیسچارج و فشار پائین ساکشن محافظت کرد. تست و تجربه نشان می دهد که فشار قطع (cut out) کمتر از 55psig(3.8 bar) برای گاز R-410A و 25psig(1.7bar) برای گاز R-22 & R-407c به اندازه کافی است تا کمپرسور را در مقابل بیش از حد گرم شدن ناشی از کمبود شارژ گاز یا خرابی شیر انبساط TXV و … محافظت کند. یک سطح بالاتر از محافظت نیز قابل دستیابی است اگر کنترل فشار پائین برای قطع (cut out) در 95psig(6.7bar) برای گاز R-410A و 55pig (3.8bar) برای گاز R-407c & R-22 تنظیم شده باشد یا از یخ زدن کویل جلوگیری کند. فشار قطع در تنظیمات می تواند تا 18opsig(12.5bar) برای گاز R-410A و 105psig(7.2bar) برای R-407c&R-22 بالا باشد تا از راه اندازی و قطع های مکرر به دلیل کمبود گاز (مبرد) جلوگیری شود.

محافظت دمای کمپرسور اسکرال

بیشتر کمپرسورهای اسکرال دارای محافظ دمای داخلی دمای دیسچارج نیستند. برای این کار، یک سنسور NTC بایستی به لوله دیسچارج کمپرسور (تا آنجا که ممکن است نزدیک به اتصال خروجی کمپرسور) نصب شود. برای تاثیر بهتر، سنسور را بایستی عایق کرد. شکل 7 دو نوع متفاوت از ترمیستورهای دمای دیسچارج را نشان می دهد .

کمپرسورها یZRD61 تا ZRD81KC دارای یک ترمیستور دمای دیسچارج هستند که درون دیواره در بالای کمپرسور نصب می شود. اگر این ترمیستور نیار به تعویض داشته باشد، بایستی با کدهای موجود در جدول 4 تعویض شود.

هیترهای کارتر کمپرسور

هیتر یا گرم کن کارتر کمپرسور در مواردی که در محدودیت های شارژ سیستم در جدول 2 تجاوز کند ، مورد نیاز است. برای اطلاعات بیشتر و محل نصب هیتر کارتر میتوانید به اطلاعات کمپرسورهای اسکرال کوپلند موجود در سایت مراجعه کنید.

نوع روغن و تخلیه روغن

روغن معدنی برای کمپرسورهای ZRD*KC برای کاربردهای گاز R-22 و روغن پلی استر (POE) برای کمپرسورهای ZRD*KCE و ZPD*KCE برای گازهای R-410A& R-407c & R-22 مورد استفاده قرار میگیرند. میتوانید پلاک کمپرسور را برای نوع شارژ روغن نگاه کنید.

میتوان کمپرسورهای ZRD+KCE با روغن پلی استر (POE) را جایگزین کمپرسورهای ZRD*KC با روغن معدنی گاز R-22 کرد. گاز R-22 را میتوان با روغنهای معدنی و پلی استر یا مخلوط این دو روغن استفاده کرد.

اگر روغن اضافه برای کاربردهای POE مورد نیاز باشد. شرکت کوپلند روغنهای ultra 32-3MAF و Lubrizol Emkarate RL32-3MAF ، Virginia a LE32-3MAF/parker Emkarate یا  (Emkarate RL32-3MAF)Nu Calgon 4314-66 را برای استفاده پیشنهاد می دهد. کوپلند روغن های ultra 22cc و hatcol EAL 22cc و Mobil EAL Arctic 22cc را نیز قابل قبول می داند.

اگر روغن اضافی برای کاربردهای معدنی مورد نیاز باشد. روغن های Sonneborn Suniso3Gs یا Chevron Texaco Capella WF32 بایستی استفاده شود.

فاکتور قدرت

در حین حالت باردار کمپرسور دیجیتال اسکرال در حداکثر ظرفیت، فاکتور قدرت همانند کمپرسور اسکرال استاندارد است هرچند زمانی که اسکرال ها آنلود می کنند، فاکتور قدرت بسیار کمتر است.

کاربردهای تندوم (دوتایی موازی)

کمپرسورهای تندوم دارای راهنمای کاربرد مشابه به کمپرسورهای تکی هستند. محدودیت شارژ مبرد در کمپرسورهای موازی در جدول 2 نشان داده شده است. یک مدار موازی با شارژ گاز بیشتر از محدودیت ذکر شده در جدول بایستی دارای هیتر کارتر کمپرسور باشد.

نقشه لوله کشی کمپرسورهای موازی در شکل 9 برای یک کاربرد معمولی تندوم با استفاده از کمپرسورهای 3 تا 5/7 تن نشان داده شده است. توجه کنید که تنها یک کمپرسور در ترکیب موازی، دیجیتال است.

کنترل مدولیشن

دو کنترل متفاوت برای امرسون (کنترل کمپرسور اسکرال) وجود دارد: Copeland Scroll Digital Compressor controller

Emerson Commercial Comfort Controller

کنترلر کمپرسور دیجیتال اسکرال کوپلند یک کنترلر اوپن لوپ است که کنترل، محافظت و تشخیص مشکل اسکرال دیجیتال را انجام می دهد و برای کاربردهای OEM مناسب است.

اما نوع دیگر کنترلر امرسون”Commercial Comfort Controller”  یک کنترلر لوپ بسته است که کنترل مدولیشن را براساس دمای محیط انجام می دهد و برای کاربردهای OEM و کاربردهای تعویض مناسب است.

تشخیص سطح روغن

اگر ساختار سیستم از یک سیستم تک مدار با یک کمپرسور، اواپراتور و کندانسور پیچیده تر باشد. یک تست برگشت روغن به شدت پیشنهاد می شود ( در هنگام تست سیستم ). برای این تست یک کمپرسور نمونه بایستی در تمام شرایط کارکرد مورد بررسی قرار گیرد تا سطح روغن مناسب بوده و سطح روغن به پائین تر از سطح مجاز نرسد.

اگر سیستم شامل 20 پوند(9 کیلوگرم) مبرد است، پیشنهاد می شود یک انس روغن اضافی به ازای هر 5 پوند (15ml/kg) به کمپرسور اضافه شود.

انتخاب کمپرسور و تغییر کمپرسور

تغییر کمپرسور اسکرال دیجیتال در مقایسه با کمپرسور بدون مدولیشن بایستی با توجه به نکات زیر انجام گیرد:

  1. راندمان- ظرفیت حداکثر بار کمپرسور اسکرال دیجیتال بایستی تقریبا برابر ظرفیت کمپرسور تعویضی باشد.
  2. الکتریکال-RLA و LRA کمپرسور اسکرال دیجیتال در مقایسه با کمپرسور تعویضی و کنتاکتور، سیم، فیوز و خازن راه انداز بایستی برابر باشد.
  3. مکانیکال – در بیشتر موارد محل ورود و خروج ساکشن و دیسچارج دارای تفاوت است که بایستی برای تعویض در نظر گرفته شود .

گام هایی که بایستی برای حذف کمپرسور بدون مدولیشن انجام داد :

  1. از دستگاه ریکاوری مناسب استفاده کنید.
  2. برق قدرت را قطع و از کمپرسور جدا کنید.
  3. با استفاده از گیج مانیفولد از خالی بودن سیستم (O psig) اطمینان حاصل کنید.
  4. اتصال های ساکشن و دیسچارج را جدا کنید.
  5. پیچ های کمپرسور اسکرال (پایه کمپرسور) را باز کنید.
  6. اتصال ساکشن و دیسچارج را بپوشانید تا آلودگی وارد سیکل نشود.
  7. کمپرسور را از محل نصب جدا کنید و بیرون بیاورید.
  8. کمپرسور جدید را نصب کنید
  9. لوله های ساکشن و دیسچارج را با استفاده از جوشکاری استاندارد متصل کنید.
  10. نشتی را با استفاده نیتروژن چک کنید.
  11. کابل قدرت را وصل کنید.

کنترل جریان مبرد

بیشتر شیرهای انبساط ترموستاتیک می توانند جریان مبرد را تا 40% ظرفیت کنترل کنند. مشکلات نوسانی کارکردن شیر انبساط ترموستاتیک در صورت کار کردن در خارج از شرایط طراحی بوجود می آید. شیرهای انبساط الکترونیک دارای شرایط کارکرد بهینه تر برای کاربردها هستند.

جریان هوای اواپراتور

برای حداکثر ذخیره انرژی، راحتی و راندمان بایستی جریان هوا با موتورهای اینورتری و یا چند دور در اواپراتور بوجود آید.

جریان هوای کندانسور

برای ذخیره انرژی، جریان هوا را می توان براساس نرخ مدولیشن کمپرسور، دمای کندانس، دمای محیط و…. کنترل کرد.

شکل 1-مثال سیکل کمپرسور اسکرال دیجیتال

شکل 3 کمپرسور اسکرال دیجیتال 8 تا 15 تن دیجیتال

شکل 2-کمپرسور اسکرال 3 تا 5/7 تن

شکل 4. شرایط کارکرد کمپرسور اسکرال

شکل 5 گراف ظرفیت کمپرسور اسکرال دیجیتال

جدول 1. مشخصات کمپرسورهای اسکرال کوپلند دیجیتال

جدول 2. محدودیت های شارژ گاز (مبرد) کمپرسور اسکرال

دیدگاهی در مورد “کمپرسورهای دیجیتال اسکرال کوپلند

  1. Behi گفت:

    عالی
    شما خودتون سیستم کنترل مودولوشن کوپلند یا امرسون دارید؟

    1. modir 2 گفت:

      درود خیر دوست عزیز

  2. m.tourchy گفت:

    درود
    با تشکر از مجموعه مهراسپند، مقاله بسیار کاربردی و جالبی بود
    فقط در متن مقاله به شکل هفت و جدول چهار ارجاع داده شده است اما در پایان مقاله خبری از شکل هفت و یا جدول چهار نیست.

    1. modir 2 گفت:

      بله چشم حتما قرار میدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *