چیلر تراکمی

وضعیت بد سوپاپ های کمپرسور

وضعیت بد سوپاپ های کمپرسور

وضعیت بد سوپاپ های کمپرسور

بیش از حد گرم شدن کمپرسور و تغییر رنگ سوپاپ های دیسچارج.

خیلی از تعمیرکاران سیستم های تراکمی می گویند فشار ساکشن و فشار دیسچارج کمپرسور یکی است و کمپرسور به درستی کار نمی کند و راندمان سیستم افت شدید پیدا می کند.

سه دلیل برای افزایش فشار ساکشن و کاهش فشار دیسچارج وجود دارد:

  • نشتی سوپاپ های کمپرسور (شکل 1)
  • خوردگی رینگ های کمپرسور (شکل2)
  • نشتی اویل سپراتور یا جدا کننده روغن
سوختن و کربونیزه شدن سوپاپ کمپرسور
خوردگی رینگ های کمپرسور
تغییر رنگ سوپاپ های دیسچارج کمپرسور

نشتی سوپاپ های کمپرسور

دلیل این که سوپاپ های کمپرسور به درستی عمل نمی‌کنند وضعیت بد سوپاپ های کمپرسور است. که می تواند به دلیل بیش از حد داغ شدن کمپرسور یا نقص در روغنکاری باشد و یا وجود کربن در کمپرسور و یا ذرات خارجی در سیکل است.

  • ضربه زدن مبرد یا روغن
  • رطوبت و گرما باعث مشکل ضربه زدن در سیلندر و به سوپاپ ها می شوند.
  • ورود مبرد مایع به کمپرسور
  • بیش از حد داغ شدن کمپرسور که باعث خوردگی رینگ های پیستون می شود.
  • وجود اسید در سیکل که باعث خرابی قطعات کمپرسور می شود.
  • تنظیم اشتباه شیر اکسپنشن ولو یا TXV -میزان پایین سوپرهیت باعث برگشت مایع به کمپرسور می شود.
  • تنظیم اشتباه شیر اکسپنشن ولو یا TXV -میزان بالای سوپرهیت باعث گرم شدن کمپرسور می شود.
  • کم شارژ شدن گاز باعث افزایش سوپرهیت و بیش از حد داغ شدن کمپرسور می شود.
  • کاهش بار اواپراتور به دلیل یخ زدن اواپراتور و یا خرابی فن اواپراتور.

در ادامه چک لیستی برای کمپرسور بیان شده است.

کمپرسور با نشتی در قسمت سوپاپ ها

نشانه ها شامل موارد زیر است:

  • دمایی بالاتر از دمای طبیعی دیسچارج
  • فشار کندانس و دمای پایین
  • سابکول طبیعی یا بالای کندانسور
  • سوپرهیت طبیعی تا بالا
  • فشار ساکشن کمپرسور بالا

دمای دیسچارج بالاتر از میزان طبیعی: سوپاپ دیسچارج در صورتی که به درستی در جای خود نشسته باشد، باعث می شود تا فشار دیسچارج افت پیدا کند(شکل 1). در طول کمپرس کردن، گاز مجبور است از مسیر سوپاپ دیسچارج به بیرون از سیلندر فرستاده شود و در صورتی که سوپاپ های دیسچارج به درستی در جای خود نشسته باشند باعث می شود در حین پایین آمدن پیستون، گاز داغ دیسچارج به کمپرسور بازگردد زیرا سوپاپ ها به درستی در نشیمنگاه خود قرار ندارند و این امر باعث افزایش گاز دیسچارج می شود هرچند در بعضی از اوقات این اتفاق باعث کاهش دمای دیسچارج و افزایش دمای ساکشن می شود.

کاهش فشار کندانس(head pressure): به دلیل این که مقداری از گاز دیسچارج در سیلندر بای پس می شود، جریان مبرد به کندانسور کاهش می یابد. این قضیه باعث کاهش بار حرارتی کندانسور و بنابراین فشار کندانسور و دمای آن می شود.

سابکول طبیعی و رو به بالا:

جریان گاز به سمت کندانسور کاهش می یابد بنابراین در کل سیستم این مقدار کاهش می یابد. بیشتر مبرد در کندانسور و ریسیور است و این قضیه باعث بیشتر شدن سابکول یا مادون سرد کندانسور می شود.

سوپرهیت طبیعی و رو به بالا: به دلیل کاهش جریان مبرد در سیکل تراکمی، شیر انبساط ممکن است مبرد کافی را دریافت نکند که سوپرهیت بالا یکی از نتایج این امر است هرچند در صورتی که مشکل سوپاپ ها حل شود، میزان سوپرهیت به حالت طبیعی باز خواهد گشت.

آمپر پایین کمپرسور: کاهش آمپر کمپرسور می تواند به دلیل کاهش جریان مبرد در کمپرسور باشد. در طول کمپرس کردن، مقداری از گاز از طریق سوپاپ ساکشن به مسیر ساکشن راه پیدا می کند که باعث کاهش جریان مبرد در سیکل می شود. نتیجه کاهش جریان مبرد و بای پس شدن آن، کاهش آمپر مصرفی کمپرسور است.

ساییده شدن رینگ های کمپرسور

زمانی که رینگ های کمپرسور ساییده می شوند گاز پرفشار دیسچارج در حین کمپرس کردن توانایی پیدا می کند که از آن رد شده و وارد کاتر شود(شکل2) و همچنین فشار ساکشن نیز بالا خواهد رفت و نتیجه آن کاهش فشار کندانسور و افزایش فشار ساکشن است. علایم خوردگی رینگ ها مشابه نشتی سوپاپ هاست.

نشتی اویل سپراتور یا جدا کننده روغن

زمانی که سطح روغن در اویل سپراتور بالاتر از شناور می رود، محل خروج روغن باز شده و روغن به کارتر کمپرسور از طریق یک لوله باریک باز می گردد. اختلاف فشار بین قسمت فشار بالا و فشار پایین سیستم باعث می شود روغن به کمپرسور باز گردد. اویل سپراتور در قسمت فشار بالای سیستم قرار دارد و کارتر کمپرسور در قسمت فشار پایین قرار دارد. فلوتر باز و بسته شدن مسیر بازگشت روغن را کنترل می کند. مقدار ناچیزی روغن باعث کارکرد درست فلوتر می شود. زمانی که سطح روغن پایین بیاید، سوزن فلوتر مسیر بازگشت روغن را می بنند. در صورتی که این مکانیزم به درستی عمل نکند باعث می شود گاز داغ دیسچارج مستقیما به کارتر بازگردد. در صورت ورود یک ذره خارجی و مختل کردن سوزن فلوتر، می تواند باعث بازماندن مسیر شود که نتیجه آن افزایش فشار ساکشن و کاهش فشار دیسچارج است.

برای مشاوره می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *