آموزش چیلر و سردخانه

نصب بالب اکسپنشن ولو

نصب بالب اکسپنشن ولو

نصب بالب اکسپنشن ولو : یکی از نکات مهم نصب حباب اکسپنشن ولو در شیرهای  انبساط ترموستاتیک است خیلی وقتها هست که بعد از اواپراتور یک U داریم همانطور که می­بینید بایستی حباب قبل از U نصب شود قبل از لوله اکولایزر نه بعد از U یا بالای U نصب شود وقتی می­خواهیم بالب اکسپنشن را نصب کنیم باید به لوله اکولایزر دقت کنیم. قبل از لوله اکولایزرباید حباب را نصب کنیم. اکولایزر فشار لوله ی است که تعادل را برای ما برقرار می­کند در اواپراتورهای بزرگ در اکسپنشن­های با ظرفیت­های بالاتر که دارای اکولایزرهستند. همیشه سعی کنیم حباب را نزدیک جاهایی که ما اختشاش جریان داریم نصب نکنیم یا بعد از شیرآلات، یا نزدیک به شیرآلاتی که اختشاشات جریان به وجود می ­آورند نصب نکنید وقتی می­خواهیم حباب را نصب کنیم باید با بست نصب کنیم لوله بست را باید تمیز کرده باشیم، به خوبی جای آن تمیز شود و بر روی لوله نصب شود. توجه کنید لوله مویی که از حباب بیرون می ­آید باید رو به بالا باشد یا رو به پایین نصب نکنید، چرا؟ نکته اینجاست که شارژ مبردی که داخل حباب است به این ترتیب از حباب تخلیه می­شود و به سمت پاور اکسپنشن یا همان  کله­ گی اکسپنشن می­رود موقعی که حباب را نصب می­کنید خیلی توجه کنید که در محل اتصالات نصب نکنید بعضی جاها لوله ساکشن خیلی کوتاه است ، پر از اتصالات است، کار خیلی سختی است اما باید در این کار دقت کنید محل را هم خیلی تمیز کنید، تمیز بودن محل نصب هم خیلی مهم است.

یکی دیگر از نکات کلیدی برای نصب، محل حباب اکسپنشن روی لوله زاویه آن نسبت به لوله است این که کجای لوله باید نصب شود با چه زاویه ­ای. در قطرهای خیلی پایین ما در سطح یک حباب نصب می­کنیم اما در سایزهای بالاتر . هفت، هشت تن مثلاً سه چهارم در این محدوده­ ی سایزی در سطح دو حباب را نصب می­کنیم. سایز که بالا می­رود بیست ­وپنج تا سی ­ودو در سطح سه نصب می­کنیم. حباب را اگر عمود بالا نصب کنید یا عمود پایین نصب کنید جایی که قرار است مایع مبرد ما جمع شود کار اشتباهی است. پس ما حباب را بالا یا پایین، پایین نصب نمی­کنیم. نصب که تمام شد و اطمینان داشتیم باید عایق بودن را انجام دهیم و محل حباب را عایق کنیم. نصب را انجام دادیم، همه مراحل را انجام دادیم اکسپنشن هم نصب و راه ­اندازی کردیم، باید فشار و دمای ساکشن را بگیرید، فشار ساکشن را در جدول فشار دما، معادل دمایی آن را دربیاورید، پس ما الان یک دمای ساکشن داریم یک دمای معادل فشار ساکشن داریم این دو دما را که از هم کسر کنیم یک عددی را به ما می­دهد. عدد سوپرهیت است. به این ترتیب ما می­توانیم ببینیم سوپرهیت چی هست. در مرحله آخر دانفوس صحبت می­کند که تنظیمات اکسپنشن را انجام دهید که این کار درستی نیست اکسپنشن را قرار نیست که شما دستکاری کنید و تنظیم کنید. ما در یک سری موارد خاص داریم که مجبور هستیم اکسپنشن را تنظیم کنیم اما در حالت عادی اصلا قرار نیست چنین کاری انجام شود. سه مدل اکسپنشن می­بینید T2و T5 و TUTC در T2 می­بینید چپ پایین پیچ گوشتی نصب می­شود با پیچ گوشتی دوسو تنظیم می­شود. در مدل T5 می­بینید که به چه صورت نصب می­شود در TU می­بینید که آلن می­خورد و به چه صورتی تنظیم می­شود در هر کدام از این اکسپنشن­ها هر دور گرداندن این پیچ تنظیم یک میزان درجه­ ی از سوپرهیت دارد که به ما می­دهد. یعنی ما سوپرهید را اندازه­گیری می­کنیم مثلا هشت درجه کلوین. اگر ب­خواهیم مایع برگردد سر کمپرسورمان ویران شود؟ در این مرحله دست به اکشپنشن می­زنیم، مثلا ده دور اکسپنشن T2 را می­چرخانیم، می­گوییم هر دور آن 4 کلوین به ما کاهش دما می­دهد پس ما با این کار باعث می­شویم مایع برگردد سر کمپرسور، دوباره تکرار می­کنم دقت کنید اکسپنشن چیزی نیست که آن را دست کاری کنیم. اما باید بلد باشیم تنظیمات آن را. بعضی جاها هست که واقعا به کار ما می­آید و باید یک تعمیرکار باید بتواند تنظیمات را انجام دهد نیاز است اما در حالت عادی خیر

با هم به تماشای ویدیوی نصب بالب اکسپنشن ولو می نشینیم

گروه مهندسی مهراسپند دارای تخصصی ترین کارگاه تعمیرات کمپرسورهای برودتی در ایران است. در کارگاه گروه مهندسی مهراسپند تعمیرات سبک و سنگین و فوق سنگین بر روی کمپرسورهای تبرید انجام می گیرد و پس از تعمیر، کمپرسور در محل نصب و پس از کارکرد تحویل داده می شود و ضمانت کارکرد را داراست.
برای مشاوره با مهندسان گروه مهندسی مهر اسپند با شماره 09123873563 تماس بگیرید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *