آموزش چیلر و سردخانه

نصب بالب اکسپنشن ولو – قسمت دوازدهم

نصب بالب اکسپنشن ولو - قسمت دوازدهم

نصب بالب اکسپنشن ولو – قسمت دوازدهم

یکی از نکات مهم، حباب اکسپنشن ولو هست. این حباب هم باید به درستی نصب شود و هم اینکه عایق آن باید درست باشد. اولین نکته این است که حباب را در جای درست نصب کنیم. به عنوان مثال اگر در سیستم تله روغن دارید، بعد از تله حباب اکسپنشن ولو را نصب نکنید. این حباب باید بعد از خروجی اواپراتور و قبل از لوله اکولایزر نصب شود.

در تصویر بعد مشاهده می کنید که حباب اکسپنشن ولو در دو جای مختلف می تواند نصب شود. بعد از اکولایزیشن لاین یا قبل از آن. اما نکته مهم این است که این حباب باید قبل از لوله اکولایزر یا لوله متعادل کننده نصب شود. این لوله را به اکسپنشن ولو نصب می کنیم. زمانی که در خط ساکشن شیر آلات و تجهیزاتی نصب می کنیم. این تجهیزات می توانند جریان را مخشوش کنند و همچنین می توانند باعث تغییر در فرم جریان شوند. در این گونه موارد نیاز است که حباب را دور از این تجهیزات و شیرآلات بزرگ نصب کنیم.

اما نکته بعدی این است که زمانی که قصد داریم حباب را روی خود لوله ببندیم، باید دقت کنید که قسمت لوله مویی حباب را رو به پایین نصب نکنید. چون مبردی که در داخل حباب است به سمت کله گی اکسپنشن ولو و یا المنت اکسپنشن ولو حرکت می کند بنابراین بهتر است حباب را به صورت افقی نصب کنید.  اما مواردی وجود دارد که این موضوع امکان پذیر نیست. اما در اینگونه موارد حباب را طوری نصب کنید که لوله مویی آن رو به بالا باشد.

نکته مهم دیگر اینکه حباب را روی اتصالات نصب نکنید. زیرا روی اتصال هم خود اتصال و هم جوشکاری وجود دارد و اجازه اتصال درست را نمیدهد. پس حباب را روی لوله صاف نصب کنید. لوله باید به شدت تمیز باشد. تا بتوانید آن را سنباده بزنید.

یکی از نکات مهم محل نصب حباب اکسپنشن ولو است. هیچگاه حباب را در بالاترین و پایین ترین نقطه نصب نکنید. جای درست حباب برای سایزهای مختلف لوله فرق می کند. به عنوان مثال محل نصب و سایز لوله ها را در تصویر می بینید.

نکته مهم دیگر بعد از نصب حباب این است که حباب چون با دما کار میکند، دما را از لوله می گیرد.و اگر عایق نباشد و یا به درستی عایق نشده باشد، دمای محیط هم روی آن تاثیر می گذارد و اشتباه عمل می کند. برای اینکه متوجه شویم اکسپنشن درست کار می کند و میزان شارژ درست است، نیاز به محاسبه سوپرهیت داریم. همیشه باید در نظر داشته باشید که سوپر هیت را در تمام شرایط اندازه گیری کنید و بر این اساس تصمیم بگیرید که آیا یونیت نیاز به مبرد دارد، شارژ گارز را باید انجام دهید یا کمپرسور مشکل دارد؟ مکش دارد؟ همه مشکلات و تعمیرات به میزان سوپر هیت ارتباط دارد.

قبلا توضیح دادیم که برای اندازه گیری سوپر هیت نیاز به دو دما داریم. یکی دمای معادل فشار است. که در تصویر میبینید بعد از اندازه گیری دمای فشار، دمای معادل آن را در جدول پیدا میکنیم. و این دما باید از دمای واقعی که داریم کسر شود. وقتی این دو دما را کسر کنیم به عددی میرسیم که این عدد سوپر هیت است.

نکته دیگر اینکه اکسپنشن ولوهای ترموستاتیک نیاز به تنظیم ندارند اما در بعضی موارد نیاز به تنظیم اکسپنشن ولو پیدا میکنیم. مشکلات خیلی زیادی میتواند وجود داشته باشد از قبیل بار برودتی، سایز اواپراتور، سایز کندانسور و کمپرسور تمام این موارد می تواند باعث شود که نیاز به تنظیم اکسپنشن ولو ترموستاتیک داشته باشیم. برای تنظیم اکسپنشن ولو نیاز به کاتالوگ آن داریم. سه مدل اکسپنشن ولو را در تصویر می بینید.  در مدل اول که T2 هست یک دور گرداندن پیچ تنظیم، 4 کلوین تغییر دما ایجاد می کند. و در مدل دوم که TE5 است، یک دور چرخاندن تنها 0.5 کلوین تغییر دما در سوپرهیت ایجاد می کند. و در نوع سوم، یک دور چرخاندن 3 کلوین در دما تاثیر می گذارد. پس باید با کاتالوگ اقدام به تنظیم کنیم. برای تنظیم اکسپنشن ولو باید تمام دورهایی که باز می کنید را یادداشت کنید و 5دقیقه صبر کنید، عکس العمل سیستم را ببینید. همچنین دورهایی که می بندید را یادداشت کنید. و ببینید نسبت به حالت اورجینال چه تغییراتی داده اید.

گروه مهندسی مهراسپند دارای تخصصی ترین کارگاه تعمیرات کمپرسور برودتی در ایران است. در کارگاه گروه مهندسی مهراسپند تعمیرات سبک و سنگین و فوق سنگین بر روی کمپرسورهای تبرید انجام می گیرد و پس از تعمیر، کمپرسور در محل نصب و پس از کارکرد تحویل داده می شود و ضمانت کارکرد را داراست. جهت تعمیرات کمپرسور برودتی و نحوه رفع گرفتگی فیلتر درایر اکسپنشن ولو می توانید با کارشناسان گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *