چیلر تراکمی و کمپرسور

فشار و دمای مبرد R-134a در چیلر تراکمی

فشار و دمای مبرد R-134a در چیلر تراکمی

فشار و دمای مبرد R-134a در چیلر تراکمی

روش استفاده از جدولP-T (جدول فشار دما) که در این فیلم سیکل برای مبرد R-134a R-22 R-12 توضیح داده شده و مفاهیم سابکول سوپرهیت اشباع شرح داده شده است.

این مورد یکی از مبرد های خاص در صنعت تهویه می باشد. به دلیل ساختار تک مولکولی امکان شارژ گاز به صورت حالت گازی وجود دارد. و همچنین فشارهای کارکرد این مورد نسبت به r22 بسیار پایین‌ تر است. و در نتیجه جایگزین بسیار مناسبی برای مبرد ۲۲ مخصوصاً در شرایطی که دمای هوای محیط بسیار بالاست می باشد.

برای مثال در مناطق جنوبی ایران و حاشیه خلیج فارس به دلیل دمای بالای محیط امکان این قضیه وجود دارد که با مبرد r۲۲ دما و فشار به شدت بالا رود. اما زمانی که از r134 استفاده میشود دمای دیسشارژ به شدت پایین می‌آید. و امکان استفاده در مناطق گرم امکان‌پذیر می‌شود.
این مبرد دارای ایراداتی نیز می باشد. راندمان این مورد نسبت به مورد ۲۲ بسیار پایین تر می باشد. از این لحاظ مجبور می شویم یونیت بزرگتری را نسبت به حالتی که از مبرد r۲۲ استفاده می‌کنیم در نظر داشته باشیم. بنابراین مبرد r۱۳۴a با وجود اینکه بسیار مناسب برای شرایط دمای محیط بالا می باشد.

تاثیر فشار و دما در چیلر تراکمی

پس به این نتیجه رسیدیم برای اینکه بتوانیم تاثیر فشار و دما را در چیلر تراکمی درک بکنیم و شارژ گاز درست را انجام دهیم باید درک کاملی از نمودارهای ترمودینامیک داشته باشیم.
می دانیم فشار کارکرد مبرد r۱۳۴a نسبت به مبرد ۲۲ پایین تر است. اما زمانی که می خواهیم شارژ گاز را انجام دهیم باید توجه کنیم نمی‌توان با استفاده از تجربه این کار را انجام داد.

تجربه یعنی چه؟

زمانی که چند بار شارژ گاز با این مورد را انجام داده باشیم می‌توانیم درکی از فشار کارکرد مبرد داشته باشیم. بنابراین زمانی که شارژ گاز انجام می‌دهیم برای مثال توی مناطق جنوبی ایران می توانیم درک کنیم که محدوده فشار ساکن چقدر خواهد بود.

اما نکته اینجاست که با این روش نمی توان میزان شارژ را به میزان دقیقی رساند. و برای شارژ دقیق گاز بایستی از سوپرهیت ساکشن اطمینان کامل داشته باشیم. و شارژ گاز را بر اساس میزان سوپرهیت انجام دهیم. روش شارژ گاز با استفاده از سوپرهیت در سایت توضیح داده شده است. می توانید به سایت گروه مهندسی مهر اسپند مراجعه کنید. و اطلاعاتی که نیاز دارید جهت درک کامل سوپر هیت و شارژ گاز با استفاده از سوپر هیت را جستجو کنید.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *