چیلر تراکمی

علل خرابی کمپرسور اسکرو

علل خرابی کمپرسور اسکرو

علل خرابی کمپرسور اسکرو

نگهداری کمپرسور اسکرو

برای اطمینان از کارکرد کمپرسور اسکرو بدون خرابی در طول عمر آن، نیاز به نگهداری پیشگیرانه می باشد. زیرا شرایط نگهداری و کارکرد یک کمپرسور یکی از عوامل اصلی طول عمر کمپرسور اسکرو می باشد. در زیر لیست موارد نگهداری پیشگیرانه آمده است. و بهترین نگهداری استفاده از کاتالوگ های ارائه شده توسط شرکت سازنده است هرچند پیشنهادات ما را می تواند برای بسیاری از چیلرهای تراکمی و سردخانه ها به کار برده شود. همچنین در این مقاله سعی شده است شما را با انواع علل خرابی کمپرسور اسکرو آشنا کنیم.

برای مشاوره می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

ثبت کارکرد کمپرسور اسکرو

رکورد گیری شرایط کارکرد هر چهار ساعت و حداقل 1 بار در طول شیفت باعث می شود پرسنل با کارکرد سیستم آشنا شوند و همچنین مشکلاتی که در سیستم در طول زمان بوجود می آید، مشخص شود و هرگونه انحراف از حالت طبیعی کارکرد توسط پرسنل به سرعت تشخیص داده می شود و می توان سریعا اقدام به رفع مشکل کرد. بعضی موارد عادی تاثیری بزرگ بر روی کارکرد کل سیستم می تواند داشته باشد. از قبیل: دمای بالا و پایین دیسچارج، دمای بالا و پایین روغن، فشار پایین روغن و درصد تغییرات آمپر.

دمای دیسچارج کمپرسور کمپرسور اسکرو

دمای دیسچارج پایینتر از حد طبیعی می تواند نشانه تزریق مبرد مایع زیادی و یا برگشت مایع به کمپرسور باشد. دمای دیسچارج بالا می تواند نشانه وضعیت اشتباه Vi(نسبت حجم)، تغذیه روغن نامناسب، دمای سوپرهیت بالای ساکشن و… باشد.

دمای روغن کمپرسور اسکرو

دمای پایین زیاد روغن می تواند تاثیر ماکوس بر قدرت روغنکاری بگذارد.

اگر دمای روغن خیلی پایین باشد، ممکن است مبرد به خط روعن وارد شود و نتیجه آن ورود به حفره های بلبرینگ است.

اجزای کمپرسور اسکرو

درصورتی که شرایط کارکرد کمپرسور اسکرو تغییری نکرده باشد و در حالت حداکثر بار، آمپر مصرفی افزایش یابد می تواند نشانه مشکل در بلبرینگ ها باشد.

اندازه گیری حرکت محوری روتور

اندازه گیری حرکت محوری روتور می تواند در تعیین شرایط بلبرینگ موثر باشد. با حرکت محوری رو به جلو و عقب روتور و مقایسه آن با تلورانس های ازبیلت کارخانه سازنده، می توان حرکت اضافی را تشخیص داد. به صورت واضح می توان در صورت برآمدگی داشتن، این قضیه را اندازه گیری کرد هرچند برای مشاهده این امر در کمپرسورهای هرمتیک و سمی هرمتیک بایستی کمپرسور با باز کرد.

حرکت محور اسکروهای کمپرسور اسکرو

برای کمپرسورهای دارای رولبرینگ های ضد اصطکاک مقاوم در برابر حرکت شعاعی، اندازه دقیق را تنها می توان از طریق فیلر بدست آورد. در صورت حرکت اضافی روتور در جهت شعاعی، دنبال چیزی نگردید زیرا این قضیه نشان آسیب بلبرینگ است.

آنالیز روغن

استفاده از روغن مناسب برای کمپرسور می تواند در طول عمر کمپرسور بسیار موثر باشد. مطمئن شوید که کیفیت روغن مورد استفاده شما مطابق با پیشنهاد سازنده است که در دستورالعمل کمپرسور موجود است. آنالیز رفتار روغن کمپرسور می تواند به اپراتور در درک شرایط و وضعیت روغن کمک کننده باشد و برای اپراتور زمان تعویض را مشخص کند. آنالیز روغن شامل ویسکوزیته، رطوبت، فلزات موجود در روغن، ذرات خارجی و میزان اسیدی بودن روغن است که موارد فوق را می توان با پیشنهاد شرکت سازنده در مورد کیفیت روغن مقایسه کرد. گروه مهندسی مهراسپند ارائه کننده خدمات آنالیز روغن کمپرسورهای اسکرو و همچنین تست وضعیت به خصوص وضعیت اسیدی بودن روغن کمپرسور در محل نصب کمپرسور می باشد.

آنالیز ارتعاش

آنالیز ارتعاش روشی موثر برای درک شرایط و میزان خوردگی بلبرینگ هاست و می تواند قبل از خرابی کمپرسور اخطارهای لازم را به اپراتور بدهد ولی فرد آنالیز کننده بایستی با ساختار و کارکرد و نوع بلبرینگ های کمپرسور آشنایی داشته باشد.

علل خرابی کمپرسور و تعمیر آن

حداقل تعمیرات: معمولا در زمانی که کمپرسور به کار خود ادامه می دهد کمترین توجهی به وضعیت آن می شود. هزینه تعمیر اسلاید ولو، پیستون اسلاید ولو یا رینگ گازبندی پیستون یا یک او رینگ لاستیکی پایین است. بیشترین هزینه هایی که می توان برای کمپرسور اسکرو انجام داد، هزینه تعویض مارپیچ حلزونی است. شرکت های سازنده از سیل های باکیفیتی استفاده می کنند اما سرانجام همه آنها نیاز به تعویض پیدا می کنند و توجه بکنید هر سیلی دارای ویژگیهایی است که ممکن است برای یک کمپرسور با ویژگیهایی که سازنده برای آن در نظر گرفته مناسب نباشد، پس به نکاتی ریز که باعث تعمیرات مجدد و صرف هزینه های زیاد نشود، بایستی دقت شود.

کاتالوگ تعمیرات اساسی کمپرسور اسکرو: تعمیرات اساسی کمپرسورهای اسکرو معمولا در دو بخش تقسیم بندی می شوند. اولین بخش شامل تعویض بلبرینگ ها،اسلاید ولو، او رینگ های لاستیکی و کالیبره کردن می باشد. این نوع از تعمیر معمولا ساعتها وقت تعمیر کار را می گیرد. دومین دسته شامل آسیب به روتورهاست که هزینه های بالایی را دارد.

محل تعمیر کمپرسور اسکرو: محل تعمیر کمپرسور اسکرو نبایستی در معرض جریان هوا و ذرات معلق باشد و به دلیل اینکه این نوع از کمپرسورها دارای تلورانس های دقیقی می باشند. بسیاری از کمپرسورها دارای ابزار آلات مخصوصی می باشند که سازندگان کمپرسور، آنها را معرفی می کنند. بعضی از کمپرسورهای اسکرو دارای فنرهای فشار بالا هستند. در صورت اطلاع نداشتن از محل این فنرها و باز کردن کمپرسور، احتمال آسیب بسیار جدی به تعمیرکار وجود دارد.

مطمئن شوید که میدانید داخل کمپرسور دقیقا چه اجزایی با چه تلورانس هایی است، سپس اقدام به باز کردن کمپرسور بکنید.

مونتاژ کمپرسور اسکرو

یک اشتباه معمول در جمع کردن کمپرسور تعمیر شده برای مثال تعویض یک یا دو بلبرینگ و عدم تعویض تمام بلبرینگ هاست یا عدم تعویض تمام رینگ های اسلاید ولو است. از آنجایی که روغن از یک بلبرینگ به بلبرینگ بعدی فرستاده می شود، در صورت خرابی یک بلبرینگ، روغن بعد از گذشتن از بلبرینگ اول به بلبرینگ دوم فرستاده می شود.

از قطعات اصلی تولیدی کارخانه سازنده کمپرسور اسکرو استفاده کنید. زیرا به دلیل ویژگیهای طراحی کمپرسور اسکرو برای مثال او رینگ های تولیدی کارخانه برای کارکرد با مبردی که کمپرسور با آن کار می کند مناسب می باشد. در صورت استفاده از او رینگ اشتباه باعث می شود او رینگ سفت شود یا باد کند یا نرم شود و نتیجه نهایی نشتی گاز یا روغن باشد و بی نتیجه شدن کل تعمیرات انجام شده بر روی کمپرسور است.

نکنه مهم دیگر در مورد بلبرینگ ها، طراحی بلبرینگ برای کارکرد در بار ویژه،سرعتها و شرایط مختلف است. هرچند سازندگان مشخصات بلبرینگ های تولیدی خود را اعلام می کنند اما لزوما مشخصات اعلام شده توسط سازندگان مشخص کننده اطلاعات دقیق نیست. برای مثال ممکن است تلورانس اعلام شده توسط کدهای بلبرینگ دقیقا مطابق نباشد. همانطور که قبلا گفتیم، پیشنهاد می شود برای مثال از سیل هایی که سازنده کمپرسور اسکرو اعلام می کند، استفاده کنید.

مطمئن شوید تمام قطعات کمپرسور تمیز و آماده نصب هستند. این موارد را قبل از درآوردن سیل از داخل بسته بندی انجام دهید.

بعد از درآوردن سیل از بسته بندی دقت کنید در معرض هیچ گونه آلودگی قرار نگیرد.

هرگز سیل را ماده ای غیر از الکل تمیز نکنید. سطح سیل توسط یک لایه به ضخامت 11.6 میلیونیوم اینچ از هلیوم پوشانده شده است. مالیدن سیل به پارچه می تواند باعث خط افتادن سطح سیل شود.

نکته مهم در نصب سیل، آغشته کردن سطح سیل با روغن قبل از نصب است. هرگز روغن را با دستمال از روی سیل پاک نکنید زیرا همچنین باعث خط انداختن کربن و یا باقی گذاشتن آلودگی می شوید.

هرگز از گریس یا محصولاتی از قبیل STP برای نصب یا روانکاری استفاده نکنید. این مواد دارای ویسکوزیته بالاتری نسبت به روغن می باشند و می توانند باعث آسیب و به شکل لجن در کمپرسور تبدیل شوند.

بیشتر سیلها دارای یک نرخ مجاز نشت روغن هستند، میزان نشتی را با نرخ اعلامی مجاز از طرف سازنده چک کنید. در زیر لیستی از دلایل نشتی سیل را می توانید ببینید.

  • نامناسب بودن یا ناکافی بودن روغن
  • فیلتراسیون ضعیف روغن
  • انتخاب سیل نامناسب برای کاربری خاص
  • اشتباه بودن جنس او رینگ
  • آسیب دیدن او رینگ
  • حرکت شعاعی یا محوری شفت
  • نصب اشتباه

آنالیز علل خرابی کمپرسور اسکرو

نکته مهم دیگر در مونتاژ کمپرسور اسکرو، تشخیص علت خرابی با استفاده از آنالیز قطعات خراب است. اشتباه معمول در این مواقع تمرکز بر خرابی و نه بر علت خرابی است. برای آنکه بدانیم دنبال چه عواملی بایستی بگردیم، نگاهی به لیست علل خرابی کمپرسور اسکرو می اندازیم:

روغنکاری نامناسب کمپرسور اسکرو

شاید بتوان گفت سردسته علل خرابی کمپرسور اسکرو را می توان در مشکلات وابسته به روغنکاری دنبال کرد هرچند این عامل باعث خرابی بلبرینگ می شود اما در اصل مشکل روغنکاری است نه بلبرینگ. بعضی از علل مشکلات روغنکاری در زیر لیست شده اند:

  1. استفاده از روغن اشتباه
  2. وجود آلودگی از قبیل رطوبت، ذرات یا مبرد مایع
  3. مخلوط کردن دو یا چند نوع روغن از سازنده های مختلف

خرابی بلبرینگ کمپرسور اسکرو

دوباره بایستی علت خرابی بلبرینگ ها که باعث خرابی کمپرسور شده است را پیدا کنیم. در زیر لیستی از خرابی های بلبرینگ شرح داده شده است:

  1. خرابی نشیمنگاه بلبرینگ بر روی هوزینگ کمپرسور. برای کارکرد مناسب کمپرسور بایستی از لحاظ هندسی، شفت و هوزینگ با بلبرینگ ها دارای همخوانی باشند.
  2. استفاده از بلبرینگ های نامناسب و به کار بردن بلبرینگ هایی که از با مشخصات بلبرینگ های پیشنهادی سازنده همگونی داشته باشد.
  3. نامناسب یا ناکافی بودن روغنکاری: استفاده از روغن اشتباه یا روغن باکیفیت پایین.
  4. لرزش: لرزش اضافی می تواند باعث خرابی بلبرینگ ها شود.
  5. عبور جریان الکتریکی از بلبرینگ: بعضی اوقات امکان گذر جریان الکتریکی از بلبرینگ ها وجود دارد که باعث خرابی بلبرینگ می شود.
  6. کهنه شدن: مانند هر تجهیزات دیگری بلبرینگ ها نیز دارای عمر مفیدی می باشند.
  7. مواردی که باعث خرابی ها می شود بسیار گسترده است.

نصب و سوار کردن بلبرینگ

برای اطمینان از نصب درست بلبرینگ پیشنهاد می شود از بلبرینگ های پیشنهادی سازنده استفاده کنیم.

روشهای زیادی برای جازدن بلبرینگ وجود دارد که شامل سردکردن، گرم کردن، آغشته کردن به روغن و جازدن با پرس می باشد.

سرد کردن محل نصب بلبرینگ قبل از نصب اجازه می دهد تا بلبرینگ فضای بیشتری برای(تلورانس) نصب داشته باشد و در مقابل نیز بایستی دمای بلبرینگ را افزایش داد. گرم کردن شامل گرم کردن کنس داخلی بلبرینگ است و با انبساط آن، اجازه جارفتن راحت بلبرینگ در محل نصب را به بلبرینگ می دهد و در صورت سردکردن روتور می توان با دست، به سادگی بلبرینگ را نصب کرد.

عوامل خرابی کمپرسورهای اسکرو بسیار زیاد است. در ادامه مطالبی که در این سایت عرضه خواهد شد، شما می توانید با جزییات بیشتری از نقایص کارکرد و طریقه برطرف نمودن آن آگاه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *