چیلر تراکمی

کنترل ظرفیت در کمپرسور پیستونی

کنترل ظرفیت در کمپرسور پیستونی

کنترل ظرفیت در کمپرسور پیستونی

آنلودر مسدود کننده ساکشن یا مکش سالها با موفقیت مورد استفاده قرار می گیرد تا آنلود (بی بارکردن) کمپرسورهای 4 و 6 سیلندر برای کاربردهای تهویه مطبوع استفاده شده است. اخیراً، آنلودر مکش مسدود شده روی کمپرسورهای انتخاب شده 4 ، 6 و 8 سیلندر Discus برای کاربردهای درجه حرارت بالا، متوسط ​​و پایین استفاده شده است. کنترل ظرفیت در کمپرسور پیستونی می تواند باعث کاهش مصرف برق، تأمین رطوبت زدایی، کاهش استارت کمپرسور و کاهش بار الکتریکی استارت شود. کنترل ظرفیت مکش مسدود شده همچنین باعث می شود عملکرد کمپرسور کارآمد هنگام آنلود کمپرسور امکان پذیر باشد.

ساختار داخلی شیر کنترل ظرفیت

نمایی داخلی از شیرهای کنترل ظرفیت کمپرسور کوپلند را در کل زیر می بینید؛

در حالت طبیعی (حداکثر ظرفیت)، بوبین شیر برقی کنترل ظرفیت بی برق است. و شیر در پایین ترین قسمت نشسته است. و پیستون در پایین ترین نقطه نشسته است.

زمانی که بوبین شیر، برقرار می شود شیر بالا آمده و مسیر گاز دیسچارج به ساکشن باز می شود.

سیل بودن پیستون نشتی را به حداقل می رساند. بنابراین سیکل پمپ دان ممکن است در حالت برقدار یا بدون برق بودن شیر برقی بدون مشکل برای پمپ دان انجام شود.

کمپرسورهای کوپلماتیک کوپلند  4R – 6R

نمایی از ولوپلیت کمپرسورهای کوپلماتیک با آنلودر در شکل زیر نشان داده شده است؛

نمای داخلی سرسیلندر آنلودر دار کوپلند را در شکل زیر می بینید. سیلندر آنلودر در قسمت سرسیلندر قرار دارد.

کمپرسورهای کوپلماتیک دیسکاس کوپلند

مکانیزم داخلی آنلودر کمپرسورهای دیسکاس و کمپرسورهای معمولی با یکدیگر مشابه است. آنلودر کمپرسور کوپلر دیسکاس را در تصویر زیر می بینید:

کاربرد آنلودر

در زمان آنلود، فشار ساکشن افزایش و فشار کندانس کاهش می‌یابد. اما در چیلرهای تراکمی کندانس آبی، فشار ساکشن افزایش می‌یابد. اما فشار دیسچارج ثابت باقی می ماند.

دیفرنشیال (اختلاف) دما و فشار تنظیمی بایستی به میزانی باشد که از استارت آنلودر پیاپی جلوگیری کند. نرخ آنلود نباید از 10  الی 12 بار در ساعت تجاوز کند.

به دلیل کاهش گاز برگشتی به کمپرسور از سیستم که وظیفه خنک کردن موتور را به عهده دارد، رنج کارکرد آنلودر بایستی محدود شود. حداقل نرخ دمای تبرید اواپراتور بایستی 25 درجه فارنهایت باشد. کمپرسورهای دیسکاس می تواند در حالت آنلودر در دماهای پایین تر از 25 درجه فارنهایت با اضافه کردن خنک کننده روغن و یا فن سرسیلندر کار کنند.

کنترل آنلودر را می توان هم از طریق کنترل فشار پایین و هم از طریق ترموستات انجام شود. و در صورت استفاده از 2 آنلودر بایستی از کنترلر دو مرحله ای استفاده شود.

برای افزایش طول عمر کویل شیر برقی پیشنهاد می شود در زمان خاموشی کمپرسور، کویل شیر برقی برقرار نشود.

مدار فرمان شیر برقی و کنترل می تواند به قسمت بار کنتاکتور متصل شود. و شیر برقی در زمان خاموشی کمپرسور بی برق خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *