آموزش چیلر و سردخانه

سیم پیچی کمپرسور- نابالانسی ولتاژ

سیم پیچی کمپرسور- نابالانسی ولتاژ

سیم پیچی کمپرسور- نابالانسی ولتاژ : کمپرسورها به دلایل مختلفی خراب می شوند یا سیم پیچ کمپرسور دچار سوختگی شود. یکی از این مشکلات که بسیار حاد است و خیلی جاها مشاهده می شود نابالانسی ولتاژ هست. ما در تعریف می دانیم نابالانسی ولتاژ مجاز هست تا دو درصد باشد. اما به چه صورت این نابالانسی محاسبه می شود؟ و این نابالانسی باعث چه اتفاقاتی می شود؟ در خیلی از موارد ما مشاهده می کنیم یک مشکل برقی وجود دارد. آمپری که کمپرسور در یک خط، دو خط، یا 3 خط بالا است. پس دمای کابل قدرت افزایش پیدا میکند و می بینیم ولتاژها با هم همخوانی ندارند. اما از کجا و چطور ما می توانیم محاسبه کنیم که نابالانسی ولتاژ وجود دارد و درصدآن را چطور حساب کنیم ؟ برای این کار اول ولتاژ سه خط ورودی به کنتاکتور را می گیریم آنها را بر روی کاغذ می نویسیم میانگین آنها را حساب می کنیم یا هر سه را جمع می کنیم و بر سه تقسیم می کنیم یک عدد به دست می آید.

طبق این فرمول که مشاهده می کنید ولتاژ میانگین و منهای ولتاژ خط 1 و 2 می کنیم دوباره به علاوه  منهای ولتاژ خط 1 و 3 و به علاوه ولتاژ منهای ولتاژ خط 2 و 3 میکنیم تقسیم بر دو ضرب در ولتاژ میانگینی که درآوردیم . این عدد را ضرب در 100 می کنیم و از طریق این فرمول خیلی ساده ولتاژ، نابالانسی­ش محاسبه می شود. درصد نابالانسی مشخص می شود. ما وقتی درصد نابالانسی را محاسبه کردیم از این طریق می توانیم محاسبه کنیم آیا نابالانسی ولتاژ ما بیش از 2 درصد است؟ اگر بیش از 2 درصد بود بدانید که ما نابالانسی آمپر خواهیم داشت. نابالانسی آمپر باعث می شود که در یک خط برای مثال کمپرسور ما 25 اسب است و آمپری که می کشد 20 آمپر است. به طور میانگین می دانید که این کمپرسور همیشه در زمان کارکردش، کار می کند روزهای قبل، هفته های قبل سر زده اید نگهداری رو دارید مثلا یک شیر سردکن هست با 20 آمپری که می کشد. شما مراجعه می کنید و می بینید که یکی از خط ها 23 آمپر می کشد، یک خط 20 آمپر می کشد، یک خط 19 آمپر می کشد .

در این صورت کمی تعجب می کنید که مشکل دارید یا خیر ؟ برای اینکه متوجه شوید مشکل دارید می توانید خیلی راحت از طریق فرمول یک ولتاژ میانگین به دست بیاورید. روی کاغذ ولتاژ 2/1و 3/1 و 3/2 را بگیرید و داخل فرمول بگذارید و نابالانسی ولتاژ دربیاید. در این صورت متوجه می شویم نابالانسی ولتاژ باعث شده نابالانسی آمپر به وجود بیاید یا مشکلات دیگر؟ مثلا بوش خورده شده روتور در استاتور می کشد و باعث می شود نابالانسی آمپر به وجودآید. آمپر در یک خط افزایش پیدا می کند به خاطر اینکه یک قسمت از استاتور داغ شده است . پس اولین مشکل، ما باید برق را چک کنیم که اولین نکته هم نابالانسی ولتاژ هست از این طریق می توانیم چک کنیم.

در ادامه می توانید ویدیو مربوط به سیم پیچی کمپرسور- نابالانسی ولتاژ که توسط گروه مهندسی مهر اسپند تهیه شده را ببینید

برای خرید قطعات و کنترلر های دانفوس با شماره 09123873563 تماس حاصل فرمایید

گروه مهندسی مهراسپند دارای تخصصی ترین کارگاه تعمیرات کمپرسورهای برودتی در ایران است. در کارگاه گروه مهندسی مهراسپند تعمیرات سبک و سنگین و فوق سنگین بر روی کمپرسورهای تبرید انجام می گیرد و پس از تعمیر، کمپرسور در محل نصب و پس از کارکرد تحویل داده می شود و ضمانت کارکرد را داراست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *