چیلر تراکمی

سرویس و رفع ایراد HVACR – قسمت دوم

سرویس و رفع ایراد HVACR - قسمت دوم

سرویس و رفع ایراد HVACR – قسمت دوم

در این قسمت بر روی Condenser splitting تمرکز می کنیم اما ابتدا مروری سریع بر حالت سیلابی شدن کندانسور می کنیم تا درک بهتری از مزایا و معایب این روش داشته باشیم.

سیلابی شدن کندانسور

یک شیر فعال شونده با فشار در خروجی کندانسور نصب می شود. این شیر را معمولاً با نام ORI (OPEN ON RISE OF INLET) می نامند. این شیر یک شیر خفقان است، زمانیکه فشار کندانسور به میزان حداقل تنظیمی در هوای سرد محیط رسید، بسته می شود.(شکل 1)

سیلابی شدن کندانسور در چه مواقعی به وجود می آید؟

این حالت خفقان مایع مبرد را در انتهای کندانسور نگه می دارد و حالت فلودد را بوجود می آورد. حال کندانسور دارای حجم داخلی کمتری است که برای شرایط هوای سرد محیط مناست است. فشار کندانسور در این شرایط شروع به افزایش می کند و فشار مناسبی را برای تغذیه اکسپنشن ولو تأمین می کند. ریسیورهای بزرگتر برای این سیستم ها مورد نیاز است تا مبرد بیشتری را برای فصل تابستان نگه داری کنند. زمانیکه FH سیلابی شدن کندانسور روبرو هستیم. به عبارتی کمپرسور با مایع مبرد فلودد (سیلابی) شده است یک شیر (CRO  (CLOSE ON RISE OF OUTLET در بین خط دیسچارج کمپرسور و ورودی ریسیور قرار دارد و گاز داغ دیسچارج را به ورودی ریسیور بای پس می کند. البته در زمانی که اختلاف فشار بین خط دیسچارج و ریسیور را حس کرد. (شکل1)

حرف T به این معنی است که شیر دارای درجه یا پیچ تنظیم برای تغییرات در خواستی است. اختلاف فشار بوجود آمده از کاهش جریان مبرد به ریسیور به دلیل عملکرد شیر ORI  است. گاز داغ بای پس شده از شیر CRO ، مایع مبرد سرد خروجی از ORI که به ریسیور وارد می شود را گرم می کند. و همچنین فشار ریسیور را بالا می برد. بنابراین شیر انبساط مایع مبرد با فشار مناسب را دریافت می کند.

یکی از امتیازات اصلی این روش، نگه داشتن فشار مورد نیاز شیر انبساط در هوای سرد محیط است.

شکل 1- شیر CRO در بین دیسچارج کمپرسور و ورودی دیسیور قرار دارد

شکل2- یک روش برای کاهش مقدار شارژ مبرد در سیستم فلودد کندانسور استفاده از دو یا چند کندانسور است

سازنده های مختلف اطلاعات تکنیکی برای مقدار اضافی مبرد مورد نیاز برای حالت flooding condenser را برای یک مقدار مشخص هوای سرد محیط بیان می کنند. هر چند در دمای خیلی پائین محیط ممکن است نیاز باشد که سیلابی شدن کندانسور (flood) در حدود 80 تا 90 درصد شود. در سیستم های بزرگ، این سرما به معنای چند درصد پوند مبرد است که این قضیه به عنوان عیب این سیستم محسوب می شود. با افزایش قیمت مبرد و ملاحظات زیست محیطی، سیستم flooding condenser یک سیستمی گران است و نیاز به سرویس و نگهداری مداوم دارد.

Condenser Splitting

همانطوری که در بالا ذکر شد، عیب اصلی condenser flooding ، مقدار زیاد مبرد مورد نیاز برای شارژ در هوای محیط خیلی سرد است. یک راه برای کاهش مقدار شارژ زیاد مبرد مورد نیاز برای این روش، جدا کردن کندانسور به دو کندانسور مجزا با مدارهای مجزاست (شکل2). این روش را با نام   Condenser Splitting می نامند. جدا کردن کندانسورها را می توان با نصب شیر برقی 3 راهه در مسیر دیسچارج خروجی از کمپرسور انجام داد (شکل 3).

با این روش در فصل زمستان نصف کندانسور استفاده می شود و در فصل تابستان هر دو کندانسور در مدار خواهند بود. شیر 3راه کنترل کندانسورها را با حس کردن دمای محیط انجام می دهند که این کار را می توان از طریق یک ترموستات انجام داد. در طول فصل تابستان هر دو کندانسور مورد نیاز است و به این ترتیب جریان به هر دو کندانسور می رسد.

در دماهای پائین محیط ، کندانسور قسمت تابستانه با عدم ورود مبرد غیر فعال می گردد. در حقیقت در فصل زمستان، فشار Head Pressure کنترل می شود و همچنین می توان از فن های کندانسور با دور متغییر استفاده کرد. این ترکیب باعث بهتر کار کردن سیکل با فشار بالای Head (قسمت فشار بالا) مناسب است.

جدا کننده روغن مارپیچ  Helical Oil Separator

به دلیل اینکه مبرد و روغن با یکدیگر مخلوط می شوند، مقداری روغن از کمپرسور خارج می شود و همراه با مبرد در سیکل تبرید چیلر تراکمی یا سردخانه سیرکوله می شود. همچنین هر زمان که مخلوط شدن مبرد و روغن در کارتر کمپرسور اتفاق بیفتد باعث آسیب به کمپرسور می شود. جدا کننده های روغن معمولاً نزدیک کمپرسور در خط دیسچارج قرار دارند . بیشتر جداکننده های روغن به صورت عمودی طراحی می شوند ولی بعضی از مدلها نیز افقی هستند.

جداکننده های روغن جزء اساسی در سرخانه های دما پائین و خیلی دما پائین هستند. بیشتر سازنده های کمپرسور نصب اویل سپراتور را در  کمپرسور های دو مرحله ای توصیه می کنند. جدا کننده های روغن همچنین می توانند نقش موفلر (Muffler) را در خط دیسچارج بازی کنند که پالس ها و لرزش را تعدیل می کنند.

زمانیکه شرایط غیر عادی پیش آید و حجم بالایی روغن از کارتر کمپرسور کم شود و این اتفاق چندین بار بروز کند و در عین حال طراحی و یا کمپرسور و نصب مشکل نداشته باشد، سرعت مبرد برای بازگشت مبرد کافی نیست حتی وقتی که سرعت مناسب باشد. افت فشار می تواند باعث مشکل شود. در مواردی که نسبت تراکم بالا است، نیز اتفاق می افتد.

تأثیر روغن در یک سیستم

روغنی که از سیستم خارج می شود، دیواره های کندانسور و اواپراتور را می پوشاند. فیلم روغن بر روی دیواره داخلی مبدل های حرارتی تشکیل می شود و کندانسور توانایی دفع گرما را پیدا نمی کند و راندمان به دلیل پوشیده شدن با روغن سطح داخلی کندانسور و اواپراتور کاهش می یابد. فشار هد افزایش می یابد و ظرفیت سیستم کاهش می یابد. روغنی که دیواره داخلی اواپراتور را می پوشاند باعث کاهش تبادل حرارتی و نوعی عایق کردن اواپراتور می شود و بار حرارتی اواپراتور کاهش می یابد که باعث کاهش فشار ساکشن می شود.

کاهش فشارهای ساکشن باعث افزایش نسبت تراکم و کاهش راندمان می شود که نتیجه آن کاهش ظرفیت سیکل تبرید است. بیشتر شیرهای انبساط ترموستاتیک (TXV) و لوله های مویی با این مشکل راندمانی مواجه هستند. شیرهای انبساط دمای درست مبرد را در خروجی اواپراتور سنس نمی کنند و بنابراین کنترل سوپرهیت دچار مشکل می شود.

جداکننده روغن حلزونی (پیچی) چگونه کار می کند؟

جدا کننده های روغن 99 تا 100در صد روغن را با افت فشار کم جدا می کنند و مبرد و روغن به صورت مخلوط به لبه بالایی جدا کننده وارد می شوند و روغن و مبرد رو به پائین حرکت می کنند. روغن در ته جدا کننده جمع می شود و گاز ازطریق لوله خروجی به کندانسور می رود. مکانیزم فلوتری جدا کننده روغن نیاز به مقدار کمی روغن برای عمل کردن دارد و روغن با بالا آمدن در کف جدا کننده روغن از طریق شیر سوزنی مخصوص و فلوتر به کارتر کمپرسور فرستاره می شود.

در کمپرسورهای بزرگ موازی، روغن در جداکننده جمع می شود. و از یک مخزن نگه دارنده استفاده می شود. که فشار را 20psi بالاتر از فشار ساکشن نگه می دارد. (از طریق یک رگلاتور). در این روش روغن به کمپرسورها از طریق یک رگلاتور کنترل سطح  توزیع می شود. و قبل از ورود به کارتر کمپرسور فشار آن کاهش می یابد.

یخ زدن سر سیلندر کمپرسور

بسیاری از تعمیرکاران اعتقاد دارند زمانیکه سر سیلندر یخ (برفک) بزند، نشانه ای از وجود مشکل است. این قضیه اشتباه است. یخ زدن نشانه یخ زدن شبنم است. معمولاً در کاربردهای سردخانه ای دما پائین، خط ساکشن و قسمتی از سرسیلندر کمپرسور سرد می شود. و گاز قبل از کمپرسور شدن از این مسیر ساکشن وارد سیلندر می شود. این قسمت ها معمولاً به اندازه کافی سرد می شوند تا به نقطه شبنم هوای اطراف برسند.

زمانیکه دمای ساکشن به دمای نقطه شبنم برسد، قسمتی از سرسیلندر و ساکشن شبنم می زند و زمانیکه آب کندانس شده بر روی خط ساکشن به دمای صفر درجه سانتی گراد برسد، یخ می زند (شکل 1). بنابراین یخ زدن را به راحتی می توان شبنم موجود در هوا دانست که منجمد شده است.

ویژگیهای سیستم

یک سردخانه تجاری را در نظر بگیرید که با دمای  سوپرهیت ساکشن 7 درجه کار می کند و سوپرهیت دیسچارج  40 درجه است (شکل 2) . دمای اواپراتور 13- درجه و مبرد مورد استفاده R404a است. با دمای اواپراتور  13 – درجه و سوپرهیت دیسچارج 40 درجه، دمای مبرد ورودی به کمپرسور 27 درجه (40+13-) درجه است. دمای 27 درجه پائین تر از نقطه شبنم هواست و همچنین پائین تر از نقطه یخ زدن آب (32 درجه فارانهایت) بنابراین خط ساکشن و قسمتی از سر سیلندر دچار یخ زدگی می گردد. این یخ زدگی معمولاً برای کاربردهای دما پائین طبیعی است.

شکل 4- آب کندانس شده بر روی سر سیلندر کمپرسور یخ می زند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه تعمیر و خرید کمپرسور با کارشناسان ما در تماس باشید.

همچنین دیگر قسمتهای این آموزش را می توانید از طریق لینکهای زیر مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *