چیلر جذبی

مشکلات لیتیوم بروماید در چیلر جذبی

مشکلات لیتیوم بروماید در چیلر جذبی

مشکلات لیتیوم بروماید در چیلر جذبی

چیلرهای جذبی جزو سیستم های مرکزی سرمایش هستند که به دلایل مختلف دارای مزیت های زیادی می باشند اما این چیلرها به دلیل توجه به نگهداری و مشکلات خوردگی دارای معایبی هستند.

آب در حالت وکیوم(خلا) در اپراتور به جوش می آید. در صورتی که وکیوم دچار نقصان شود، سیکل متوقف می شود. بنابراین لیتیوم بروماید به ابزوربر وارد می شود اما بخار مبرد را از اپراتور جذب نمی کند.

برای مشاره می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

لیتیوم بروماید یک نمک و جاذبه رطوبت است. یون لیتیوم (Li+) در محلول لیتیوم بروماید وجود دارد و آب به عنوان مبرد برای کارکرد سیکل تبرید حیاتی هستند. رنج غلظت باعث حداکثر راندمان و جذب بخار مبرد(آب) در ابزوربر می شود. سپس محلول رقیق در ژنراتور حرارت دیده وآب از لیتیوم بروماید جدا شده و محلول غلیظ می شود. آب نمک (لیتیوم بروماید) غلیظ به ابزوربر باز می گردد وآب کندانسور نیز به اپراتور باز می گردد و سیکل تبرید چیلر جذبی تکرار می شود.

این یک سیکل تبرید ساده است اما اجزایی در این سیکل وجود دارد که توضیح داده نشد مانند مبدل حرارتی که وظیفه تبادل دمای محلول رقیق و غلیظ را دارد و یا نازل های اپراتور و ابزوربر که وظیفه پاشش آب ولیتیوم بروماید را دارند و یا پمپ های مبرد و سولوشن.

مشکلات لیتیوم بروماید در چیلر جذبی

نکته مهم در مورد لیتیوم بروماید، خوردگی بالای لیتیوم بروماید است که به بسیاری از فلزات مورد استفاده در چیلر جذبی آسیب می رساند. رابطه بین لیتیوم بروماید و چیلر جذبی در 3 قسمت توضیح داده شده است که در این متن به آنالیز لیتیوم بروماید پرداخته شده و در قسمت دوم در مورد خوردگی و اینهبیتورها صحبت شده و در قسمت سوم روش پاک کردن آلودگی های موجود در چیلرهای جذبی شرح داده شده است.

قبل بحث در مورد آنالیز لیتیوم بروماید، بایستی 2 عامل شرح داده شود.

اول، شیمی محلول سولوشن بسیار مهم است اما دیگر فاکتورها نیز بر روی کارکرد درست چیلر جذبی تاثیر می گذارند. دستورالعمل مکانیکی چیلر جذبی بایستی با دقت بالا اجرا شود. تنظیمات شیمیایی و کنترل خوردگی برای جلوگیری از خرابی چیلر جذبی حیاطی است و پروسه مراقبت های شیمیایی بایستی در کنار مراقبت های مکانیکی مورد توجه قرار گیرد.

دومین نکته، نگه داشتن وکیوم چیلر جذبی در رنج درست است. در صورتی که هوا به داخل چیلر جذبی نشت پیدا نکند، و وکیوم دستگاه حفظ شود، خوردگی کاهش یافته و مهار می شود.

 

آنالیز شیمیایی لیتیوم بروماید

آنالیز شیمیایی برای مشخص کردن شرایط محلول لیتیوم بروماید ضروری است. نمونه بایستی بیانگر حداکثر محلول سولوشن چیلر باشد تا آنالیز لیتیوم نشانگر وضعیت دستگاه باشد.

نمونه را می توان از چندین نقطه دستگاه گرفت. محلول رقیق لیتیوم بروماید بعد از ابزوربر، برای غلیظ شدن توسط پمپ سولوشن به ژنراتور فرستاده می شود. در بعضی موارد لیتیوم بروماید از دستگاه خارج می شود و در بشکه نگه داری می شود تا تعمیرات بر روی دستگاه انجام شود. هر دو روش امکان پذیر است یا از دهش پمپ سولوشن یا نمونه گیری از بشکه اما در حالت کلی بیانگر وضعیت کلی تمام لیتیوم بروماید نیست.

نمونه ای که بیانگر شرایط باشد، بایستی در شرایط متعادل دستگاه گرفته شود. زمانی که نمی توان در حالت روشن از دستگاه چیلر جذبی نمونه گرفت، می توان چندین نمونه از قسمت های مختلف دستگاه را با یکدیگر مخلوط کرد. شیمی لیتیوم بروماید در طول زمان حتی در زمانهای کوتاه (24ساعت) تغییر می کند.

برای مثال: اگر چیلر نشتی داشته باشد. زمان آزمایش بایستی کوتاه و توسط پرسنل متخصص انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *