چیلر تراکمی و کمپرسور

ساختار اکسپنشن ولو ترموستاتیک

ساختار اکسپنشن ولو ترموستاتیک

ساختار اکسپنشن ولو ترموستاتیک thermostatic expansion valve

در این فیلم به بررسی اجزا و روش کارکرد اکسپنشن ولو ترموستاتیک می پردازیم. شیرهای انبساط دمایی یا ترموستاتیک وظیفه کنترل جریان مبرد به اواپراتور را دارا هستند. این شیرها قابلیت بالایی در کنترل شرایط کارکرد دارند. به همین دلیل یکی از اجزای کلیدی برای راهبری چیلرهای تراکمی و سردخانه‌ها هستند.

در تصویر زیر روش کارکرد فشار و حباب‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

زمانی که بار اواپراتور افزایش می‌یابد سطح مایع در اواپراتور کاهش پیدا می‌کند. بنابراین فشار درون حباب افزایش پیدا می‌کند.

افزایش فشار در داخل حباب باعث حرکت دیافراگم و افزایش باز بودن شیر می‌شود. و مبرد بیشتری هم به اواپراتور جریان پیدا می‌کند. به این ترتیب سطح مایع تزریقی به اواپراتور کنترل می‌شود. اما هنگام کاهش بار برودتی اواپراتور چه اتفاقی می‌افتد؟

سطح مایع درون اواپراتور افزایش پیدا می‌کند. بنابراین فشار داخل حباب کاهش پیدا می‌کند. کاهش فشار داخل حباب باعث کاهش فشار بر روی صفحه دیافراگم می‌شود. در نتیجه دیافراگم رو به بالا حرکت می‌کند. و باعث بستن شیر می‌شود. مبرد کمتری به اواپراتور جریان پیدا می‌کند. و سطح مایع مبرد تزریقی به اواپراتور کنترل میشود.

جزئیات ساختار شیرهای انبساط ترموستاتیک

یک اکسپنشن ولو ترموستاتیک از:

  • یک صفحه دیافراگم انعطاف پذیر
  • بدنه شیر
  • فیلتر
  • فنر
  • اوریفیس
  • و همچنین لوله مویی متصل به حباب تشکیل شده است. که در تصویر اجزای مختلف را می بینیم.

اصول کارکرد شیر انبساط ترموستات

روش کار شیر انبساط به وسیله سه فشار اساسی قابل توصیف است. اولین فشار، فشار p1 است که فشار جباب بر روی صفحه دیافراگم است. و در جهت باز شدن شیر نیرو وارد می‌کند. P2 فشار اواپراتور به زیر صفحه دیافراگم است. و در جهت بسته شدن شیر نیرو وارد می‌کند. فشار بعدی فشار p3 که فشار فنر است. و به زیر صفحه دیافراگم در شیر و در جهت بسته شدن شیر نیرو وارد می‌کند. زمانی که اکسپنشن میزان باشه بالانس بین فشار حباب p1 در سمت بالای دیافراگم، فشار اواپراتور p2 بعلاوه نیروی فنر p3 در سمت دیگر برقرار میشود. دلیل استفاده از فنر تنظیم حداقل نیروی فشاری است. که فشار حباب نیازمند است تا شیر باز شود. پس زمانی که p1=p2+p3 باشد، فشار بالانس شده است.

در تصویر کارکرد اکسپنشن ولو ترموستاتیک را می‌خواهیم بررسی کنیم. همانطور می‌بینید که در بالای شیر دیافراگم و فشار حباب قرار دارد. در پایین هم فشار فنر و فشار اواپراتور نشان داده شده است. زمانی که بار را به میزان طبیعی افزایش می‌دهیم دیافراگم رو به پایین حرکت می کند. پس مبرد شروع به حرکت به سمت اواپراتور می‌کند. زمانی که بار را خیلی افزایش دهیم و به حداکثر برسانیم، همانطور که می بینید این صفحه دیافراگم فلکسیبل کاملاً رو به پایین خم می‌شود. خم شدن این باعث باز شدن شیر و عبور مبرد بیشتر به اواپراتور میشود. دیدیم که اکسپنشن ولوها تحت تاثیر سه نیروی اصلی کار می‌کنند. که فشار حباب pb، فشار اکولایزر pe و فشار متعادل کننده ps است.
شیرهای انبساط ترموستاتیک در دو مدل اکولایزر داخلی و اکولایزر خارجی وجود دارند که در این فیلم تشریح شده است.

این فیلم توسط کارشناسان گروه مهندسی مهراسپند تهیه شده است. برای مشاهده فیلم‌های بیشتر به کانال یوتیوب مهراسپند مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *