چیلر تراکمی

روغنکاری و روغن کمپرسور اسکرو بیتزر HS

روغنکاری و روغن کمپرسور اسکرو بیتزر HS

روغنکاری و روغن کمپرسور اسکرو بیتزر HS

گردش روغن

تغذیه روغن از طریق اویل سپراتور خارجی انجام می شود. به دلیل اختلاف فشار بین سپراتور (جداکننده روغن) و نقطه تزریق بر روی کمپرسور، روغن به محفظه کمپرس کردن تزریق می شود و بلبرینگ ها روغنکاری می شود و روغن مجدداً از طریق گاز به سپراتور باز می گردد. روغن و گاز در قیمت بالایی سپراتور جدا می شوند و روغن مجدد در کمپرسور جریان می یابد. بنا به نوع کاربرد، روغن از طریق یک اویل کولر (خنک کننده روغن) خنک می شود. تحت شرایط خاصی می توان از تزریق مایع نیز استفاده کرد. برای اطلاعات بیشتر درباره روغن کمپرسور اسکرو بیتزر با کارشناسان ما در تماس باشید.

سیرکوله روغن در کمپرسور اسکرو HS

خنک کردن روغن

به دلیل گرمای تولید شده در دیسچارج، خنک کردن روغن مورد نیاز است (بنا به دمای کندانس و اواپراتور، سوپرهیت گاز ساکشن، مبرد). یک روش ساده شامل تزریق مستقیم مایع به اتصال اکونومایزر است. هرچند به دلیل ریسک مخلوط شدن روغن و مایع مبرد، این تکنیک محدود به ظرفیت برودتی پائین است. استفاده از اویل کولر خارجی (هوا، آب یا مبرد) در محدوده وسیع تری و راندمان های بیشتری استفاده می شود. زمانیکه از اویل کولر استفاده می شود باید بدترین شرایط کارکرد در نظر گرفته شود:

  • حداقل دمای اواپراتور
  • حداکثر سوپر هیت گاز ساکشن
  • حداکثر دمای کندانس
  • حالت کارکرد (کنترل ظرفیت، اکونومایزر ECO)

ظرفیت اویل کولر را نیز می توانید از طریق نرم افزار بیتزر محاسبه کنید.

خنک کنندگی اضافی از طریق اویل کولر خارجی

  • اویل کولر را تا آنجا که ممکن است نزدیک به کمپرسور نصب کنید.
  • طراحی لوله کشی باید به گونه ای باشد که از درین روغن و مبرد به کمپرسور جلوگیری شود.

ترجیحاً اویل کولر را زیر سطح کمپرسور نصب کنید.

  • پیشنهاد می شود یک شیر توپی در خط روغن بعد از خنک کننده جهت تعمیرات نصب کنید.
  • اویل کولر باید بوسیله ترموستات کنترل شود.

جدول دمای روغن کمپرسور اسکرو بیتزر برای گرم کردن سریع مدار روغن و کاهش افت فشار با روغن سرد

یک بای پس روغن (یا حتی گرم کردن خنک کننده در حین خاموشی) باید تحت شرایط زیر انجام گیرد:

دمای روغن در خنک کننده به زیر 20C در حین خاموشی افت کند. حجم روغن کولر به علاوه روغن لوله کشی از 25dm3 تجاوز کند.

  • شیر بای پس باید دارای کنترل دمای مناسبی باشد. استفاده از سلونوئید برای کنترل دقیق ترموستات کنترل و حداقل اختلاف سوئیچ کردن پیشنهاد می شود. (گوناگونی دمای مؤثر کمتر از 10k)
  • افت فشار اسلاید روغن در حین کارکرد طبیعی در کولر و لوله کشی نباید از 5bar تجاوز کند.

خنک کننده روغن آب روغن

کنترل دما بوسیله شیر ترموستاتیک قابل تنظیم انجام می شود.

اویل کولر آبی کمپرسور اسکرو

کنترل دما بوسیله سوئیچ کردن قطع و وصل ترموستات یا کنترل سرعت بدون پله فن خنک کننده انجام می گیرد.

در مورد اویل کولرهایی که از قسمتی از کندانسور استفاده می کنند، می توان از یک شیر بای پس استفاده کرد که متعاقباً دما را نیز کنترل می کند.

نصب اویل کولر بالای کمپرسور

  • این روش باید محدود به سیستم هایی با زمان قطع کوتاه مدت باشد. اگر خنک کننده روغن خیلی بالاتر از کمپرسور نصب شود (برای مثال خنک کننده روغن در پشت بام نصب شود و کمپرسور در موتورخانه)، روغن می تواند در حین خاموشی از اویل کولر به سپراتور برگشت کند و در استارت بعدی به سیستم فرار کند بنابراین قطعات زیر باید در خطوط روغن جهت ایمنی نصب گردد: شیر یکطرفه (با فنر ضعیف)
  • بای پس با شیر اختلافی فشار (اختلاف فشار5-2 bar)

جدا کننده روغن باید خیلی بالاتر از کمپرسور نصب شود

اویل کولر ترموسیفون (خنک کردن با مبرد)

اویل کولر ترموسیفون بر اساس گردش با جاذبه مبرد در قسمت فشار بالا است. این روش مستقل از دیگر خنک کننده ها مانند آب و هوا است. برای اویل کولر، مبرد از ریسیور (یا ریسیور اولیه) پائین می آید و مستقیماً به اویل کولر نصب شده در پائین، وارد می شود. با جذب گرما از روغن داغ، قسمتی از مایع مبرد تبخیر می شود سپس در حالت مخلوط دوفازی به ورودی کندانسور جریان می یابد.

مدار خنک کننده روغن ترموسیفون

برای اطمینان از گردش با جاذبه، لوله مایع به اویل کولر باید دارای ارتفاع مناسب باشد. به دلیل ستون مایع در لوله، امکان بوجود آمدن فشار زیادی وجود دارد که باید بیشتر از مجموع افت فشارها در لوله کشی، اویل کولر و کندانسور باشد. در صورت ضرورت، سیرکوله شدن می تواند از طریق یک پمپ مبرد یا اینجکتور انجام گیرد. شیر بای پس روغن، دمای روغن را کنترل می کند همچنین امکان کنترل تغذیه مبرد به اویل کولر نیز وجود دارد.

اویل کولر با ترموسیفون با ریسیور اولیه

تزریق مایع مستقیم (LI)

این ساده ترین روش برای خنک کنندگی اضافی است. هرچند برای کارکرد با اطمینان باید اطمینان داشت از مخلوط شدن روغن و مبرد جلوگیری شود.

روغن های مورد تأئید

تنها از روغن های مدل (B150SH(R22 و (BSE170(HFC استفاده شود.

شیر تزریق

تنها از اکسپنشن ولوهایی با طراحی ویژه که برای تزریق مایع مناسب باشد، استفاده کنید. این شیرها مطابق دمای دیسچارج با تغییرات 90-100C تنظیم می شوند. (برای مثال Danfoss TEAT20و آلکو سری935-100 )

حباب شیر باید در خط دیسچارج نصب شود:

  • سطح لوله برای نصب لوله باید صاف و تمیز باشد. فاصله از شیر دیسچارج حدود 10-20cm باشد.
  • توسط بست مناسب، حباب را به لوله محکم کنید تا انتقال دما به خوبی انجام شود.
  • حباب را نیز عایق کنید.

لوله کشی

برای اطمینان از عدم وجود حباب در مایع مبرد ورودی به تزریق کننده مایع، انشعاب باید از قسمت افقی لوله گرفته شود و ابتدا رو به پائین حرکت کند.

تجهیزات اضافی خط تزریق مایع

  • شیر برقی (با سیم پیچ کمپرسور موازی شود)
  • فیلتر مناسب
  • سایدگلس مناسب

تزریق مستقیم مایع به اتصال اکونومایزر کمپرسور اسکرو

روغن ها

جدا از خاصیت روغنکاری روغن، سیل کردن دینامیکی اسکروها نیز توسط روغن انجام می گیرد. توجه ویژه ای نیز به ویسکوزیته، قابلیت انحلال و فوم شدن باید صورت گیرد.

جدول روغن کمپرسور اسکرو بیتزر HS

نکات مهم:

  • محدودیت های نصب کمپرسورها را در نظر بگیرید.
  • کارکرد در حداکثر دمای کندانس، تنها برای زمان کوتاه امکانپذیر است. یک طراحی سیکل برای کارکرد پیوسته کمپرسور نیاز است.
  • مقدار محدودیت پائین دمای دیسچارج (60C -) تنها یک مقدار مرجع است. باید ازمیزان دمای سوپرهیت مناسب اطمینان داشت. دمای پیوسته کارکرد (20K (R134a,R404A/R507A,R407C و (30K (R22 بالاتر از دمای کندانس برای دمای دیسچارج پیشنهاد می شود.
  • کنترل دمای اویل کولر از طریق سنسور دمایی نصب شده در رگلاتورها و یا ترموستات ها انجام می گیرد.
  • دماهای تزریق روغن برای روغن مدل B100 (برای R22) محدود به دمای 80C است.
  • روغن B100 (برای R22) معمولاً برای کاربرد دمای پائین (سردخانه) و دماهای کندانس کمتر از 45C مناسب است و قابلیت انحلال خوبی با R22 و اواپراتورهای فلودد دارد.
  • خنک کنندگی کمپرسور با استفاده از روغن B100 تنها از طریق اویل کولر انجام می گیرد (آب، هوا یا مبرد). تزریق مستقیم مایع (ازطریق پورت اکونومایزر ECO) به روغن های BSE170 و B150SH محدود می شود.
  • روغن های ایستر BSE170 (برای مبردهای HFC) و B150SH (برای R22) دارای قابلیت بالای جذب رطوبت هستند و در هنگام حمل و شارژ، دقت بالا باید صورت گیرد.
  • طراحی درست برای اواپراتورهای انبساط مستقیم با لوله های فین تیوپ در قسمت تبرید اواپراتور توسط سازنده دستگاه باید انجام گیرد.

مخلوط کردن روغن ها و تعویض روغن

روغن های مختلف را بدون اجازه از شرکت بیتزر با یکدیگر مخلوط نکنید (جدول زیر را ببینید). این مطلب به خصوص در زمان تعویض روغن صادق است که کمپرسورهای اسکرو از مبردهای HFC و HCFC استفاده می کنند. (تشکیل اسید، آلودگی)

عوض کردن و شارژ روغن کمپرسورهای اسکرو بیتزر

  • روغنهای استاندارد
  • تعویض روغن با B150SH و مقدار زیادی از روغن باقیمانده B150S می تواند باعث تشکیل فوم (کف) زیاد و بد عمل کردن شود. بنابراین تنها اضافه کردن روغن جدید B150S یا B100 (حداکثر 20%) مجاز است.

کاربرد در صنعت

کمپرسورهای اسکرو سِمی هرمتیک بیتزر سری های HS می توانند برای تمام سیستم های معمول سردخانه و کاربردهای صنعتی استفاده شود. محدوده ظرفیت آنها در محدوده وسیعی که می تواند ساده و یا با استفاده از سیستم اکونومایزر (ECO) باشد، گسترده است. کمپرسورهای کامپکت اسکرو سری های CS دارای اویل سپراتور نصب بر روی کمپرسور هستند که برای کاربردهای چیلرهای تراکمی مناسب می باشند.

طراحی سیستم و لوله کشی

کمپرسورهای نیمه بسته اسکرو همانند کمپرسورهای پیستونی در سیکل های تبرید سردخانه ای نصب می گردند. تنها ویژگی طراحی مدار مورد نیاز روغن است که توجه ویژه به آن باید صورت گیرد.

کمپرسورهای مجزا با کندانسور آب خنک و اویل کولر

لوله کشی

لوله کشی و طراحی سیستم باید به صورتی انجام شود که در زمان خاموشی کمپرسور، روغن یا مبرد به کمپرسور سرازیر نگردد. برای این هدف، لوله کشی ساکشن و دیسچارج ابتدا باید بعد از خروج از کمپرسور، رو به پائین حرکت کند. توجه ویژه برای سیستم های انبساط مستقیم باید صورت گیرد:

  • بالا رفتن لوله ساکشن بعد از اواپراتور (گردن قو)
  • نصب کمپرسور بالای اواپراتور
  • نصب شیر برقی قبل از اکسپنشن ولو

طراحی لوله ساکشن کمپرسور اسکرو