چیلر جذبی

برطرف نمودن کریستال لیتیوم بروماید

برطرف نمودن کریستال لیتیوم بروماید

برطرف نمودن کریستال لیتیوم بروماید

تشخیص نوع کریستال  اولین قدم در برطرف نمودن کریستال لیتیوم بروماید می‌باشد. در غیر اینصورت ممکن است موجب بدتر شدن اوضاع گردد. مطالعه دقیق مطالب زیر نسبت به رفع مشکل، کمک شایانی خواهد نمود.

کریستال نوع اول:

اولین نوع کریستال در اثر ورود بیش از اندازه انرژی حرارتی در قسمت ژنراتور اتفاق می‌افتد. (در مدل های تک اثره و دو اثره). عامل اصلی آن روشن ماندن شعله مشعل در مدل‌های شعله مستقیم است. از دیگر دلایل آن تجمع بیش از حد آب در اواپراتور می‌باشد. که باعث خشک شدن محلول در ژنراتور می‌شود. این نوع کریستال بدترین حالت کریستال است. که در بعضی مواقع خطرناک و زمانبر است. این نوع بلوری شدن یا سنگ شدن محلول در اثر حرارت بیش از اندازه در قسمت انتهایی ژنراتور اتفاق می‌افتد. در این کریستال چیلر به شدت سرریز می‌کند و سیکل از کار می‌افتد.

روش برطرف نمودن کریستال خط ژنراتور:

در این حالت اولین موضوع مهم حفظ خونسردی می‌باشد. متاسفانه برخی با شنیدن کلمه کریستال دچار نگرانی می‌شوند. و نه تنها وضعیت را بدتر می‌کنند به وخامت آن نیز کمک می‌کنند.

پس برای رسیدن به بهترین حالت و کارایی خونسردی خود را حفظ کنید. همیشه این را متصور باشید که بدتر از بد اتفاق نخواهد افتاد. پس با خونسردی بهترین تصمیم را بگیرید. (حفظ خونسردی بدین معنا نیست که موضوع را کم اهمیت جلوه بدهید). به همین خاطر با کمال خونسردی بهترین تصمیم را بگیرید. و موارد پیشنهادی بنده را مو به مو اجرا کنید. انشاالله مشکل رفع خواهد شد.

وضعیتی که با آن روبرو هستید کریستال نوع خشک است. یعنی تبخیر ماده مبرد (آب) در ژنراتور کاملا از محلول جدا شده است. و محصول بشکل ماسه در آمده است. و آب به مقدار زیاد در رفرجرنت تانک جمع شده است. البته در بعضی از قسمت‌های مذکور بشکل بلور شده است.

انتخاب بهترین روش

برای حل کردن نمک معمولی یا سنگ نمک بهترین روش  آب است. اولین کاری که می‌کنیم تزریق آب از قسمت مکش پمپ است. همینطور از قسمت‌هایی که آب می‌تواند وارد قسمت محلول غلیظ در دستگاه بشود. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه مقدار آب به دستگاه تزریق کنیم. اولین کار انتقال آب جمع شده در رفرجرنت تانک به محلول سولوشن در قسمت ابزربر است. در این وضعیت از 100لیتر حداقل و 2000لیتر حداکثر آب مقطر تزریق کنید. تا سیستم به رسوب آلوده نشود.

پس طبق روال همیشگی در صورت امکان سنسورها را از غلاف‌ها خارج کنید. ترمومترهای شیشه‌ای را از غلاف خارج کنید. فلوسویچها را یکسره کنید. در این حالت پمپ‌های چیلد و کولینگ را خاموش کنید. یک عدد مانومتر فشار با رنج 0 تا 5بار در قسمت خروجی پمپ سولوشن نصب کنید. فشار پمپ سولوشن در این حالت در بیشتر چیلرها از 100لیتر آب شروع می‌کنیم حدود 1تا5/1بار می‌باشد. و (هدف از فشار سنجی پمپ محلول به این منظور است که پمپ بدون محلول کار نکند. این امر باعث خشک شدن یاتاقان پمپ شده. و در مدت کوتاه موجب سوختن آن می شود. و خسارت مالی سنگینی وارد می‌کند) سپس یک تکه پارچه برروی پمپ سولوشن قراردهید. و مقدار کمی آب سرد بصورت دایمی روی پمپ بریزید.

برطرف نمودن کریستال لیتیوم بروماید

این بخاطر جلوگیری از داغ شدن پمپ محلول می‌باشد. توجه کنید که آب را طوری بریزید که با ترمیتال برق موتور تماس پیدا نکند. در این وضعیت از وکیوم کردن چیلر خودداری کنید. بعد از اجرای دستورالعمل بخار آبگرم را به آهستگی وارد چیلر کنید. (شیر کنترل را باز کنید یا چیلر را استارت کنید) اگر دمای ژنراتور را تحت کنترل داشته باشید بهتر است.

اگر فشار محلول بالا نیامد نشانه باز نشدن مسیر محلول است. دوباره آب تزریق کنید. و آنقدر تزریق آب را ادامه دهید تا حرکت محلول را در خروجی ژنراتور حس کنید. در این وضعیت جهت تسریع در باز شدن مسیر محلول از یک شعله پیک استفاده کنید. و مبدل را به خوبی گرم کنید. (دقت کنید شعله را هرگز یکجا و ساکن نگیرید. یعنی شعله را ملایم حرکت بدهید.)

توجه داشته باشید دمای چیلر در کلیه قسمتها می تواند تا 110درجه بالا برود. جای نگرانی نیست. ولی بهتر است حدود 100درجه گرم شود. ممکن است در درجه90 باز شود. البته با کسب تجربه از صداهای مخصوصی که در دستگاه ایجاد می‌شود میتوان پی برد که مسیر باز شده. ولی نباید به این اکتفا کنید. فشار خروجی محلول را داشته باشید.

توجه:

بسیار مراقب باشید دمای پمپ سولوشن نباید بالا برود. از پارچه و آب سرد حتما استفاده کنید. و به دقت در کل زمان انجام عملیات مراقب دمای پمپ باشید.

ممکن است در حین انجام این پروژه بیشتر از 1000لیتر آب به دستگاه تزریق شود. بنابراین کار ممکن است خیلی زمانبر باشد. در این حالت به علت بالا رفتن حجم آب و محلول در دستگاه سرریز دایمی داریم. این جای نگرانی ندارد. فقط توجه داشته باشید مسیر خروجی محلول به مبدل باز شود. نشانه اصلی باز شدن مسیر ممکن است توام با صدایی شبیه شکستن شیشه باشد. و بعد از اینکه کلیه قسمت‌های دستگاه یکنواخت گرم شد. (ممکن است با ترمومتر دیجیتال اختلاف جزیی در قسمتهای مختلف باشد ولی در کل باید کلیه قسمتها داغ شود.)

این بدین معنی است که سیستم باز شده است. و باید تقریبا یک ساعت در این حالت چیلر به کار خود ادامه بدهد. این یک وضعیت طبیعی است. که وقتی عملیات برطرف نمودن کریستال لیتیوم بروماید انجام می دهیم حجم گازهای غیر قابل تقطیر بالا می رود. پس از اتمام کار انجام وکیوم الزامی می‌باشد.

روش بالانس دستگاه تحت وکیوم

اکنون کریستال نوع بد در دستگاه برطرف شده است. اما با حجم زیادی محلول رقیق روبرو هستید. بهترین و کاملترین روش بالانس دستگاه تحت وکیوم است. یعنی دستگاه را زیر بار میبریم. اینجا ماده مبرد که آب مقطر است بصورت اختلاط یا contamination کانتامینیشن (آب مقطر آلوده به لیتیوم) شده. مقدار نصف آبی که تزریق کرده‌اید را از خروجی پمپ رفرجرنت تخلیه کنید. سپس ضمن اندازه‌گیری میزان غلظت آب مقطر آنرا در بشکه‌هایی که از قبل تهیه کرده‌اید ذخیره کنید. پس از تخلیه کامل آب از محلول از طریق خط رفرجرنت پمپ بوسیله هیدرومتر محلول را اندازه‌گیری کنید. باید توجه کنید که غلظت محلول در قسمت خروجی پمپ محلول باید 54 الی 56درصد باشد. (یا مطابق جدولی که توسط این شرکت ارایه می شود یا تجربی (هنگام بار کامل دستگاه)). موفق باشید.

جهت دریافت پاسخ هر گونه سوال در این زمینه لطفا با مشاورین فنی شرکت تماس حاصل نمایید. مشاورین شرکت بصورت رایگان همه روزه آماده پاسخگویی به سوالات علاقه مندان می باشند.

کریستال نوع دوم:

این نوع کریستال در اثر سرد شدن بیش از اندازه آب برج خنک کننده اتفاق می‌افتد. همچنین در اثر کم بودن بار چیلر در روزهای سرد.

همانطور که در توضیحات کریستال نوع اول گفته شد اولین و بهترین حالت حفظ خونسردی است. چرا که تصمیم درست را فقط در وضعیت عادی می‌توان گرفت. و استرس و نگرانی باعث بهم ریختن و بدتر شدن اوضاع می‌شود.

همانطور که گفته شد؛ این نوع کرستال در اثر سرد شدن بیش از اندازه آب برج در قسمت ابزربر اتفاق می‌افتد. و محلول ورودی به مبدل و نیز قبل از ورودی به پمپ سولوشن بصورت بلورهای یخ در آمده و در این وضعیت حوضینگ پمپ سولوشن خالی می‌شود. و سیستم از کار می‌افتد. روش رفع این نوع کریستال  مثل نوع اول که تقدیم حضورتان شد است. کلیه سنسورها را در صورت امکان خارج کنید.

فلوسویچها را یکسره کنید. پمپ‌های چیلد واتر و کولینگ واتر را خاموش کنید. و اولین کار انتقال آب جمع شده در رفرجرنت تانک به ابزربر است. سپس پمپ سولوشن را استارت کنید. در این حالت نیز یک فشار سنج روی خروجی سولوشن قرار می‌دهیم. روش تشخیص این نوع کریستال خالی بودن ابزربر و سرد شدن لوله وروودی به ابزربر می‌باشد.

خنک‌کاری پمپ

پس از تخلیه رفرجرنت تانک به ابزربر، سولوشن پمپ را روشن کنید. و مراقب فشار محلول باشید. در این حالت هم مثل حالت قبلی سیستم خنک کاری پمپ را با پارچه و آبسرد انجام دهید. و با یک دستگاه پیک حرارتی یا شلنگ بخار مبدل را حرارت بدهید. همزمان انرژی حرارتی را وارد دستگاه کنید. تا همه قسمتها را یکنواخت داغ کنید. دقت کنید شعله را در یک قسمت متمرکز نکنید چون خطرناک است.

پس از اینکه کلیه قسمتها یکنواخت داغ شد به مدت یک ساعت بگذارید در جا بکار خود ادامه دهد. پس از اطمینان از باز شدن مسیر و داغ شدن کلیه قسمت‌های چیلر مخصوصا مبدل حرارتی چیلر را به حالت اولیه در آورده و زیر بار ببرید. توجه داشته باشید در حین انجام عملیات از انجام وکیوم خودداری کنید. وکیوم را هنگام استارت و راه اندازی انجام دهید. موفق باشید

در صورتیکه هنگام انجام عملیات با مشکل روبرو شدید با مشاورین شرکت تماس حاصل نمایید. کارشناسان این شرکت بصورت رایگان در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستند.

برای دیدن فیلم در یوتیوپ اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *