چیلر جذبی

رفع کریستال شدن لیتیوم بروماید در چیلر جذبی-قسمت 1

رفع کریستال شدن لیتیوم بروماید

رفع کریستال شدن لیتیوم بروماید :

تشخیص نوع کریستال لیتیوم بروماید اولین قدم در رفع کریستال شدن لیتیوم بروماید می باشد. در غیر اینصورت ممکن است حرکت نابجای ما موجب بدتر شدن اوضاع گردد. پس مطالعه دقیق مطالب زیر در عمل نسبت به رفع مشکل ، کمک شایانی خواهد نمود.

کریستال نوع اول:

اولین نوع کریستال لیتیوم بروماید که در اینجا به شرح آن می پردازیم در اثر ورود بیش از اندازه انرژی حرارتی در قسمت ژنراتور (در مدل های تک اثره و دو اثره) که عامل اصلی آن روشن ماندن شعله مشعل در مدلهای شعله مستقیم وتجمع بیش از حد آب در اواپراتور و نتیجتا خشک شدن محلول در ژنراتور می باشد. این نوع کریستال بدترین حالت کریستال بوده و در بعضی مواقع خطرناک و زمانبر است. در این نوع کریستال بلوری شدن یا سنگ شدن محلول در اثر حرارت بیش از اندازه در قسمت ژنراتور و قسمت انتهایی ژنراتور اتفاق می افتد. در این نوع کریستال چیلر به شدت سرریز می کند و سیکل از کار می افتد.

روش برطرف نمودن کریستال خط ژنراتور:

در این حالت اولین موضوع مهمی که باید رعایت کنید حفظ خونسردی می باشد. متاسفانه در این رابطه بنده شخصا  تعدادی از همکاران با تجربه و استاد کار را دیدم که با شنیدن کلمه کریستال چنان جنجالی براه می اندازند که اطرافیان را دچار استرس و نگرانی می کنند. و نه تنها وضعیت را بدتر می کنند به وخامت آن نیز کمک می کنند. بدون اینکه متوجه حرکات اشتباهشان در آن لحظه بحرانی بشوند. پس بهترین حالت و بهترین کارایی زمانی حاصل می شود که خونسردی خودتون را حفظ کنید. همیشه این را متصور باشید که بدتر از بد اتفاق نخواهد افتاد.

پس با خونسردی بهترین تصمیم را بگیرید (حفظ خونسردی بدین معنا نیست که موضوع را کم اهمیت جلوه بدهید) به همین خاطر با کمال خونسردی بهترین تصمیم را بگیرید و موارد پیشنهادی بنده را مو به مو اجرا کنید انشاالله مشکل رفع خواهد شد. در ادامه گفتیم که وضعیتی که با آن روبرو هستید کریستال نوع خشک اتفاق افتاده یعنی تبخیر ماده مبرد که آب است در ژنراتور کاملا از محلول جدا شده و محصول بشکل ماسه در آمده و آب به مقدار زیاد در رفرجرنت تانک جمع شده است البته در بعضی از قسمتهای مذکور بشکل بلور شده است.

حل کردن نمک معمولی یا سنگ نمک

برای حل کردن نمک معمولی یا سنگ نمک بهترین روش  آب است و پس اولین کاری که می کنیم تزریق آب از قسمت مکش پمپ و از قسمتهایی است که اطمینان داشته باشیم آب می تواند وارد قسمت محلول غلیظ در دستگاه بشود شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چه مقدار آب به دستگاه تزریق کنیم اولین کار انتقال آب جمع شده در رفرجرنت تانک به محلول سولوشن در قسمت ابزربراست.

در این وضعیت از 100لیتر حداقل و 2000لیتر حداکثر آب مقطر حتما توجه داشته باشید آب مقطر تزریق کنید تا سیستم به رسوب آلوده نشود. پس طبق روال همیشگی در صورت امکان سنسورها را از غلافها خارج کنید ترمومترهای شیشه ای را از غلاف خارج کنید و فلوسویچها را یکسره کنید در این حالت پمپهای چیلد و کولینگ را خاموش کنید و  یک عدد مانومتر فشار با رنج 0 تا 5 بار در قسمت خروجی پمپ سولوشن نصب کنید فشار پمپ سولوشن در این حالت در بیشتر چیلرها از 100 لیتر آب شروع میکنیم حدود 1تا5/1 بار می باشد. (هدف از فشار سنجی پمپ محلول به این منظور است که پمپ بدون محلول کار نکند این امر باعث خشک شدن یاتاقان پمپ شده و در مدت کوتاه موجب سوختن آن می شود و خسارت مالی سنگینی وارد می کند)

جلوگیری از داغ شدن پمپ محلول

سپس یک تکه پارچه برروی پمپ سولوشن قرار دهید و مقدار کمی آب سرد بصورت دایمی روی پمپ بریزید. این بخاطر جلوگیری از داغ شدن پمپ محلول می باشد. توجه کنید که آب را طوری بریزید که با ترمیتال برق موتور تماس پیدا نکند. در این وضعیت از وکیوم کردن چیلر خودداری کنید. بعداز اینکه دستورالعمل را به مو به مو انجام دادید بخار یا آبداغ یا آبگرم را به آهستگی وارد چیلر کنید (شیر کنترل را باز کنید یا چیلر را استارت کنید) اگر دمای ژنراتور را تحت کنترل داشته باشید بهتر است. بعد از اینکه با در نظر داشتن فشار خروجی پمپ سولوشن اگر فشار محلول بالا نیامد نشانه باز نشدن مسیر محلول است دوباره آب تزریق کنید و آنقدر تزریق آب را ادامه دهید تا حرکت محلول را در خروجی ژنراتور در لوله مربوطه به مبدل حس کنید.

در این وضعیت جهت تسریع در باز شدن مسیر محلول از یک شعله پیک استفاده کنید و مبدل را به خوبی گرم کنید (دقت کنید شعله را هرگز یکجا و ساکن نگیرید یعنی شعله را ملایم حرکت بدهید) توجه داشته باشید دمای چیلر در کلیه قسمتها می تواند تا110درجه بالا برود جای نگرانی نیست ولی بهتر است حدود 100درجه گرم شود ممکن است در درجه90 باز شود. البته با کسب تجربه از صداهای مخصوصی که در دستگاه ایجاد می شود میتوان پی برد که مسیر باز شده ولی نباید به این اکتفا کنید فشار خروجی محلول را داشته باشید. توجه:بسیار مراقب باشید دمای پمپ سولوشن نباید بالا برود و از پارچه و آب سرد حتما استفاده کنید و به دقت در کل زمان انجام عملیات مراقب دمای پمپ باشید.

حل مشکل سرریزی

ممکن است در حین انجام این پروژه بیشتر از 1000 لیتر آب به دستگاه تزریق شود. بنابراین کار ممکن است خیلی زمانبر باشد. در این حالت به علت بالا رفتن حجم آب و محلول در دستگاه سرریز دایمی داریم. این جای نگرانی ندارد. فقط توجه داشته باشید مسیر خروجی محلول به مبدل باز شود. و نشانه اصلی باز شدن مسیر که ممکن است توام با صدایی شبیه شکستن شیشه باشد اتفاق بیافتد.

و بعد از اینکه کلیه قسمت های دستگاه یکنواخت گرم شد (ممکن است با ترمومتر دیجیتال اختلاف جزیی در قسمتهای مختلف باشد ولی در کل باید کلیه قسمتها داغ شود . این بدین معنی است که سیستم باز شده است و باید تقریبا یک ساعت در این حالت چیلر به کار خود ادامه بدهد. این یک وضعیت طبیعی است که وقتی عملیات آنتی کریستال انجام می دهیم حجم گازهای غیر قابل تقطیر بالا می رود. پس از اتمام کار انجام وکیوم الزامی می باشد.

وجود محلول رقیق پس از برطرف شدن کریستال

اکنون کریستال نوع بد در دستگاه برطرف شده اما با حجم زیادی محلول رقیق روبرو هستید. بهترین روش و کاملترین روش بالانس دستگاه تحت وکیوم است. یعنی دستگاه را زیر بار میبریم. اینجا ماده مبرد که آب مقطر است بصورت اختلاط یا contamination کانتامینیشن (آب مقطر آلوده به لیتیوم شده است)شده مقدار نصف آبی که تزریق کرده اید را از خروجی پمپ رفرجرنت تخلیه کنید.

سپس ضمن اندازه گیری میزان غلظت آب مقطر آنرا در بشکه هایی که از قبل تهیه کرده اید ذخیره کنید. پس از تخلیه کامل آب از محلول از طریق خط رفرجرنت پمپ بوسیله هیدرومتر محلول را اندازه گیری کنید. باید توجه کنید که یا مطابق جدولی که توسط این شرکت ارایه می شود یا تجربی (هنگام بار کامل دستگاه) غلظت محلول در قسمت خروجی پمپ محلول باید 54 الی 56درصد باشد. موفق باشید.

جهت دریافت پاسخ هر گونه سوال در این زمینه لطفا با مشاورین فنی شرکت تماس حاصل نمایید. مشاورین شرکت بصورت رایگان همه روزه آماده پاسخگویی به سوالات علاقه مندان می باشند.