چیلر تراکمی

عیب یابی و تعمیر کمپرسور – قسمت اول

عیب یابی و تعمیر کمپرسور

چرا کمپرسورها خراب می­ شوند؟

این سوالی است که شما همیشه بایستی از خودتان بپرسید. اگر جواب را پیدا نکنید، احتمالاً مجبور خواهید شد که دوباره کمپرسور را برای تعمیر به کارگاه ارسال کنید. هر کمپرسور خراب، داستانی برای بازگو کردن دارد. باصرف زمان کمی می­ توان جواب را پیدا کرد. 85درصد خرابی کمپرسورها شامل سوختگی موتور است و تنها 5درصد این خرابی­ ها به علت مشکلات سیم پیچی است و 80 درصد علل سوختن سیم­ پیچ کمپرسور به دلایل دیگری خارج از سیم پیچ است. تعداد زیادی از سیم­ پیچ­ های سوخته به اتصال کوتاه و اتصال بدنه به دلیل نقص در روغنکاری بروز می­ کند. قالپاق سمت ساکشن را باز کنید و سیم­ پیچ و روتور را از نزدیک ببینید. درصورتی که سوختگی سیم­ پیچ قابل مشاهده بود و تمام سیم پیچ ­ها سوخته بودند نیاز به بررسی ولتاژ پائین و بالا و نابالانسی جریان یا از دست رفتن خنک کننده کمپرسور داریم.

درصورتی که یک یا دو فاز سوخته بود و بقیه نسوخته بودند، احتمالاً کمپرسور دو فاز کار کرده است و همچنین در کمپرسورهایی که دارای سیم پیچ دوبل مثلث هستند، ممکن است کنتاکتور اولیه وصل نشده و سیم پیچی سوخته باشد، به دنبال 2 تیغه چسبیده کنتاکتور در زمان خاموشی کمپرسور بگردید. درصورتی که سوختگی نقطه ­ای در قسمت پائین استاتور اتفاق افتاده بود، میزان لقی بین روتور و استاتور را چک کنید و می ­توانید میزان لقی مجاز را از کارشناسان فنی گروه مهندسی مهر اسپند بپرسید. درصورتی که کمپرسوری دارید که روتور آن قفل شده است، نیاز به نگاه کردن یه کارتر دارید و پس از باز کردن کارتر کمپرسور، به دنبال شاتون ­های شکسته ، بوش ­های سابیده شده یا پیستون ­های آسیب دیده بگردید. همچنین با باز کردن سر سیلندر، نگاهی به سوپاپ ­ها بیندازید.

آیا نشت مس بر روی قطعات وجود دارد؟

رطوبت و دماهای بالا باعث تولید اسید می ­شود که نشانه آن نشست لایه­ ای از مس است. بعداز نصب کمپرسور جدید، مشکلی که در کمپرسور قبلی وجود داشت، تکرار خواهد شد و بایستی مشکل را در سیستم پیدا کرد. بوش­ های خورده و یا سابیده شده می­ تواند نشانه برگشت مایع باشد. شکستن سوپاپ­ ها و شاتون­ ها نیز نشانه استارت در حالت فلودد (مخلوط شدن گاز و روغن) ویا برگشت مایع است.

کنترل کننده ­های ایمنی کمپرسور را چک کنید.

عیب یابی و تعمیر کمپرسور:

ممکن است یک کمپرسور کار کند اما روغن از کمپرسور فرار می­ کند. این پدیده می­ تواند به علت خوردگی پیستون، رینگ­ها و سوپاپ­ های بد و استارت در حالت فلودد باشد. برای بررسی می توانید سطح روغن در ساید گلس را چک کنید. آیا روغن فوم مانند است یا در ابتدا شفاف است و بعد از راه اندازی روغن فوم مانند می شود؟ آیا سر سیلندر خیلی گرم است؟ آیا کارتر خیلی گرم است (40 تا 52 درجه طبیعی است)؟ آیا روغن در ابتدای راه اندازی کمپرسور را ترک می­ کند و به نظر می­ رسد که به کمپرسور باز نمی­ گردد؟ فشار ساکشن را بررسی کنید.

فشار شاکشن یا دیسچارج ممکن است خیلی پائین باشد تا روغن به کمپرسور باز گردد. آنلودر باید زمان زیادی در مدار می آمد؟ زمانی که یک کمپرسور آنلود (بی­ بار) می­ کند، سرعت گاز کاهش می­ یابد و سایز لوله­ کشی برای این کاهش ظرفیت مناست نخواهد بود و این پدیده می­ تواند باعث برگشت روغن ضعیف شود. همچنین ممکن است کمپرسور از خنک کننده استفاده کند و سیستم خنک کاری به درستی کار نکند. آیا فشار کارتر خیلی بالاست؟ اختلاف بین فشار ساکشن و فشار کارتر را بررسی کنید. فشار کارتر بایستی در کمپرسورهای سیلندر پیستونی مقدارخیلی کمی کمتر از فشار ساکشن باشد. در کمپرسورهای کریر کارلایل06E فشار کارتر به میزان 2PSIG بیشتر از فشار ساکشن است.

یا کمپرسور در هنگام کارکردن ضربه می­ زند؟

خوردگی شاتون­ ها، دژنگپین و شکستگی شاتون یا سوپاپ­ ها می­ تواند باعث بروز چنین مشکلی شود. درصورتی که با دست پیستون را رو به پائین فشار دهید نبایستی حرکتی داشته باشد و این مشکل معمولاً ناشی از شکستن سوپاپ دیسچارج است. با چک کردن فشار بالای کارتر می توانید یک گیج را به کارتر و گیج دیگری را به ساکشن کمپرسور متصل کنید، زمانی که کمپرسور کار می­ کند بایستی دو فشار نزدیک به هم باشند و درصورتی که فشار کارتر کمتر باشد، روغن می­ تواند به کارتر کمپرسور باز گردد. بیشتر مشکل­ ها ناشی از مناسب نبودن دمای سوپرهیت (مافوق داغ) ورودی به کمپرسور است. همچنین عایق نکردن مناسب خط ساکشن می­ تواند باعث افزایش مشکل ساز سوپرهیت ورودی کمپرسور شود.

اطلاعاتی که در ادامه خواهید دید از منابع شرکت کوپلند گرفته شده و روش و میزان اندازه­ گیری سوپرهیت را بیان می­ کند. حداقل 15 درجه فارانهایت سوپرهیت بابستی در ورودی کمپرسور در هر زمانی وجود داشته باشد تا گاز خشک به ساکشن کمپرسور برگردد. شرکت کوپلند حداقل 20 درجه فارانهایت سوپرهیت را پیشنهاد می­ کند. توجه کنید که این میزان سوپرهیت در ورودی کمپرسور است. باید دما را 18 اینچ قبل از ورود به کمپرسور اندازه بگیرید و فشار را در ورودی کمپرسور محاسبه کرده و از طریق جدول به دمای معادل تبدیل کنید. با کسر این دو عدد به دست آمده میزان سوپرهیت محاسبه می­ شود. زمانی که سوپرهیت خیلی پائین باشد، می ­تواند ریسک برگشت مایع مبرد به کمپرسور را افزایش دهد و این پدیده باعث کاهش کیفیت روغنکاری و افزایش خوردگی در کمپرسور شود که نتیجه آن کاهش ظرفیت است.

آیا کمپرسور در حین کارکرد دارای لرزش است؟

دلیل معمول این اتفاق شکستن سوپاپ ­ها، پاره شدن واشرها، شکستن شاتون­ ها و یا تله شدن روغن و سطح بالای روغن در کارتر و استارت در حالت فلودد است. دمای دیسچارج خروجی کمپرسور را 6 اینچ بعد از شیر سرویس اندازه­ گیری کنید، درصورتی که دما بیشتر از 93 درجه سانتی­گراد بود، کمپرسور وارد مرحله خطر شده است. در کاربردهای سردخانه ممکن است دما بیشتر باشد. دمای سوپاپ­ ها 10 تا 25 درجهت بیشتر از دمای دیسچارج است. روغن در دمای 176 دچار شکست ساختار می­ شود. در سیستم­ هایی که دمای دیسچارج پائین است، می­ تواند نشانه فلودینگ (برگشت مایع) باشد.

دمای دیسچارج بایستی 1 دقیقه بعد از راه ­اندازی به 70 درجه سانتی­گراد برسد. دمای کمپرسور را با دست لمس کنید، درصورتیکه بدنه کمپرسور هم دمای سرسیلندر و سرد بود بدین معناست که کمپرسور به درستی روغنکاری نمی­ شود. خطای سوئیچ فشار روغن را بررسی کنید و در صورت نیاز تنظیمات را تغییر دهید. همچنین ولتاژ را نیز بایستی چک کنید و حداکثر میزان نابالانسی ولتاژ مجاز، 2درصد است و حداکثر میزان نابالانسی جریان مجاز 10درصد است. بیشتر نابالانسی جریان ناشی از نابالانسی ولتاژ است که نابالانسی ولتاژ باعث افزایش دمای سیم پیچ و نابالانسی ولتاژ می­ شود.

این افزایش دما بالاتر از دمای طبیعی سیم پیچ است. درصورتی که فشار ساکشن همانند فشار دیسچارج بالا باشد می­ تواند نشانه شکستن بسیاری از قطعات در کمپرسور از جمله سوپاپ­ ها باشد. شکستن سوپاپ ­ها را می­ توان با پمپ­ دان تست کرد، درصورتیکه کمپرسور پمپ­ دان نشد و یا خیلی آرام پمپ­ دان انجام شد، امکان شکستن سوپاپ­ ها و یا نشتی شیر اطمینان کمپرسور وجود دارد و یا واشر سرسیلندر پاره شده است.

ادامه دارد….

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور -قسمت دوم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور -قسمت سوم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور -قسمت چهارم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور -قسمت پنجم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور -قسمت ششم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور -قسمت هفتم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور -قسمت هشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *