چیلر تراکمی و کمپرسور

تعمیر کمپرسور اسکرو بیتزر 210 تن

تعمیر کمپرسور بیتزر اسکرو ۲۱۰ تن

تعمیر کمپرسور اسکرو بیتزر 210 تن : دو کمپرسور 210 تن مدل CSH بیتزر به کارگاه گروه مهندسی مهراسپند ارسال شده بود. در این فیلم قصد داریم در حین تعمیر کمپرسور بیتزر اسکرو علت به وجود آمدن مشکل برای این کمپرسورها را هم بررسی کنیم.

وقتی که کمپرسورها را باز میکنیم میزان زنگ زدگی  بالایی را در کمپرسور مشاهده میکنیم. سیم پیچ سوخته، روتورهای نری و مادگی به فلنچ انتهایی  همینطور به پوسته سابیده شده اند و خوردگی های شدیدی در روتورها بوجود آمده است. حجم بالای زنگ زدگی نشان میدهد که آب در سیستم وجود داشته است.

چرا و چگونه آب میتواند وارد یک سیکل تبرید شود؟

سیکل تبرید یک سیکل بسته ست و آب یک نوعی از Contamination حساب میشود و نباید در داخل سیکل باشد. در چیلرهایی که دارای اواپراتورهای آبی هستند بعضی مواقع مشاهده میشود، که لوله های اواپراتور در اثر یخ زدگی میترکند. و یا از محل والس ها دارای نشتی هستند. این نشتی باعث میشود که آب وارد کمپرسور شود. اما در یک سری از موارد خاص کمپرسور با وجود آب کار میکند. در بعضی موارد میزان نشتی آب کم هست. و آب به میزان بسیار کمی از گوشه یک والس وارد قسمت گاز میشود. در این جور موارد و زمانی که فشار سیکل آب پایین باشد و نتواند بر فشار گاز غلبه پیدا کند.

تنها در هنگامی که فشار اواپراتور در زمان کارکرد افت پیدا میکند مقدار ناچیزی آب وارد قسمت گاز و همینطور وارد کمپرسور میشود. بنابراین بدون این که ما متوجه شویم که سیستم دچار مشکل هست کمپرسور به کار کرد خودش ادامه میدهد. تا دچار آسیب های شدید شود.

مشکلات خوردگی و اصطکاک

وقتی که آب وارد کمپرسور شود و همراه با روغن برای روغن کاری به قسمت های مختلف ارسال شود نمیتواند فیلم روغن را در قسمت های مختلف تشکیل دهد. و اصطکاک بوجود خواهد آمد همینطور در قسمت بلبرینگ ها که بزرگترین مشکل ما هست. در این قسمت باعث بوجود آمدن خوردگی های زیادی میشود. تمام این خوردگی ها و اصطکاک های شدید باعث میشوند که گشتاور  اعمالی به شدت افزایش پیدا کند. این افزایش گشتاور  و لرزش ها و تنش های مکانیکی باعث سوختن سیم پیچ کمپرسور میشود. در این کمپرسور هم سیم پیچ دچار سوختگی شده است. جلوگیری از این مشکل بسیار ساده است.

باید دِبی آب به میزان مناسبی باشد. همینطور بایستی پمپ ها به درستی کار کنند. و دِبی پمپ ها درست انتخاب شده باشند. و تجهیزات ایمنی مناسب از قبیل کنترل فشار پایین و همینطور آنتی فریز در ابتدای انتهای فصل راه اندازی به درستی کار کند. و در مدار باشد. چون بیشترین حجم این مشکل در ابتدا و انتهای فصل راه اندازی بروز میکند. و باعث یخ زدگی و ترکیدن لوله های اواپراتور میشود. استفاده از فلوسوئیچ های بی کیفیت و یا از تنظیم درآوردن فلوسوئیچ است که باعث بوجود آمدن چنین مشکلاتی می شود.

ورود آب به سیستم برودتی

زمانی که آب وارد سیستم برودتی می‌شود مشکلات بسیار زیادی را به وجود می آورد. نوع مشکلات در کمپرسورهای پیستونی و کمپرسورهای اسکرو کاملاً متفاوت است.

زمانی که کندانسور دچار نشتی می‌شود یا نشتی در اواپراتور وجود دارد آب وارد سیکل تبرید می‌شود. نتیجه این اتفاق صدمات بسیار زیادی خواهد بود. آب در کمپرسورهای پیستونی می‌تواند مشکلات بسیاری را باعث شود. از قبیل:

  • روغن کاری ضعیف
  • خوردگی مکانیکی زیاد
  • خوردگی بوش‌ها
  • خوردگی دیواره سیلندر و
  • سوختن سیم پیچ

زمانی که کمپرسور را باز می‌کنید، دیواره سیلندر در مواقعی که آب در سیکل وجود داشته باشد به حالت خط دار در می‌آید. و همچنین رینگ‌ها در داخل شیار خود در پیستون می‌چسبد. از آنجایی که دمای سیلندر افزایش پیدا می‌کند، رینگ‌ها با حرارت بالا مواجه می‌شوند. و به پیستون جوش می‌خورند. و خوردگی بوش‌های مکانیکی و همچنین شاتون‌ها نیز نتیجه این اتفاق است. در اینجا ما صحبت از حجم‌ پایین آلودگی آب می‌کنیم. زمانی که مقداری کمی آب در سیکل وجود دارد. اما زمانی که حجم آب بالا باشد خوردگی‌ها بسیار سریع اتفاق می‌افتند. و حجم آنها نیز بسیار بالا می‌باشد.

مشکلات کمپرسورهای اسکرو

در کمپرسورهای وضعیت کمی متفاوت است. همچنین در خانواده های مختلف کمپرسورهای اسکرو که توسط سازنده های مختلف ساخته می شوند وضعیت بسیار بسیار متفاوت است. برای مثال کمپرسورهای اسکرو هنبل دارای حساسیت بسیار کمتری نسبت به کمپرسورهای اسکروی بیتزر هستند. کمپرسورهای اسکرو بیتزر به سرعت مشکلاتی از قبیل سوختن سیم پیچ در آنها بروز می‌کند.

مشکلات بسیار زیاد دیگری از جمله جوش خوردن روترهای نری و مادگی به فلنچ دیس شارژ را می‌توان نام برد. همچنین روتورها به دیواره سیلندر و محفظه کمپرس کردن برخوردهای شدید پیدا می‌کنند. خوردگی‌های شدید در روترها نیز بروز می‌کند. در بعضی موارد خسارت به میزانی سنگین است که عملاً کمپرسور غیر قابل تعمیر می‌شود.

توجه کنیم که در کمپرسورهای اسکرو حساسیت به میزان بسیار بالایی وجود دارد. این کمپرسورها در صورتی که دچار آسیب‌های شدید شوند امکان تعمیر آنها وجود ندارد. و یا هزینه تعمیر بسیار بالا می‌شود. که در این مواقع پیشنهاد می‌شود کمپرسور به صورت کامل تعویض شود.

برای مشاوره بیشتر در زمینه تعمیر کمپرسور اسکرو بیتزر 210 تن با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *