چیلر تراکمی و کمپرسور

گپ رینگ کمپرسور پیستونی

گپ رینگ کمپرسور پیستونی

گپ رینگ کمپرسور پیستونی

در این فیلم به بررسی میزان مجاز گپ رینگ کمپرسور و خوردگی مجاز سیلندر کمپرسورهای سیلندر پیستونی می‌پردازیم. گپ رینگ‌ها به همراه دیگر تلورانس‌های کمپرسور موضوعی گیج کننده برای بعضی از تعمیرکاران است. میزان حداقل و حداکثر گپ رینگ مشخص کننده راندمان و کارکرد درست رینگ‌ها و پروسه کمپرس کردن کمپرسور است. میزان حداقل تلورانس بایستی برای رینگ در نظر گرفته شود. تا در هنگام کارکرد کمپرسور در حداکثر دمای کاری دارای بیشترین راندمان باشد. پیشنهاد می‌شود حداقل فاصله 0035. اینچ به ازای هر اینچ قطر سیلندر برای میزان مجاز گپ رینگ در نظر بگیریم برای مثال قطر سیلندر 4 اینچی ضرب در 0035. اینچ برابر است با حداکثر فاصله 014. اینچ.

برای تعمیر کمپرسور سیلندر پیستونی یا کمپرسور اسکرو نیاز به داشتن تلورانس‌ها و میزان لقی‌های مجاز است. در مورد کمپرسورهای سیلندر پیستونی میزان مجاز توسط شرکت‌های سازنده کمپرسور و قطعات کمپرسور اعلام می‌گردد. بعضی از این مقادیر شامل لقی‌های مجاز بین روتور و استاتور، شاتون‌ها، بوش‌ها و دیگر لقی‌ها و تلورانس‌های کاربردی است.

حداکثر میزان گپ رینگ

حداکثر میزان گپ رینگ مهمترین قسمت راندمان رینگ است. که فاصله زیاد باعث از دست رفتن گاز کمپرس شده و کنترل روغن ضعیف و بوجود آمدن پدیده piston blow by یا ورود گاز کمپرس شده از سیلندر به کارتر کمپرسور می‌شود. و باعث از دست رفتن قدرت و کنترل بر روغنکاری و فرار روغن از کمپرسور می‌شود. به جز استفاده از فرمول‌های تقریب زنی گپ رینگ، می‌توان از جداول clearance مجاز که توسط سازندگان مختلف منتشر می‌شود استفاده کرد. به خاطر داشته باشید سازندگان مختلف کمپرسور سختگیری زیادی برای تلرانس‌های مجاز به خرج می‌دهند. در صورت افزایش سایز سیلندر نسبت به سایز اولیه مورد استفاده، به ازای افزایش تقریبی 001. اینچ قطر سیلندر بایستی میزان گپ رینگ به میزان 003. اینچ افزایش یابد.

چک کردن گپ رینگ

برای چک کردن، رینگ را در پایین‌ترین قسمت سیلندر نصب کنید. (دقیقا زیر محل شروع کورس پیستون در سیلندر). این قسمتی است که خورده نشده و رینگ برای آن طراحی شده است. نصب رینگ در محل خورده شده نشانگر افزایش گپ رینگ است. که برابر میزان خوردگی سیلندر است. در تصویر تاثیر خوردگی سیلندر را در قسمت‌های مختلف سیلندر و تاثیر آن بر گپ رینگ را می‌توانید ببینید. بایستی توجه کرد که در قسمت‌های بالای سیلندر میزان خوردگی بیشتر است. در نتیجه میزان گپ رینگ به 012. اینچ می‌رسد که باعث افزایش گپ رینگ به میزان 036. اینچ می‌شود.

بنابراین ممکن است رینگ دارای 061. اینچ گپ در آن قسمت سیلندر باشد. و این میزان تلورانس بینابینی است که سازنده پیشنهاد می‌کند. به این دلیل باید حداکثر میزان خوردگی 003. اینچ سیلندر را در نظر بگیریم. در هیچ موردی نباید برای تعویض رینگ به 012. اینچ تجاوز کند. در صورت خوردگی سیلندر به میزان گفته شده باید سیلندر rebore شود و رینگ مناسب با سایز بالاتر نصب شود.

چک کردن میزان گپ رینگ می‌تواند میزان خوردگی سیلندر را نشان دهد. و از استفاده از رینگ با سایزهای اشتباه جلوگیری کند.

چه روشی به جز افزایش سایز سیلندر برای سیلندر خورده شده، وجود دارد؟

تماس با کارشناسان گروه مهندسی مهراسپند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *