تعمیر کمپرسور پیستونی (خرابی شاتون)
در این فیلم به بررسی یکی از مشکلات رایج در کمپرسورهای پیستونی و تعمیر کمپرسور پیستونی (خرابی شاتون) میپردازیم.
معمولا این مشکل در کمپرسورهای منطقه حاشیه خلیج فارس بیشتر مشاهده می شود. همچنین در مناطق معتدل به علت های نظیر:
- انتخاب کندانسور ضعیف
- مشکلات شارژ گاز زیاد
- مشکلات سوپاپها
چرا سوراخ شاتون گشاد میشود؟
این مشکل زمانی که اتفاق می افتد کمپرسور با صدای زیادی کار می کند. و صدای ضربات را در کمپرسور میتوان شنید. همچنین لرزش کمپرسور نیز بیشتر میشود. گشاد شدن یا بیضی شدن کپهی شاتون ها یکی از علل خرابی کمپرسورهای پیستونی میباشد. نتایج این امر باعث خوردگی سیلندر، کپههای شاتون، بیش ار حد گرم شدن کمپرسور و در نهایت از کار افتادن کمپرسور میشود.
علل اصلی این امر را میتوان:
- پارهشدن واشر صفحه سوپاپ
- رد کردن سوپاپهای دیسچارج در اثر خوردگی و دِفُرمگی
- گازبند نبودن قسمت ساکشن و دیسچارج
- و راهیافتن گاز دیسچارج به قسمت مکش کمپرسور دانست.
در صورت پیشامد هر یک از این خرابیها مبرد سوپرهیت بصورت دائم بر روی پیستونها وچود خواهد داشت. و باعث چسبیدن قسمت پایینی پین پیستون به شاتون شده و فقط قسمت بالایی پین روغنکاری میشود.