آموزش چیلر و سردخانه

یخ زدگی اواپراتور

یخ زدگی اواپراتور

مشکل یخ زدگی اواپراتور

چیلری که مشاهده میکنید دارای دو کمپرسور کوپلند 10 تن هست و در یکی از مدارها یخ زدگی اتفاق می افتاد. و بعد از اکسپنشن ولو اواپراتور یخ می بست. فشار ساکشن بصورت متناوب بالا و پایین می رفت. در اینطور موارد ما میتوانیم تشخیص دهیم که پدیده هانتینگ اتفاق افتاده است. و اکسپنشن ولو دچار مشکل است. و یا گرفتگی در داخل سیکل داریم. که جریان مبرد کند میشود. و یا قطع شده و دوباره جریان پیدا میکند.

اما قصد داریم مشکل این چیلر را با هم رفع کنیم و ببینیم که علت بوجود آمدن مشکل کجا هست و چرا اواپراتور یخ میزند؟ همانطور که میبینید فشار ساکشن یک نوسان 10Psi داده و فشار دیس شارژ بالا و پایین میرود. دمای ساکشن هم همینطور بالا و پایین میرود. و تغییرات و نوسانات دمایی را شاهد هستیم و در قسمت اواپراتور هم یخ زدگی را مشاهده میکنیم. و وقتی به دنبال گرفتگی در سیکل می گردیم، چیزی به عنوان گرفتگی مشاهده نمی‌کنیم. قسمت کندانسور این چیلر دارای یک فن بود. یعنی برای هر مدار یک فن کندانسور وجود داشت.

افت دما در در قسمت فشار بالا

در چیلرهایی که دارای یک فن هستند یا حتی دارای تعداد فن های بیشتری هستند اما در فصل زمستان هم کار میکنند یا در فصلهایی کار میکنند که بینابینی هست و دمای هوا بسیار معتدل هست یک مشکلی ایجاد می شود. این مشکل هم این هست که با روشن شدن فن کندانسور دما میتواند به شدت در قسمت فشار بالا افت کند.

اما در مورد این چیلر و در مورد یکی از مدارها مشکل از آنجایی ناشی شده بود که کنترلر های که برای کنترل در مدار آوردن فن کندانسور استفاده میشد از تنظیم خارج شده بود. و قسمت دیس شارژ دارای نواسانات بسیار بالای فشاری شده بود. و بین فشار 260 Psi تا 310 Psi نوسان داشت. وقتی که قسمت کندانسور خیلی خنک شود جریان مبرد کند میشود. و جریان کند مبرد باعث میشود مبرد کافی به قسمت اواپراتور و اکسپنشن ولو نرسد. و راندمان سیستم دچار اختلال شود. همنطور فشار بالا هم همین پدیده را بوجود می آورد. زمانی که ما این نوسانات بسیار بالا را داشته باشیم میتوانیم این مشکل را داشته باشیم که پدیده هانتینگ بروز میدهد.

چرا اواپراتور یخ میزند ؟

یخ زدگی اواپراتور های چیلرهای تراکمی یکی از مشکلات عام در این چیلرها است. در کویل های DX که هوا را خنک می کنند می‌توان یخ زدگی را به چشم مشاهده کرد. اما در اواپراتور های آبی مشکل اینجاست که یخ زدگی را نمی توان با چشم دید. اما می توان از تأثیرات آن آگاه شد. برای مثال افت فشار زیاد در خط مکش یا ساکشن بروز می کند.

این مشکل می‌تواند از دلایل زیادی به وجود آید. بعضی مواقع مشاهده می‌شود اکسپنشن ولو به درستی انتخاب نشده است. و یا در بعضی از موارد تنظیم اکسپنشن به هم خورده و به درستی کار نمی کند. در مواردی مشاهده می‌شود میزان شارژ مبرد پایین است. و این امر باعث به وجود آمدن یخ زدگی می شود.
جریان هوا نیز یکی دیگر از مشکلات است. زمانی که جریان هوای گذری از روی کویل کم باشد این مشکل بروز می‌کند. البته در اواپراتور های آبی نیز مشاهده می شود زمانی که دبی آب یا اتیل گلیکول پایین است این مشکل بروز می کند.

اقدامات لازم برای رفع یخ زدگی اواپراتور

در این چیلر کاری که کارشناسان گروه مهندسی مهراسپند انجام داده اند این بوده است که تنظیمات کنترلر فن کندانسور را به درستی انجام دادند. این کار،  نیاز به دقت بالایی دارد. و می بایست تنظیمات به صورت آرام و پله به پله انجام شود. و مدام سوپرهیت اندازه گیری  شود. عکس العمل های اکسپنشن ولو، عکس‌العمل های اواپراتور را مشاهده کنید. تا بتوانید تنظیمات مناسبی را انجام دهید. پس از این که تنظیمات صورت گرفت و سوپرهیت به میزان مناسب رسیدو یخ زدگی اواپراتور باید از بین برود . و نواسانات فشار ساکشن به حداقل میزان ممکن برسد.

در مواقع دیگر مشاهده  می شود زمانی که گرفتگی در داخل خط مایع وجود داشته باشد اواپراتور به درستی تغذیه نمی‌شود. و در نتیجه افت فشار زیاد در خط ساکشن بروز می کند. برای مشکلات موجود در چیلر ها و سردخانه ها نمی‌توان یک نسخه و یک جدول معرفی کرد. بلکه باید درک کاملی از سیکل تبرید و همچنین ترمودینامیک داشته باشیم تا بتوانیم تحلیل درستی را انجام دهیم. و پس از تحلیل سیکل تبرید می توان مشکل را پیدا کرد و نسبت به رفع آن اقدام کرد.

برای مشاوره یخ زدگی اواپراتور و اینکه چرا اواپراتور یخ میزند با مشاوران ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *