چیلر تراکمی

چرا کمپرسورها خراب می شوند؟ قسمت اول

مقدمه

1- تجربه به ما نشان داده که به صورت معمول زمانی که کمپرسوری خراب می شود، خرابی کمپرسور به صورت مجدد تکرار خواهد شد. این خرابی ها باعث صرف هزینه و زمان برای مشتری خواهد شد. خبر خوب این است که ما می توانیم از این خرابی ها جلوگیری کنیم.

سالها تجربه در کارگاه تعمیرات کمپرسور گروه مهندسی مهراسپند به ما نشان داده است کمپرسورهایی که برای تعمیر به کارگاه فرستاده می شوند به دو علت اصلی خراب می شوند: تعمیر کمپرسور اشتباه یا مشکلات سیستم یا سرویس اشتباه کمپرسور.

معمولا خرابی و آسیب ها به کمپرسور دارای علتی خارج از کمپرسور است و معمولا کمپرسور بدون رفع مشکل چیلر تراکمی یا سردخانه مجددا نصب می شود. در کارگاه تعمیرات گروه مهندسی مهر اسپند، پس از تعمیر کمپرسور علت خرابی کمپرسور به همراه چک لیست های مربوطه ارسال می گردد.

در این دوره آموزشی روش تشخیص و علتهای به وجود آمدن مشکل را برای کمپرسورها تشریح می کنیم تا از به وجود آمدن خرابی های بعدی جلوگیری شود.

همانند دیگر تجهیزات HAVC زمانی که از کمپرسورها استفاده می کنیم باید نکات ایمنی را رعایت کنیم. همچنین به خاطر داشته باشید قبل از اقدام به تعمیرات محدود در محل نصب کمپرسور، مدار فرمان و قدرت کمپرسور را قطع کنید.

2- تکرار خرابی کمپرسور باعث آسیب به کل صنعت HVAC ایران و صرف هزینه های زیاد و بی اعتمادی مشتری می شود. تجربه و آمار نشان می دهد که کمپرسورهای تعمیر شده خیلی بیشتر از کمپرسورهای ارجینال خراب می شوند. آنالیز خرابی کمپرسورهای برگشتی به کارگاه گروه مهندسی مهر اسپند نشان دهنده این است که %70~%60 خرابی کمپرسورها بوسیله چیلر تراکمی، سردخانه یا مشکلات تعمیر کمپرسور به وجود آمده است. در حقیقت به صورت تقریبی تنها 10% کمپرسورهایی که برای تعمیرکمپرسور به کارگاه این شرکت فرستاده شده اند دارای نشانه ای از علت اصلی خرابی نبوده اند. معمولا 10% علت خرابی کمپرسور ناشی از مشکلات الکتریکال و مکانیکال، شامل سیم کشی یا سربندی اشتباه، بستن شیرها، سیم پیچی اشتباه و یا سرویس و تعمیر اشتباه است. در بعضی موارد آسیب به قدری زیاد و گسترده است که نمی توان علت اصلی خرابی کمپرسور را پیدا کرد.

توجه: قصد ما از این متن برانگیختن اشتیاق شما اپراتور محترم، جهت جلوگیری از خرابی مجدد کمپرسور است و در هنگام باز کردن کمپرسور دقت کنید که تمام شیرها و اتصالات در برابر هوای آزاد و رطوبت ایزوله شوند.

3-همانطوری که گفتیم یکی از دلایل خرابی مشکلات برقی و مکانیکی مانند بیش از حد داغ شدن، به علت از دست دادن یک فاز، مشکلات کنترل کننده های چیلر تراکمی یا سردخانه است و مشکلات مکانیکی شامل شکستن سوپاپ ها، شاتون ها و بیش از حد گرم شدن کمپرسور است. در بعضی موارد مشاهده می شود از کمپرسور در کاربردی اشتباه استفاده شده و یا به درستی راه اندازی نشده و یا بعد از سوختن سیم پیچ، سیکل تبرید تمیز نشده است.

4- بنابراین همانطور که می توانید ببینید شغل یک تکنسین خیلی فراتر از تعویض کمپرسور است و بایستی علت خرابی را پیدا کرده و مشکل را رفع کند، هرچند در کارگاه گروه مهندسی مهراسپند بعد از تعمیر کمپرسور علت خرابی نیز گزارش داده می شود.

خیلی معمول است که علت خرابی در سیستم باقی بماند.

آمار کمپرسورهای آسیب دیده به سیم پیچی کمپرسورنشان می دهد 80% خرابی کمپرسورها به دلیل مشکلات مکانیکی به وجود آمده است که باعث سوختن سیم پیچ کمپرسور شده است. نصب اشتباه حباب شیر انبساط ترموستاتیک یکی از این دلایل است و می تواند باعث برگشت مایع، شکستن سوپاپ و ضربه سوپاپ به سیم پیچ و در نهایت باعث سوختن سیم پیچ شود. خوردگی بوش ها به روتور اجازه می دهد که در استاتور کشیده شود و باعث سوختن سیم پیچ در محل شیارهای سیم پیچ یا لبه های شیار شود. این گونه مشکلات نتیجه عاملی خارج از کمپرسور هستند.

هرگونه نصب کمپرسور تعمیر شده بایستی در 4 مرحله انجام شود:

  • مشخص کردن این که کمپرسور دچار مشکل شده است.
  • مشخص کردن علت به وجود آمدن آسیب به کمپرسور
  • بعد از باز کردن کمپرسور علت به وجود آمدن مشکل رفع و در صورت نیاز سیکل شستشو شود.
  • بعد از نصب کمپرسور تعمیر شده، راه اندازی و باز بینی مجدد صورت گیرد.

جلوگیری از خرابی مجدد

  • بهبود نگه داری
  • ثبت رکورد از کارکرد چیلر
  • درک کارکرد سیکل تبرید
  • توانایی تشخیص مشکل
  • تشخیص علت خرابی کمپرسور

5- چندین عامل هستند که از خرابی مجدد کمپرسور جلوگیری می کنند که شامل نگهداری پیشگیرانه و ثبت رکورد و افزایش دانش و توانایی و عیب یابی از چیلر تراکمی یا سردخانه است. می توانید با این پرسش شروع کنید”چه چیزی در سیستم از آخرین باری که سرویس شده تغییر کرده است؟”جمع آوری اطلاعات در تشخیص بسیار کمک کننده است.

سیکل تبرید و اجزای آن

6- جلوگیری از خرابی مجدد کمپرسورها وابسته به تشخیص درست و علت به وجود آمدن مشکل است. حتی در چیلرهای تراکمی استاندارد، درصورت عدم کارکرد درست بسیاری اجزای سیکل تبرید، امکان به وجود آمدن آسیب بر کمپرسور وجود دارد. کویل های آلوده یا رسوب گرفته برای مثال می تواند باعث آسیب به کمپرسور شود.

کندانسور کثیف یا فن های خراب کندانسور و یا رسوب در کندانسور آبی باعث کاهش انتقال گرما به اتمسفر می شود و کمپرسور تحت فشار بالاتری کار می کند و بیش از حد گرم شدن اتفاق می افتد و سرعت خوردگی قطعات و آسیب بیشتر می شود.

آلوده بودن کویل اواپراتور یا فیلترهای آن یا عدم کارکرد درست فن ها می تواند باعث برفک بستن اواپراتور شود و مایع مبرد به کمپرسور برخواهد گشت و شتاب خوردگی و آسیب به قطعات و یا از کار افتادگی کامل قطعات افزایش خواهد یافت.

مشکلات تغذیه اوپراتور توسط شیر انبساط می تواند باعث تغذیه زیاد یا کم اواپراتور شود. با تغذیه زیاد اواپراتور، اواپراتور قادر نخواهد بود تمام مایع مبرد را تبخیر کند و مایع مبرد به کمپرسور برخواهد گشت. با تغذیه کم، مقاومت در برابرجریان باعث افزایش سوپر هیت و برگشت ضعیف روغن به کمپرسور و بیش از اندازه گرم شدن و نقص در روغنکاری می شود.

7- در بعضی موارد چندین مشکل با یکدیگر بروز می کند.

8- در سیکل های هیت پمپ ( تولید گرما و سرما) بایستی به هر دو قسمت سیکل تولید گرما و سرما دقت شود. به دلیل استفاده از شیرهای معکوس کننده، بار اضافی در هنگام تغییر حالت سیکل بر روی کمپرسور است. زمانی که مشکلی در سیستم به وجود آید، این قابلیت سیکل می تواند اولین مضنون باشد.

در این موردی که مشاهده می کنید گرفتگی فیلتر به وسیله آلودگی ها باعث پاره شدن فیلتر شده است.

بدون فیلتر جهت جذب آلودگی ها، کمپرسور در معرض آسیب ذرات خارجی قرار می گیرد.

کاربرد سیستمهای اسپیلیت

9- سیستم های پکیج نیاز به چندین نکته در هنگام نصب و تعمیر و کنترل دارند. زمانی که این تجهیزات را نصب می کنید، بایستی شرایط آب و هوایی و جهت وزش باد را در نظر بگیرید. نصب اشتباه می تواند باعث تاثیر مستقیم بر روی کمپرسور شود.

تجهیزات نیز می تواند باعث آسیب شود برای مثال آنلودر را اضافه کنیم و لوله کشی را برای اطمینان از برگشت روغن در شرایط آنلود (بی بار) بررسی نکنیم و خرابی کمپرسور در اثر نقص در روغنکاری به وجود خواهد آمد.

10- در سیستم های اسپیلیت یک مشکل دیگر نیز بروز می کند. کمپرسورها در این سیستم ها با مشکل لوله کشی مواجه می شوند و مشکلات برگشت روغن به وجود می آید.

11- در کاربردهای سردخانه بایستی به دماهای پایین که امکان برگشت مایع را بالا می برد، دقت کرد و تجهیزات محافظتی اضافه برای محافظت از کمپرسور نصب شود.

سوراخی که در شکل با فلش نشان داده شده، سوراخ برگشت مخزن اکومولاتور است. زمانی که سوراخ برگشت روغن دچار گرفتگی شود، مسیر برگشت روغن به کمپرسور مسدود خواهد شد.

دسترسی های سیکل تبرید

12- دسترسی به اجزای سیکل تبرید نقشی اساسی در تعمیرات و نگهداری چیلر دارد و حتی ممکن است باعث آسیب به کمپرسور شود (مانند عبور خط داغ دیسچارج از کنار خط مایع یا ساکشن).

13- در این قسمت نگاهی به اجزای مختلف یک سیکل تراکمی و تاثیر آن بر کمپرسور می اندازیم.

  • مخزن ریسیور: برای جبران تغییرات باز سیکل و تغذیه یکنواخت اکسپنشن ولو استفاده می شود. ریسیورها مشکلات سابکول بودن مبرد را کاهش می دهند و میزان شارژ زیاد مبرد و امکان استارت در حالت فلودد (وجود مبرد مایع شده در کمپرسور و خطوط ساکشن) را افزایش می دهند.
  • شیر برقی های خط مایع: معمولا برای جلوگیری از جمع شدن مبرد در قسمت ساکشن در زمان خاموشی کمپرسور استفاده می شود. شیر برقی مزیت های زیادی برای سیکل تبرید دارد اما در صورتی که به درستی باز نشود باعث کارکرد کمپرسور در حالت وکیوم می شود. کارکرد کمپرسورهای در وکیوم عمیق در زمان زیاد می تواند باعث اتصال کوتاه در ترمینال ها شود زیرا مبرد به عنوان یک ایزوله کننده عمل می کند. در چنین مواردی سوختن موتور یا خرابی کمپرسور را می توان از تغییر رنگ و سیاه شدن ترمینال تشخیص داد. زمانی که چنین اتفاقی می افتد، گرفتگی در خط مایع و فشار پایین سیکل را بررسی کنید که آیا افت فشار در اجزای مختلف زیاد نیست و آیا گرفتگی وجود دارد.
  • فیلتر درایر خط ساکشن: آلودگی هایی مانند رطوبت، لجن وارنیش و اجسام خارجی را در سیستم جمع آوری می کند. در صورت گرفتگی فیلتر درایر، باعث نقص در ظرفیت سیستم و علائمی مشابه عدم کارکرد درست فیلتر درایر می شود. افت فشار را قبل و بعد از فیلتر درایر بررسی کنید (این کار را نیز می توانید با تغییرات دما قبل و بعد فیلتر درایر بررسی کنید).
  • فیلترهای خط ساکشن و فیلتر درایرها: از این فیلترها می توان برای پاک کردن آلودگی های سیستم استفاده کرد و همانند تجهیزات دیگر، فیلترهای ساکشن نیز می توانند با گرفتگی برای کمپرسور مشکل ایجاد کنند.
  • شیرهای رگلاتور خط ساکشن: ریگلاتورهای فشار ساکشن و اوپراتور نیز با درست عمل نکردن می توانند برای کمپرسور مشکل به وجود بیاورند و معمولا این مشکل به دلیل داشتن قطعات متحرک در این قطعه و خوردگی به وجود می آید. در صورتی که بسته باقی بمانند، می توانند باعث کارکرد کمپرسور در حالت وکیوم و باعث آسیب شوند. دوباره تاکید می کنیم که در صورت گرفتگی در قسمت فشار پایین می توانید افت فشار/افت دما را در قبل و بعد از هر قسمت بررسی کنید.
  • شیرهای بای پس گاز داغ: این شیرها برای چندین دلیل طراحی می شوند. این شیرها برای نگه داشتن جریان بهینه مبرد برای خنک کردن موتور کمپرسور در بارهای کم و یا جلوگیری از یخ زدن اواپراتور، سرعت کافی مبرد برای برگشت روغن و … استفاده می شود.
  • کنترل کننده های فشار بالا: که برای جلوگیری از افزایش فشار دیسچارج کمپرسور و یا کنترل فن های کندانسور به کار می روند. درست عمل نکردن پرشر کنترل فشار بالا می تواند باعث آسیب به کمپرسور شود.
  • اکومولاتورهای ساکشن: هدف این تجهیزات جمع آوری مبرد مایع برگشتی به کمپرسور و عدم اجازه ورود مبرد مایع به کمپرسور است. هرچند اکومولاتور شبیه به ریسیور است اما چندین تفاوت در اجزای داخلی دارد. اکومولاتور دارای لوله ای خمیده و در قسمت بالا باز است که این لوله از قسمت بالای مخزن مبرد بخار را به کمپرسور می فرستد و مبرد مایع در پایین مخزن جمع شده و به کمپرسور انتقال نمی یابد و در پایین این لوله U شکل نیز سوراخی قرار دارد تا روغن جمع شده در اکومولاتور بتواند به کمپرسور باز گردد. این وسیله مشکلات اکسپنشن ولو را تعدیل می کند.

درصورت گرفتگی سوراخ پایین لوله U شکل، روغن در اکومولاتور جمع می شود و به کمپرسور باز نمی گردد و باعث نقص در روغنکاری کمپرسور می شود.

دلایل خرابی کمپرسورها

14- همانطوری که در ابتدای این قسمت توضیح داده شد، برای رفع ایراد یک چیلر تراکمی یا سردخانه، ابتدا بایستی روش کارکرد و علل خرابی را بدانیم.

با دانستن اینکه اجزای مختلف چگونه کار می کنند، احتمال خرابی را نیز کاهش خواهیم داد.

در این قسمت به دلایل مختلف خرابی کمپرسورها نگاهی خواهیم انداخت و خواهیم دانست که در هنگام باز کردن کمپرسور آسیب دیده به دنبال چه شواهدی باشیم.

  • نقص در روغنکاری
  • برگشت مایع
  • استارت در حالت فلودد(مخلوط گاز و مایع)
  • ضربات مایع
  • آلودگی
  • بیش از حد داغ شدن
  • مشکلات الکتریکال

15-نقص در روغنکاری می تواند باعث مشکلاتی شود که در تصویر بالا می بینید.

16-روغنکاری صحیح برای طول عمر کمپرسور مهم است. برای درک این مطلب نگاهی به روش روغنکاری اجزای داخلی می اندازیم.

بیشتر کمپرسورها به غیر از کمپرسورهای هرمتیک (بسته) از پمپ های روغن با جابجایی مثبت استفاده می کنند تا روغن را با نیرو به سطوح قطعات مختلف کمپرسور بفرستند.

برای تشکیل فیلم (لایه) روغن بین سطوح مختلف، وجود لقی مجاز برای روغنکاری ضروری است. با بوجود آمدن فیلم روغن بین قطعات، قطعات با یکدیگر تماس نداشته و لایه ای از روغن بین آنها تشکیل می شود.

پمپ روغن، روغن را از فیلتر روغن در کارتر دریافت کرده و با افزایش فشار، روغن را مجبور می کند تا به مسیر روغنکاری در میل لنگ فرستاده شود. رگلاتور روغن برای این به کار می رود تا از تامین فشار کافی برای روغنکاری اطمینان حاصل شود.

بعد از کامل شدن سیکل تبرید، روغن به کارتر کمپرسور بر می گردد و سیکل مجدد تکرار می شود.

در مجموع برای روغنکاری پیستون ها، شاتون ها، دژنگپین ها و دیواره های سیلندر از روغن موجود در کارتر استفاده می شود.

17-دژ نگپین بوسیله بخار (به وجود آمدن مه روغن) در کارتر کمپرسور روغنکاری می شود. روغن در سطوح مختلف جمع می شود و باعث روغنکاری اجزای مختلف می شود. همانطوری که در تصویر می بینید وجود سوراخ (مخزن ذخیره روغن) در بالای شاتون باعث روغنکاری دژنگپین و شاتون می شود.

18– در تصویر نمایی از دژنگپین و شاتون را با لقی مجاز اغراق شده برای درک روش کارکرد روغنکاری می بینید. در زمانی که پیستون پایین می آید، روغن جمع شده در بالای شاتون به نیمه بالایی دژنگپین جریان می یابد و درهنگام بالا رفتن پیستون لقی به قسمت پایینی دژنگپین منتقل می شود و به این ترتیب روغنکاری دژنگپین انجام می شود.

زمانی که فشار دیسچارج به داخل سیلندر منتقل شود، لقی مجاز دژگپین در سوراخ شاتون، جابجا نمی شود و روغنکاری دژنگپین به خوبی صورت نمی گیرد.

19- زمانی که سوپاپ دیسچارج می شکند و یا واشر ولو پلیت پاره می شود، فشار در بالای پیستون بالا باقی می ماند و روغنکاری دژنگپین به درستی انجام نمی شود و قسمت پایینی سوراخ شاتون (محل نصب دژنگپین) خورده می شود.

20– آسیب هایی شبیه به این به این دلیل به وجود می آیند که کمپرسور گرمتر از حالت نرمال کار خواهد کرد و سطح صدای کمپرسور افزایش می یابد و صدای شبیه به تق به وجود می آید. این مشکل باعث گسترش مشکل در دیگر اجزا مانند شاتون ها، دیواره سیلندر و سطوح دیواره بوش ها می شود. این نوع از آسیب معمولا به صورت نهان باقی می ماند تا این که شنیده شود.

21- حالت دیگری که باعث مشکل در روغنکاری کمپرسور می شود، جمع شدن مبرد در کارتر کمپرسور است. روغن و مبرد به سرعت کمپرسور را ترک خواهند کرد و باعث ضربه و نقص در روغنکاری می شوند.

این مشکل را می توان با اضافه کردن هیتر (گرمکن) کارتر از بین برد. هیتر باعث افزایش دمای روغن و جلوگیری از جمع شدن مایع مبرد در کمپرسور زمان خاموشی می شود.

پیشنهاد می شود قبل از راه اندازی اولیه، هیتر کارتر به مدت 24 ساعت در مدار باشد.

22– نقص در روغنکاری می تواند به علت نبود روغن در کارتر کمپرسور باشد. همانطوری که قبلا ذکر شد مقداری روغن کارتر کمپرسورسیلندرپیستونی را ترک می کند و همراه گاز دیسچارج از کمپرسور خارج می شود. برای برگشت روغن بایستی لوله کشی و سایز زنی آن درست باشد.

23- نقص در روغنکاری همچنین می تواند به دلیل نرخ ترک روغن زیاد از کمپرسور باشد. این تخلیه سریع روغن معمولا با فوم شدن روغن همراه بوده که در ساید گلس کمپرسور است. اگر روغن با نرخ زیادی کمپرسور را ترک کند، با نرخ مشابه ترک کردن کمپرسور به کمپرسور برنخواهد گشت.

24- دلایل عدم برگشت روغن با نرخ مناسب به کمپرسور شامل سرعت کم مبرد، راه اندازی های کوتاه مدت، شارژ کم مبرد، بارهای کم، آنلود زیاد، طراحی یا نصب اشتباه تله های روغن، لوله کشی اشتباه یا گرفتگی سوراخ برگشت روغن اکومولاتور است.

  • سرعت پایین مبرد و استارت های کوتاه مدت ممکن است به دلیل شارژ کم مبرد، کثیف بودن اواپراتور، خرابی فن ها یا پاره شدن تسمه ها یا فاکتورهای دیگری باشد که بر جریان هوا یا آب گذری از اوپراتور تاثیر بگذارد.
  • بارهای کم معمولا ناشی از بار حرارتی ناکافی در سیستم است. کارکرد طولانی مدت آنلودر کمپرسور نیز می تواند باعث کاهش سرعت مبرد و جمع شدن روغن در سیکل که برای این سرعت طراحی نشده است، شود.
  • مشکل تله ها و تجهیزات معمولا ناشی از سایز زنی اشتباه و یا نصب اشتباه تله های روغن است.

25- نقص در روغنکاری معمولا ناشی از تله شدن روغن است که سرعت گاز ساکشن برای برگشت روغن به کمپرسور کافی نیست. این اتفاق می تواند در رایزر ساکشن که در شکل نشان داده شده، بروز کند و روغن در اوپراتور یا در خط ساکشن تله می شود. این اتفاق در سیستم هایی که از آنلودر استفاده می کنند معمول است (کارکرد طولانی مدت آنلودر). کاهش جریان بخار مبرد ساکشن می شود و همچنین شارژ گاز کم نیز این مشکل را به وجود می آورد.

لوله کشی و برگشت روغن نیز همچنین برای سیستم های موازی بروز می کند. زمانی که کمپرسورهای موازی را بررسی می کنید، از نصب کمپرسورها در یک سطح اطمینان داشته باشید و به قوانین لوله کشی این سیکل های چند کمپرسوره (موازی) دقت کنید.

26- در طراحی لوله کشی سیکل تراکمی، خط ساکشن دارای اهمیت بالایی است. در صورتی که خط ساکشن دارای سایز بیش از اندازه باشد، سرعت گاز برای برگرداندن روغن به کمپرسور مناسب نخواهد بود. در صورتی که سایز پایین باشد، افت فشار زیاد خواهد بود که نتیجه آن کاهش ظرفیت و افزایش سوپر هیت کمپرسور است.

27- زمانی که لوله کشی و اجزای یک سیکل تراکمی را طراحی می کنیم می توانیم از جداول و نمودارها و نرم افزارهای ارائه شده توسط سازندگان استفاده کنیم. انتخاب و لوله کشی براساس ظرفیت سیستم و مبرد مورد استفاده است. افت فشار بر اساس طول و سایز لوله و تعداد و نوع اتصالات خواهدبود. کارکرد در حداکثر و حداقل بار را نیز بایستی در محاسبات وارد کرد.

28- زمانی که سایز سیلندر مناسب نباشد(در اثرخوردگی رینگ ها وسیلندر)، رنگ پیستون تغییر می کند. این پدیده باعث خاکستری شدن پیستون ها می شود. این پدیده باعث نقص در روغنکاری، نقص در برگشت روغن به کمپرسور می شود. شارژ زیاد گاز، برگشت مایع، افزایش دمای دیسچارج می تواند باعث بروز این پدیده شود.

29- زنجیره ای از اتفاقات که ناشی از نقص در روغنکاری هستند، منجر به عدم تشکیل درست فیلم روغن در بین قطعات و آسیب های مکانیکی و آلودگی و در نتیجه آسیب به سیم پیچی و از کار افتادن کمپرسور می شود.

حرکت مایع مبرد به سمت کمپرسور

30- دیگر دلیل خرابی کمپرسور برگشت پیوسته مایع مبرد به کمپرسور در حین کارکرد کمپرسور است. این اتفاق معمولا ناشی از عدم کنترل مناسب جریان مبرد است.

31- نتیجه برگشت مایع معمولا رقیق شدن روغن است که باعث فوم شدن روغن کمپرسور می شود. سرد بودن کمپرسور و کارتر کمپرسور برای جمع شدن مایع مبرد در کارتر ایده ال است.

برگشت مایع

  • قسمت اواپراتور را بررسی کنید
  • تسمه و موتور اواپراتور یا آب اواپراتور را بررسی کنید.
  • کویل اواپراتور و باز بودن شیرها یا کارکرد پمپ ها را بررسی کنید.
  • اکسپنشن ولو را بررسی کنید.
  • بزرگ بودن اکسپنشن ولو
  • حباب و تغییرات سوپرهیت را بررسی کنید.

32- مشکلات جریان هوا یا آب باعث برگشت مایع به کمپرسور می شود. این مشکلات شامل پاره شدن تسمه  فن اوپراتور، کثیف بودن کویل و فیلترهاست.

بزرگ انتخاب شدن شیر انبساط یا سوپرهیت کم می تواند باعث جریان مبرد زیاد به قسمت فشار پایین شود. مبرد ممکن است به کمپرسور در حالت اشباع وارد شود که بخار و مایع مخلوط است. این اتفاق باعث شستن روغن از سطوح در حال روغنکاری است.

در مورد شیر انبساط، نصب حباب را بررسی کنید که درست نصب شده باشد و عاری از آلودگی، گریس و اکسید بوده و تماس نیز به خوبی برقرار باشد. بعد از نصب درست حباب، سوپر هیت را بررسی کنید.

33- زمانی که از اریفیس های ثابت مانند لوله مویی استفاده می کنید میزان شارژ بسیار مهم است. برای یک بار مشخص، مقدار مشخصی مبرد برای نرخ جریان طراحی مورد نیاز است. این تجهیزات با تغییرات بار همانند شیرهای TXV یا TEV واکنش نشان نمی دهند.

34- میزان بار مناسب در اوپراتور از تبخیر تمام مبرد جلوگیری می کند و باعث برگشت مایع می شود. بسیاری از عوامل باعث بار کم می شوند مانند عدم جریان هوا یا کثیف بودن کویل، بای پس هوا، درست عمل نکردن موتور فن. در این شرایط، کویل تمایل به یخ زدن دارد و حتی در صورتی که شیر انبساط به درستی انتخاب شده باشد، باز احتمال برگشت مایع وجود دارد.

راه اندازی کمپرسور در حالت فلودد (مخلوط شدن مایع مبرد و روغن)

35- راه اندازی در حالت فلودد مشکل دیگر کمپرسورهاست. این حالت بیشتر مربوط به شرایط کارکرد کمپرسور است. در این مورد مبرد در زمان خاموشی کمپرسور به حالت مایع در می آید و تا زمان راه اندازی بعدی نشانه ای ندارد. در طول خاموش بودن کمپرسور، مبرد به زیر سطح روغن می رود و در هنگام روشن شدن کمپرسور و کاهش فشار، مبرد و روغن با یکدیگر مخلوط می شوند و به صورت کف سفید رنگی (فوم) در می آیند. این مخلوط کف مانند توانایی تشکیل فیلم روغن را نداشته و باعث خوردگی قطعات می شود.

مبرد خاصیت روانکاری ندارد و زمانی که کمپرسور راه اندازی شود، این مبرد به بوش ها و قطعات متحرک رسیده و پتانسیل آسیب به قطعات متحرک را دارد.

چرا کمپرسورها خراب می شوند؟ قسمت دوم

چرا کمپرسورها خراب می شوند؟ قسمت سوم