چیلر تراکمی و کمپرسور

پمپ دان در کمپرسورهای سیلندر پیستونی 1 pump down

پمپ دان در کمپرسورهای سیلندر پیستونی

پمپ دان در کمپرسورهای سیلندر پیستونی

امتیازات طراحی سیستم پمپ دان پیوسته:

  1. در شروع راه اندازی، شیر برقی توسط ترموستات باز می شود و تیغه باز کنترل فشار پایین یا لو پرشر بسته شده و کمپرسور راه اندازی می شود. در این روش احتمال ورود مایع مبرد یا مخلوط شدن روغن و مایع مبرد و آسیب به کمپرسور در شروع راه اندازی وجود ندارد.
  2. دیفراست کویل راحتر و سریعتر می شود زیرا مایع مبرد در اواپراتور وجود ندارد که قبل ذوب برفک ها بخواهیم به جوش بیاید

مبرد معمولا علاقه دارد به سردترین قسمت سیستم حرکت کند و معمولا این قسمت کمپرسور است که در بیرون از ساختمان نصب شده است و مبرد همچنین علاقه دارد با روغن در کارتر کمپرسور مخلوط شود و مخلوط شدن مبرد با روغن باعث شستن روغن از سطح بوشها و بلبرینگ ها و شکستن قطعات کمپرسور از جمله سوپاپ ها می شود. ایززوله کردن سیکل تبرید با استفاده از پمپ دان، بهترین روش برای جلوگیری از این اتفاق است. همچنین استفاده از هیتر کارتر نیز از مخلوط شدن روغن و مبرد جلوگیری می کند.

پمپ دان کردن

شیر برقی (سلونوئید ولو) زمانی که دما به میزان تنظیم یرسیده باشد بسته است  و چیلر پمپ دان می شود و فشار قسمت فشار پایین سیکل تبرید افت می کند. دقت کنید که نبایستی کمپرسوردر حالت وکیوم کار کند و این مشکل را کنترل فشار پایین انجام میدهد و دستور خاموشی کمپرسور را می دهد و زمانی که دما افزایش یابد، ترموستات فرمان باز شدن شیر برقی را می دهد و فشار قسمت فشار پایین سیکل تبرید افزایش یافته و کمپرسور راه اندازی می شود و این روش فرمان چیلر باعث جلوگیری از تجمع مبرد در کارتر کمپرسور و مخلوط شدن مبرد و روغن می شود.

پمپ دان کردن بایستی در هر سیستمی که از شیر انبساط ترموستاتیک با حجم ریسیور کافی و در تمام سیستم های دما پایین که از دیفراست گاز داغ استفاده می کنند و یا سیستم های اسپیلیت که کمپرسور در خارج از ساختمان قرار دارد، استفاده شود.

زمانی که دما از میزان تنظیمی برسد (دما کاهش یابد) کنتاکت فرمان ترموستات باز شده و شیر برقی خط مایع بی برق می شود و شیر برقی بسته می شود.

سیکل پمپ دان در کمپرسورهای سیلندر پیستونی

زمانی که ترموستات، دمای مورد علاقه و تنظیم شده را حس کرد، همانطوری که در شکل می بینید مدار فرمان باز شده و شیر برقی خط مایع بی برق می شود و شیر برقی بسته شده و مسیر ورود مبرد به اواپراتور بسته می شود.

کمپرسور به کار خود ادامه می دهد و مبرد موجود در بعد از شیر برقی و اواپراتور و کارتر کمپرسور را می مکد.

این مبرد در کندانسور و ریسیور(قسمت فشار بالای سیکل تبرید) جمع می شود. بیشتر مبرد در ریسیور جمع می شود.( سیستم های پمپ دان اتوماتیک نیاز به ریسیور بزرگتر ندارند البته در صورتی که ریسیور به درستی طراحی شده باشد و 20% حجم آن نیز برای نگهداری بخار مبرد برای ایمنی است.)

کمپرسور با عمل کردن کنترل فشار پایین (پرشر لو پرشر) و باز شدن کنتاکت بسته در فشار 5 تا  10 psig خاموش می شود. این روش کنترل از مخلوط شدن مبرد و روغن و یا مایع شدن گاز فریونی در زمان خاموشی جلوگیری می کند و تجمع گاز را در ساکشن و کمپرسور کاهش می دهد.

بیش از حد گرم شدن کمپرسور

تجربه و تحقیقات علمی نشان می دهد که پمپ دان کردن سیکل تا فشار 0 psig (ساکشن) درست نیست زیرا رسیدن به نسبت تراکمی تا 0 psig برای کمپرسور سخت است و باعث بیش از حد گرم شدن کمپرسور می شود.

با درخواست برودت و بسته شدن کنتاکت باز ترموستات، شیر برقی خط مایع برقدار می شود و مبرد به شیر انبساط فرستاده می شود و به اواپراتور خالی فرستاده می شود و فشار اواپراتور افزایش می یابد.

به محض رسیدن فشار به میزان تنظیمی وصل پرشر لو (cut in pressure)، کمپرسور به راحتی روشن می شود و سیکل نرمال تبرید ادامه می یابد.

فشار وصل (cut in) بایستی به اندازه کافی بالا انتخاب شود تا مبرد به اندازه کافی برای کارکرد پیوسته سیکل در ساکشن سیستم وجود داشته باشد و از استارت شدن های پشت سر هم کمپرسور جلوگیری شود.

استارت شدن های پشت سرهم می تواند باعث گرم شدن بیش از اندازه سیم پیچ شود و در عین حال فشار وصل بایستی به اندازه کافی پایین باشد تا بعد از باز شدن شیر برقی خط مایع، سیستم یک بار راه اندازی شود. میزان فشار وصل به نوع گاز فریونی مورد استفاده و دمای ترموستات وابسته است.

تماس با کارشناسان مهراسپند

1 نظر در “پمپ دان در کمپرسورهای سیلندر پیستونی 1 pump down

  1. روح الله خدادادی گفت:

    برای تجربه بیشتر سردخانه هاوچیلرها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *