آموزش چیلر و سردخانه

لوله کشی کمپرسور چیلر وسردخانه

لوله کشی کمپرسور چیلر وسردخانه

لوله کشی کمپرسور چیلر وسردخانه

یکی از مشکلات کمپرسورهای تبرید، مشکل روغن کاری است. یعنی ما کمپرسورهایی داریم که  سطح روغن در کمپرسور پایین است. به این معنی که در زمان کار کمپرسور کار روغن از کمپرسور فرار می کند.  این پدیده علت های مختلفی دارد. یکی از این دلایل لوله کشی نا مناسب است که قصد داریم در این مورد صحبت کنیم.

 لوله کشی تبرید به صورت اجمالی

زمانی که روغن از کمپرسور فرار می کند این روغن به داخل  سیستم حرکت میکند و به جداره  لوله های کندانسور و  اواپراتورمیچسبد . خوب حالا چه مشکلی پیش میآید ؟ باعث کاهش راندمان میشود .

 در کشور آمریکا تحقیقی انجام شده و به این نتیجه رسیده اند که  فرار روغن سالیانه چهار میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا ضرر می زند. پس می بینیم که فرار روغن یک مساله جدی و مهم و ضرر آن یک  عدد خیلی بزرگ است

ما هم در ایران با این مشکل به شدت برخورد می کنیم. در حالت طبیعی روغن همیشه از کمپرسور خارج می شود حتی می توان گفت  وقتی که سیستم نرمال است میزان ناچیزی روغن از کمپرسور خارج می شود. اما وقتی که مقدار فرار روغن زیاد شود باعث می شود که راندمان به شدت کاهش پیدا کند و بعد از آن اورهیتینگ یا بیش از حد گرم شدن برای کمپرسور اتفاق می افتد

یک سری  سیستمها که  به سیستمهای  اسپیلت یا  جدا از هم  معروف و کندانسور از اواپراتور جداست ونظیر این سیستم را هم در چیلر و هم سردخانه داریم. بعضی اوقات بسته به شرایط  مجبور هستیم کندانسور را در ارتفاع نصب کنیم .و ارتفاع کندانسور ممکن است 5 متر یا 10 متر یا حتی 20 متر باشد. برای لوله کشی این سیستم  یک سری نکات وجود دارد که اجمالی این نکات را با هم بررسی می کنیم. در فیلمی دیگر این نکات را به صورت دقیق تری این جزئیات را مورد برسی قرار می دهیم. دو نکته را با هم مرور می کنیم . یکی سرعت مبرد است که در فیلم بعدی با جزئیات در مورد آن صحبت می کنیم.  و دیگر سایز ساکشن را باید به صورتی انجام دهیم که برای خطوط افقی 4 متر بر ثانیه سرعت مبرد باشد. برای خطوط عمودی 8 تا 12 متر بر ثانیه باشد. وقتی که ما چنین سرعتی را برای مبرد در نظر می گیریم باعث می شود که برگشت روغن بهتر انجام شود. اما ما گفتیم یونیت های اسپیلت را بررسی می کنیم. در یونیت های اسپیلر یک یو ترب یا تله ی روغن را  در پاشنه پایین هر رایزر قرار می دهیم. این u باید کوچک باشد. چرا U بزرگ نمی گذاریم؟ ما از uهای کوچک استفاده می کنیم چون اگر بزرگ در نظر بگیریم باعث می شود آنجا حجم بیشتری از روغن تله شود چون نمی خواهیم زیاد روغن همانجا جمع شود. وقتی که سیستم خاموش می شود روغن هایی که در لوله هستند سرریز  می کنند شره می کند داخل این تله روغن  و زمانی که سیستم راه می افتد مبرد روغن را به سیستم برمی گرداند

در ادامه می توانید ویدیو مربوط به لوله کشی کمپرسور چیلر وسردخانه که توسط گروه مهندسی مهر اسپند تهیه شده را ببینید

برای مشاوره با کارشناسان گروه مهندسی مهر اسپند با شماره 09123873563 تماس حاصل فرمایید

گروه مهندسی مهراسپند دارای تخصصی ترین کارگاه تعمیرات کمپرسورهای برودتی در ایران است. در کارگاه گروه مهندسی مهراسپند تعمیرات سبک و سنگین و فوق سنگین بر روی کمپرسورهای تبرید انجام می گیرد و پس از تعمیر، کمپرسور در محل نصب و پس از کارکرد تحویل داده می شود و ضمانت کارکرد را داراست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.