چیلر جذبی

غلظت لیتیوم بروماید با هیدرومتر

غلظت لیتیوم بروماید با هیدرومتر

غلظت لیتیوم بروماید با هیدرومتر

هیدرومتر ابزاری است که برای محاسبه وزن مخصوص و چگالی نسبی مایعات استفاده می‌شود. که نسبت چگالی مایع مخلوط در آب به چگالی آب هست. هیدرومتر از یک استوانه شناور تشکیل شده است. انتهای پایینی آن به شکل مخروط و وزنه‌دار و انتهای بالایی آن باریک است. اگر آب‌سنج را در یک مایع قرار دهیم به صورت عمودی قرار می‌گیرد. و در مایع فرو خواهد رفت. میزان فرو رفتن این ابزار با چگالی مایع متناسب است. و این امکان را می‌دهد که چگالی را بوسیله مقیاس روی لوله بخوانیم. از هیدرومترها برای شناسایی غلظت لیتیوم بروماید در چیلرهای جذبی استفاده می‌شود.

سطحی از مایع که با ساقه‌ی هیدرومتر برخورد می‌کند لحاظ می‌شود. آب‌سنج‌ها معمولاً یک درجه کنار ساقه دارند. و چگالی نسبی می‌تواند مستقیماً خوانده شود. انواعی از درجه بندی‌ها وجود دارد. هیدرومترها برای استفاده‌های مختلفی مدرج می‌شوند. مانند:

  • یک شیرسنج برای اندازه‌گیری غلظت (چربی) شیر
  • قند سنج برای اندازه گیری غلظت شکر در یک مایع 
  • الکل سنج برای اندازه گیری درجات بالاتر سیال دارای الکل

عملکرد هیرومتر مطابق قانون ارشمیدس است. جامد معلق در سیال بوسیلهٔ یک نیرو برابر وزن سیال جابجا شده شناور می‌ماند. پس هر چه چگالی ماده کمتر باشد هیدرومتر بیشتر فرو می‌رود.

سیالاتی که دارای چگالی پایین مانند نفت سفید، بنزین و الکل هستند، هیدرومتر پایین‌تر می‌رود. و در سیالات با چگالی بالاتر مانند آب شور، شیر و اسیدها زیاد فرو نمی‌رود. در واقع معمولاً دو وسیله جداگانه دارد. یکی برای مایعات سنگین، با علامت ۱٫۰۰۰ برای آب نزدیک بالای لوله است. و دیگری برای مایعات سبک که علامت ۱٫۰۰۰ برای آب نزدیک پایین لوله است.

تماس با کارشناسان گروه مهراسپند

مشاهده فیلم در یوتیوب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *