چیلر تراکمی

سرویس و رفع ایراد HVACR – قسمت چهارم

سرویس و رفع ایراد HVACR - قسمت چهارم

مخلوط شدن مبرد با روغن

در حالت بیش از حد شارژ گاز، کندانسور حالت سیلابی از مبرد را پیدا می کند که فشار کندانس را افزایش می دهد. این پدیده نسبت تراکم را بالا می برد و باعث کاهش نرخ جریان مبرد می گردد. در این قسمت درباره مخلوط شدن مبرد با روغن و جلوگیری از این اتفاق صحبت خواهیم کرد.

سیستم های لوله مویی که بیش از حد شارژ شده اند

در صورتی که با لوله مویی سرو کار دارید، علائم مشابه در سوپرهیت اواپراتور رخ خواهد داد. به خاطر داشته باشید شارژ سیستم های لوله مویی بسیار نیاز به دقت دارد تا برگشت مایع مبرد در بارهای کم اتفاق نیفتد و هر چقدر فشار کندانس بالا رود، لوله مویی تمایل به بیش از حد تغذیه کردن اواپراتور دارد بنابراین سوپرهیت کاهش می یابد اگر در سیکل با لوله مویی ، بیش از حد شارژ شدن زیاد صورت گرفته باشد، مایع می تواند به خط ساکشن و کارتر کمپرسور وارد شود که باعث آسیب به کمپرسور می شود. دوباره این یک چک لیست است که به تکنسین می گوید بیش از حد شارژ شدن اتفاق افتاده است یا نه.

تکنسین ها بایستی گیج های فشار و ترمومترها را برای عیب یاب از سیکل تبرید به کار برند.

مخلوط شدن مبرد با روغن

مخلوط شدن مبرد با روغن (Migration) را با ورود مبرد مایع به خط ساکشن و کارتر کمپرسور در زمان خاموشی کمپرسور می خوانند. در حین خاموشی سیکل به ویژه در حین خاموشی طولانی ، مبرد علاقه به حرکت به  قسمتی دارد که کمترین فشار را دارد. به صورت طبیعی سیالات علاقه دارند به قسمت فشار کم حرکت کنند. کارتر کمپرسور دارای فشار کمتر از فشار اواپراتور است زیرا روغن در این قسمت قرار دارد.

در صورتی مخلوط شدن مبرد یا روغن در کارتر اتفاق بیفتد، هیتر کارتر می تواند از این امر جلو گیری کند. بخار مجبور می شود از کارتر خارج شود و به قسمت ساکشن برود. این مبرد در خط ساکشن کندانس می شود و باعث بوجود آوردن ضربه در سیلندر در هنگام راه اندازی کمپرسور شود. ضربه حالتی است که مبرد یا روغن و مبرد مایع به  سیلندر وارد شود و کمپرسور  توانایی کمپرس کردن مایع مبرد را نخواهد داشت و  ضربه بوجود خواهد آمد.

تشکیل فوم در کارتر

همانطوری که می دانیم مایع کمپرس نمی شود و باعث آسیب های شدید به کمپرسور می شود. ضربه به ویژه در صورتی که کمپرسور در هوای سرد قرار داشته باشد، بیشتر اتفاق می افتد. هوای سرد باعث کاهش فشار و کندانس بخار مبرد به مایع مبرد می شود. هیتر کارتر روغن را در کارتر عاری از مبرد نگه می دارد. مبرد و روغن علاقه شدیدی به مخلوط شدن با یکدیگر دارند و از آنجایی که مبرد از روغن سنگین تر است، در پائین سطح روغن جمع می گردد. در هنگام خاموشی کمپرسور، مبرد با روغن مخلوط می شود و به زیر سطح روغن می رود.

زمانیکه کمپرسور روشن می شود، افت فشار ناگهانی در کارتر کمپرسور که مایع مبرد وجود دارد، رخ می دهد و باعث می شود مبرد در روغن به جوش آید. این پدیده باعث تشکیل فوم در کارتر می شود. سطح روغن در کارتر کاهش یافته و فوم تشکیل شده با عبور از رینگ های پیستون به مسیر دیسچارج پمپ می شود. این اتفاق تنها باعث نقص در روغنکاری نمی شود (کمبود روغن در کارتر) همچنین باعث ضربه در سیلندر کمپرسور می شود. افزایش جریان مصرفی نیز بروز می کند که باعث بیش از حد گرم شدن کمپرسور می شود و همچنین سوپاپ ها، پیستون، شاتون و بوش ها در اثر این اتفاق آسیب می بینند.

راه حل:

تنها راه مطمئن برای جلوگیری از مخلوط شدن مبرد و روغن، خارج کردن تمام مبرد موجود در کمپرسور و ساکشن و اواپراتور قبل از خاموشی است. (پمپ دان) یک سیستم پمپ دان توانایی انجام این کار را دارد. یک ترموستات که دمای فضای مورد تهویه یا آب اواپراتور را کنترل می کند، با شیر برقی خط مایع سری می شود . زمانیکه دما به اندازه کافی رسید، فرمان ترموستات باز شده و شیر برقی، بی برق می گردد و مسیر جریان مبرد به اواپراتو قطع می گردد و به محض تخلیه مبرد از  اواپراتور و ساکشن و رسیدن فشار به 10psig، کنترل فشار پائین، مدار کنترل را قطع می کند.

حال سیکل تبرید ، پمپ دان شده و مخلوط شدن مبرد با روغن اتفاق نمی افتد زیرا مبرد کافی برای مخلوط شدن در اواپراتور، ساکشن و کارتر کمپرسور باقی نمی ماند. زمانیکه نیاز مجدد برای خنک کردن وجود داشته باشد، کنتاکت باز ترموستات بسته شده و شیر برقی برقرار شده و مبرد به شیر انبساط جریان یابد و فشار در اواپراتور افزایش یافته و کنتاکت کنترل فشار پائین نیز بسته شده و کمپرسور راه اندازی می گردد.

شکل 1 نمودار شماتیک سیستم پمپ دان

شکل 2 نمودار تصویری سیستم پمپ دان

شکل1 و 2 سیکل پمپ دان اتومات را نشان می دهد. در این سیکل اجازه دادن به کمپرسور برای کارکرد تا حداقل فشار ممکن قبل از خاموشی کمپرسور دارای اهمیت است. اگر کنترل فشار پائین به 0 psig برسد، نسبت تراکم به شدت افزایش خواهد یافت. این اتفاق باعث بیش از حد گرم شدن سیم پیچ کمپرسور می شود. فشار وصل (cut in) برابر 10 psig به اندازه کافی پائین است تا اطمینان داشته باشیم بیشتر مبرد مایع و بخار از اواپراتور، خط ساکشن و کارتر خارج شده است و به این ترتیب از آسیب های پدیده migration جلوگیری می شود.

برگشت مایع وضربه زدن

طبقه بندی مشکلات HVAC می تواند به جلوگیری از بوجود آمدن مشکل و افزایش راندمان کمک کند. در این قسمت در مورد برگشت مایع و ایجاد ضربه در کمپرسور صحبت می گنیم.

برگشت مایع

مایع مبرد در صورت ورود به کارتر کمپرسر در حین کارکرد کمپرسور باعث آسیب های زیادی می شود.

دلایل این اتفاق

  • تنظیمات اشتباه شیر انبساط ترموستاتیک ( بدون سوپرهیت مبرد در ساکشن)
  • بیش از حد شارژ شدن
  • خاموشی یا خرابی فن اواپراتور
  • بار کم اواپراتور
  • ساعت دیفراست یا نبود هیتر کارتر ( یخ زدن کویل)
  • کثیف بودن یا گرفتگی کویل اواپراتور
  • بیش از حد تغذیه لوله مویی
  • بیش از حد شارژ کردن سیستم دارای لوله مویی
  • درست نصب نکردن حباب شیر انبساط
  • بزرگ انتخاب کردن شیر انبساط
  • برگشت مایع بعد از دیفراست گاز داغ
  • تغییر به حالت هیت پمپ
  • دیفراست

جلوگیری از مخلوط شدن مبرد با روغن

تا زمانیکه مبرد ستگین تر از روغن است، مایع مبرد برگشتی به کارتر کمپرسور، به زیر سطح روغن در کارتر کمپرسور می رود. این مبرد مایع در نهایت در فشار پائین کارتر به جوش می آید و سطح روغن بالا خواهد آمد و همچنین روغن رقیق شده و خاصیت روغنکاری کاهش می یابد. معمولاً کمپرسورهای نیمه بسته که با مبرد خنک می شود دارای شیر یکطرفه هستند. که بین کارتر و قسمت سیم پیچ قرار دارد تا از مخلوط شدن مبرد با روغن جلوگیری کند.

کمپرسورهای هرمتیک و سمی هرمتیک (نیمه بسته) بیشتر در معرض این مشکل هستند. اکومولاتورهای ساکشن می توانند در رفع این مشکل کمک کنند. فشار کارتر در صورت ورود مایع مبرد و جوشیدن آن در کارتر می تواند خیلی بالا رود. این فشار بالا می تواند باعث فرار روغن از طریق رینگهای پیستون در هنگام پائین آمدن پیستون شود و روغن از کمپرسور به خط دیسچارج فرار خواهد کرد. کمپرسور در این حالت روغن و مبرد را پمپ می کند. وجود روغن در حجم زیاد در اواپراتور و کندانسور باعث پوشیدن دیواره داخلی لوله ها از روغن و کاهش راندمان و تبادل حرارت در اواپراتور و کندانسور می شود همچنین سیم پیچ کمپرسور نیز دچار بیش از حد گرم شدن می شود و سوپاپ ها و شاتون ها و پیستون ها و بوش ها آسیب خواهند دید.

ضربه زدن

ضربه زدن مایع مبرد یا روغن و مبرد در سیلندر کمپرسور می تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

عدم وجود سوپرهیت

مخلوط شدن مبرد و روغن (در زمان خاموشی)

بد عمل کردن شیر TXV

بارکم

یخ زدن کویل اواپراتور

خرابی یا خاموشی فن اواپراتور

کثیفی کویل اواپراتور

بیش از حد تغذیه شدن لوله مویی

بیش از حد شارژ گاز کردن سیکل تبرید

کمپرسورهای نیمه بسته و هرمتیک بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند.

برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید. دیگر قسمتهای این آموزش را می توانید در لینک های زیر ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *