چیلر تراکمی

روغن های تبرید در کاربردهای صنعتی

روغن های تبرید در کاربردهای صنعتی

روغن های تبرید در کاربردهای صنعتی

تغییر مبرد از HCFC ها (هیدروکلرفلوئور کربن ها) به HFC و آمونیاک

بسیاری از سیستم های تبرید صنایع از سیکل های تراکمی استفاده می کنند. سیال های زیر پرکاربردترین این مبردها هستند:

  • HCFC (هیدروکلر فلوئور کربن ها : R-414/R-401/R-22 و …)
  • HFC (هیدروفلوئور کربن ها: R-507/R-404a/R-134a  و…)
  • HC (هیدروکربن ها: -R-600a ایزوبوتان/-R-290 پروپان و …)

Ammonia (R-717 آمونیاک)

  • Co2 (R-744 دی اکسید کربن)

هر مبردی نیاز به روغن مخصوص با ویسکوزیته مطابق با نوع کاربرد دارد.

راه حل های تغییر مبردها:

  • تغییر از HCFC به HFC  ها: نیاز به حداقل تغییر سخت افزار دارند البته این امر بنا به نوع HFC است.
  • تغییر به آمونیاک (R-717): راه حل خوب برای تغییر می باشد اما نیاز به در نظر گرفتن پارامترهای زیادی است.
  • تغییر به CO2 (R-744): راه حل خوب برای تغییر می باشد اما نیاز به در نظر گرفتن پارامترهای زیادی است.
  • تغییر به HC (هیدروکربن ها) : این تغییر را می توان در موارد ویژه در نظر گرفت. در مجموع جواب ساده برای تمام مبردها وجود ندارد. برای هر نوع کاربرد، راه حل ویژه ای وجود دارد. نکات تکنیکی تعیین کننده تغییر از HCFC به HFC ها یا آمونیاک است.

تغییر از HCFC به HFC

HFC ها در حالت کلی راه حل خوبی می باشند. تغییر از HCFC ها به HFC ها با درنظر گرفتن بعضی موارد و دستورالعمل هایی از قبیل تعویض روغن امکانپذیر است. هرچند در بعضی موارد، نقص در راندمان ممکن است بوجود آید.

تغییر از R-22 به HFC ها

مطابق با نوع کاربرد ، محدوده دمای اواپراتور، نوع کمپرسور و … باید مبرد HFC مناسب را انتخاب کرد:

  • R-507/R-404a برای دمای پائین با حداقل تغییرات سخت افزاری و تغییر شیر انبساط امکانپذیر است.
  • R-407c برای تهویه مطبوع و چیلرهای تراکمی تا 400kw با حداقل تغییرات سخت افزاری و تغییر شیر انبساط امکانپذیر است.
  • R-427a برای یونیت های انبساط مستقیم، دماهای پائین و متوسط برای تبرید صنعتی، چیلرها و کاربردهای تهویه مطبوع امکانپذیر است. این تغییر در حالت کلی نیاز به تغییرات سخت افزاری ندارد.

R-422a برای یونیت های انبساط مستقیم (DX)، دماهای پائین  و متوسط مناسب است. این تغییر در حالت کلی نیاز به تغییر سخت افزاری ندارد.

چه روغنی استفاده شود؟

تغییر به R-507/R-407c/R-404a

تغییر به روغن های نوع پلی استر (POE-polyol Ester) و تجربه نشان می دهد روغن باقی مانده باید کمتر از 1% برای دماهای پائین و کمتر از 3-4% برای دماهای بالا (چیلر تراکمی) باشد تا از مخلوط شدن روغن و مبرد اطمینان داشته باشیم (اعداد فوق توسط منابع مختلف با اختلافاتی داده شده است).

تغییر به R-417a/R-422a/R-422d/R-427a

هر چند در بعضی موارد استفاده از روغن قبلی امکانپذیر است اما تغییر روغن به پلی استر برای بهینه کردن برگشت روغن به کمپرسور و کاهش تلفات راندمان در اواپراتور ضروری است. توجه داشته باشید تمام مبردهای ترکیبی HFC دارای درصدی از HC ها (هیدروکربن ها مانند R-600a ایزوبوتان) هستند تا اختلاط را بهبود دهند.

دستورالعمل تغییر مبرد

بنا به نوع مبرد، برای تغییر مبرد دستورالعمل های خاص نیاز است که به ما در موارد زیر کمک می کند:

  • بهبود کلی سیکل و پارامترهای کارکرد
  • نیاز به تخلیه کردن و شارژ روغن POE
  • نصب تمام تجهیزات مورد نیاز

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره روغن های تبرید در کاربردهای صنعتی با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *