چیلر تراکمی

رفع یخ زدن خط ساکشن و کمپرسور

رفع یخ زدن خط ساکشن و کمپرسور

رفع یخ زدن خط ساکشن و کمپرسور

در پی تماس مشتری با یونیتی مواجه شدیم که تمام شب روشن بود اما برودتی نمی داد. وقتی به محل رسیدیم، خط ساکشن کمپرسور را یخ زده دیدیم و نصف کمپرسور نیز برفک زده بود. این می تواند نشانه واضح کمبود شارژ باشد.

یک مورد واضح؟

صاحبخانه توضیح داد ما دیروز موقع رفتن سر کار یونیت را خاموش کردیم. وقتی دیشب برگشتیم خانه، چندین نفر را برای مهمانی دعوت کردیم و یونیت را روشن کردیم و به نظر می رسید برای کمی خنکی داد اما بعد از زمان کوتاهی به این شکل درآمد.

دمای بیرون 28 درجه سانتی گراد و دمای داخل 29.5 درجه بود. سیستم تحت این شرایط درست کار نمی کند. تصمیم گرفتم گیج مانیفیلد را نصب کنم اما نصب یک گیج 2 متری برای بستن به خط مایع باعث خروج گاز زیادی می شود. بنابراین گیجی که در تصویر می بینید را متصل کردم. در صورتی که گیج عادی را نصب کنید و بعد از پایان کار گاز هدر رفته را شارژ نکنید، سیستم به شرایط قبلی باز نخواهد گشت.

نصب گیج مانیفولد

گیج کوتاه را بر روی خط مایع نصب کردم. و گیج بلند را بر روی خط ساکشن، زیرا گیج بلند بر روی خط ساکشن که بخار مبرد در آن است تاثیری نمی گذارد.

توجه کنید که فشار ساکشن 37 psig و فشار دیسچارج 165 psig برای مبرد R-22 بود. و قسمت دما پایین سیستم در حال کارکرد با دمای 10- درجه سانتیگراد بود. اولین کاری که باید انجام دهم، دیفراست کویل بود.

می دانستم آب شدن کویل زمان زیادی می گیرد. پس یونیت را خاموش کردم و فن را روشن کردم. تا جریان هوایی از روی کویل عبور کند. بعد از 2 ساعت سیستم را روشن کردم، فشار ساکشن 55 psig و دیسچارج 200 psig بود. دمای بیرون نیز 28 درجه سانتی گراد و هر دو فشار پایین بود. هنوز نیز مشخصه های کمبود شارژ گاز خودنمایی می کرد. به ماشین برگشتم تا کپسول R-22 را بیاورم.

علت کار نکردن سیستم

به دلیل اینکه دمای بیرون نزدیک به دمای داخل بود این سیستم درست کار نمی کرد. کندانسور دارای راندمان بالایی بود بنابراین مبرد زیادی را کندانس می کرد. باید درنظر بگیرید که این سیستم درست شارژ گاز نیز نشده بود. و مبرد زیادی در کندانسور، اواپراتور، خط مایع و ساکشن وجود داشت. سیستم درست کار می کرد ولی به محض دوباره می گویم به محض کوچکترین نابالانسی باعث بد عمل کردن سیستم می شد. در این مورد، خط ساکشن و خط مایع شامل میزان درست بخار مبرد در ساکشن و خط مایع از مایع مبرد پر بود. کندانسور مبرد زیادی داشت بنابراین تغذیه اواپراتور به مشکل بر می خورد. زمانی که یک سیستم تراکمی با این شرایط برای ساعتها کار می کند، فشار ساکشن و دمای آن به دمایی که یخ تشکیل می شود افت می کند. این اتفاقی است که حتما بروز می کند.

چه زمانی یخ زدگی اتفاق می افتد؟

زمانی که سیستم خاموش بوده و خانه گرم است، علاقه وجود دارد تا ترموستات ها را پایین بیاورند تا سیستم سریعتر خنک کند. زمانی که شما به منزل می رسید با ترموستات 15 درجه مواجه می شوید و سیستم به صورت مداوم در حال کار است. هر چه زمان می گذرد، دمای محیط بیرون پایین و پایین تر می آید و نتیجه این که دمای ساکشن ودیسچارج پایین می آید و یخ زدگی اتفاق می افتد.

قسمتی از کندانسور را پوشاندم و فشار را تا 275 psig که فشاری معادل برای یک روز با دمای 35 درجه است، رساندم و منتظر فشار ساکشن شدم و تغییرات را مشاهده کردم.

با این کار فشار ساکشن تا 70 psig  در 10 دقیقه بالا آمد. این مقدار معادل یک اواپراتور طراحی شده برای کارکرد با دمای 4.4 درجه است سپس دمای سوپرهیت را چک کردم که 12 درجه بود.

بیشتر اوقات قبل از بستن گیج به سیستم بایستی تمام اتفاقات و عوامل درگیر را نظاره کرد.

برای مشاوره بیشتر در مورد رفع یخ زدن خط ساکشن و کمپرسور با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *