چیلر تراکمی

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور-قسمت دوم

عیب یابی و تعمیر کمپرسور

دلایل خرابی کمپرسور چیست؟

بیشتر مشکلات فشار روغن ناشی از خوردگی بوش­هاست که باعث از دست رفتن فشار روغن می ­شود. دیگر دلیل کاهش فشار روغن دمای بالا و یا رقیق بودن است. شکستن شفت پمپ روغن باعث به صفر رسیدن فشار می­ شود. خوردگی بوش یا میل لنگ باعث فرار روغن می­ شود. رنج وسیعی از چیلرهای تراکمی و سردخانه­ ها به درستی طراحی نمی­ شوند. و باعث آسیب به کمپرسور می شوند. ما در این متن تلاش کرده­ ایم دلایل خرابی کمپرسور را تشریح کنیم. تا قبل از نصب کمپرسور تعمیرشده در کارگاه گروه مهندسی مهراسپند، دلایل خرابی کمپرسور را پیدا کنید.

بیشتر خرابی ها را می­ توان در چند دسته‌بندی خلاصه کرد. نقص در روغنکاری را می­ توان علت شماره یک دانست که بسیاری از عوامل باعث این اتفاق می­ شوند که قبل از هرگونه مشکل ازطرف کمپرسور، مشکل را بایستی در سیستم جستجو کرد. هر مشکلی در سیستم سرانجام علائم خود را در کمپرسور نشان می دهد.

یک تعمیرکار خوب بایستی جواب سوالات زیر را بداند:

  • دمای دیسچارج کمپرسور، 6 اینچ بعد از شیر سرویس دیسچارج چقدر بایستی باشد؟
  • دمای روغن چقدر بایستی باشد؟
  • درصورتی که رینگ خورده شده باشد، چگونه این میزان را می ­توان چک کرد؟
  • سوپرهیت چیست و چگونه تنظیمات ان انجام می­ شود؟
  • سایکول چیست و میران آن در خروجی کمپرسور چقدر است؟
  • بیشترین دلیل برقی سوختن سیم پیچ کمپرسور چیست؟
  • شکستن سوپاپ­ها، شاتون­ها و پیستون به چه دلیل اتفاق می­ افتد؟
  • چه اتفاقی زمانی که فشار کارتر بیشتر از فشار ساکشن می­ شود خواهد افتاد؟
  • سیستم­ هایی مانند تزریق مایع (Liquid injection) در کمپرسورها چه کاری انجام می ­دهند؟
  • آنلودر کمپرسورهای کریر کارلایل، ترین، کوپلند و بیتزر چگونه کار می کنند؟
  • فشارساکشن کمپرسورهای چیلر تراکمی با کاربردهای سردخانه چه فرقی می­ تواند داشته باشد؟
  • یخ­ زدن در کمپرسور می تواند نشانه چه اتفاقی باشد؟
  • نسبت تراکم طبیعی در چیلرهای تراکمی چقدر است؟
  • نسبت تراکم را چگونه بایستی محاسبه کرد؟
  • شکستن سوپاپ ­های دیسچارج کمپرسور را چگونه متوجه می شوید؟
  • چگونه می­ توان تشخیص داد که کدام سرسیلندر دارای سوپاپ دیسچارج شکسته است؟
  • بدعمل کردن سوپاپ­ های ساکشن را چگونه می­ توان متوجه شد؟
  • فشار روغن کمپرسور کریر کارلایل 06D ,06E چقدر است؟در مدلهای E وf ترین چقدر است؟
  • خطای سوئیچ روغن را چگونه چک می­ کنید؟
  • درصورتیکه در حالت دوبل مثلث کمپرسور به درستی راه­ اندازی نشود، چه اتفاقی می­ افتد؟
  • در هنگام فرار روغن از کمپرسور چه اتفاقی می­ افتد؟
  • حداکثر میزان نابالانسی ولتاژ چقدر است؟
  • نابالانسی ولتاژ را چگونه اندازه­ گیری می­ کنند؟
  • چه عاملی باعث افزایش دمای روغن می­ شود؟
  • آیا یک شیر انبساط ترموستاتیک 30 تن در زمانی که سیستم با یک سوم ظرفیت کار می­ کند بایستی بدرستی کار کند؟

مشخص کردن حالت­های خرابی کمپرسور

1-ضربات مایع مبرد – مایع مبرد یا روغن و مبرد به سیلندر وارد می­ شود.

  1. شکستن سوپاپ­ ها
  2. شل شدن سرپیچ های سرسیلندر و نشتی روغن
  3. پاره شدن واشر سرسیلندر
  4. شکستن شاتون­ ها
  5. شکستن میل لنگ

2-شستن مایع ،شستن روغن از سطوح توسط مایع مبرد

  1. خورده شدن پیستون
  2. خورده شدن رینگ
  3. خورده شدن سیلندر
  4. خط دار شدن دژنگپین
  5. خط دار شدن میل لنگ
  6. خوردگی بوش­ها

3-رقیق شدن روغن-مایع مبرد روغن را رقیق می­ کند.

  1. کشیده شدن روتور در استاتور
  2. خوردگی بوش­ها
  3. خوردگی یا شکستن شاتون ­ها
  4. خط دار شدن میل لنگ
4-دماهای دیسچارج بالا-دمای بالا باعث ضعیف شدن قدرت روغنکاری می شود
  1. تیره شدن ولو پلیت
  2. داغ شدن ویا سوختن سوپاپ­ ها
  3. خوردگی رینگ­ها و پیستون­ ها
  4. خوردگی سیلندر
  5. خط دار شدن میل لنگ، بوش­ ها و شاتون­ ها

5-نقص در روغنکاری- کمبود روغن یا دلیل نامعلوم

  1. خط دارشدن بوش­ ها
  2. شکستگی شاتون­ ها
  3. خط دار شدن میل لنگ

6-موتورها

  1. سوختگی کلی- کل سیم پیچی می­ سوزد
  2. تک فاز- دو فاز می­ سوزد
  3. سوختگی نقطه­ ای -سوختگی منطقه­ ای کوچک
  4. سوختگی سیم پیچ استارت- تنها سیم پیچ استارت می­ سوزد.

دوعامل اول می­تواند ناشی از وجود مایع مبرد در کمپرسور باشد.

ادامه دارد…

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور- قسمت اول

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور-قسمت سوم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور- قسمت چهارم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور-قسمت پنجم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور-قسمت ششم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور-قسمت هفتم

راهنمای عیب یابی و تعمیر کمپرسور-قسمت هشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *