آموزش چیلر و سردخانه

راندمان نامناسب فن اواپراتور – قسمت سیزدهم

راندمان نامناسب فن اواپراتور - قسمت سیزدهم

راندمان نامناسب فن اواپراتور – قسمت سیزدهم

یکی از موارد دیگر، راندمان نامناسب فن اواپراتور است و یا حتی درست عمل نکردن اواپراتور. فن اواپراتور و یا اواپراتور زمانی می تواند درست عمل کند که به درستی نصب شده باشد. در برخی مواقع جریان هوا بلاک شده وامکان گذر هوا وجود ندارد.

در تصویر سمت چپ جریان طبیعی خوب داریم، جریانی که فن هوا را می مکد و عبور داده و بر روی محصول می آید و در نتیجه سردخانه سرد می شود. اما در تصویر سمت راست میبینیم که اواپراتور در جای بدی نصب شده و فن زمانی که مکش را بر روی کویل انجام می دهد از پشت کویل امکان مکیدن هوا وجود ندارد و چند مشکل ممکن است به وجود آید:

یکی از مشکلات یخ زدن اواپراتور است. کمپرسور مدام روشن و خاموش می شود، سوختگی کمپرسور به وجود می آید و..

پس چندین مشکل پشت سر هم به وجود می آید. نکات دیگری که در درست کار کردن اواپراتور اهمیت دارد محل نصب اواپراتور و فاصله نصب آن از سقف و دیوار است. در اینجا یک سری محاسبات وجود دارد که می توانید طبق جداول نصب را انجام دهید و به مشکل برنخورید.

نکته بعدی، در فن های سه فاز این موارد زیاد دیده می شود که در اواپراتورهای تازه نصب شده اند برعکس چرخیدن فن است. سمت چپ یک جریان هوای بسیار خوب، مکش از کویل در حال انجام است اما در سمت راستی جریان فن معکوس است و باد فن به کویل می خورد و از کویل نمی کشد. در این مورد ما به مشکل خواهیم خورد پس به جریان فن دقت کنید. جریان فن باید از دیوار کشیده شود، وارد کویل شود، وارد فن شود و به سمت سردخانه رود و به صورت برعکس نباشد که به دیوار بخورد. تاکید می شود که در فن های سه فاز برعکس چرخیدن فن زیاد اتفاق می افتد که باید به این موارد دقت شود. قابی که اواپراتور و فن در آن نصب شده است آیا از اطرافش نمی مکد؟ می تواند از کویل راحت بکشد؟ در برخی مواقع دیفراست درست کار نمی کند و یخ زدگی شدید داریم. این یخ زدگی انقدر گسترش پیدا می کند که جریان هوا را مسدود می کند. نکته دیگری که وجود دارد آلودگی هاست. که البته در سرخانه ها بسیار کمتر است. اما به آلودگی ها باید توجه کنیم. پس از آلودگی ها باید به یخ زدگی توجه داشته باشیم زیرا یخ زدگی ها باعث نابودی کمپرسورها می شود. باید زاویه تیغه های فن ها را تنظیم کنیم که البته این مورد در مدل فن های خیلی قدیمی تر است. آسیب دیدگی و نابالانسی فن ها را داریم. و در بعضی موارد با وجود درست بودن تمامی موارد، یک الکتروموتور فن سوخته و جریان هوا وجود ندارد. آسیب به کمپرسور، از بین رفتن محصول و چندین مشکل پشت سر هم را به وجود می آورد.

گروه مهندسی مهراسپند دارای تخصصی ترین کارگاه تعمیرات کمپرسور برودتی در ایران است. در کارگاه گروه مهندسی مهراسپند تعمیرات سبک و سنگین و فوق سنگین بر روی کمپرسورهای تبرید انجام می گیرد و پس از تعمیر، کمپرسور در محل نصب و پس از کارکرد تحویل داده می شود و ضمانت کارکرد را داراست. جهت تعمیرات کمپرسور برودتی خود می توانید با کارشناسان گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *