خنک کردن روغن کمپرسور (تغییرات دما)
شوک دمایی در کمپرسورهای موازی
اگر نسبت تراکم کمپرسور خیلی بالا باشد، دمای خروجی (روغن) ممکن است خیلی بالا رود. در بعضی مدل های کمپرسور به ویژه کمپرسورهای اسکرو، روغن گرمتر نیز می شود. بعضی مبردها مانند آمونیاک دارای سوپرهیت بیشتر نسبت به مبردهای دیگر در حین کمپرس کردن هستند. دمای بالای روغن کمپرسور می تواند به شکستن ساختار آن منجر شود. بنابراین خنک کردن روغن کمپرسور ضروری است.
این کار را میتوان از طریق یک مبدل حرارتی انجام داد. که با روغن داغ پر میشود. و یک سیال که معمولا آب یا مبرد است، وارد مبدل می شود. شوکهای دمایی در ابتدای کار میتواند باعث آسیب به مبدل حرارتی گردد. ویسکوزیته روغن ورودی به خنک کننده روغن (اویل کولر) معمولا پائینتر از اطلاعات سازنده است.
این امر میتواند به بزرگ شدن اندازه اویل کولر منجر شود. البته در صورتی که طراحی بر اساس خواص اسمی روغن باشد.
بزرگتر شدن اویل کولر باعث سرد شدن روغن میشود. و در زمانی که سیستم کنترل off-on (روشن و خاموش) باشد، این قضیه منجر به کارکردهای کوتاه مدت میشود. و خستگی (fatigue) دمایی را بالا می برد.
از بزرگ گرفتن اندازه خنک کننده روغن (اویل کولر) پرهیز کنید.
کنترل خنک کننده روغن (اویل کولر)
چه چیزی بیشترین شوک را می دهد؟
- تغییر ناگهانی دمای روغن
- تغییر ناگهانی دمای سیال خنک کننده (آب یا مبرد)
تغییرات انرژی در مبدل حرارتی
روغن دارای نصف گرمای ویژه و دانستیه کمتر از آب است. بنابراین تغییرات نسبی انرژی پائین است.
دیگر منبع تغییرات دمای سریع، در راه اندازی و خاموشی کمپرسور در هنگام اتصال موازی کمپرسورها است.
یک سیستم انبساط مستقیم (DX) با مبرد کم، به ویژه به تغییرات حساس است. یک سیستم فلودد دارای مبرد بیشتری است و به تغییرات حساسیت کمتری دارد.
بعضی مثالها از کنترل روشن-خاموش (on-off) در شکل نشان داده شده است. شیرهای روشن و خاموش را می توان با شیرهای کنترلی با تنظیم پیوسته همراه بایپس (bypass) استفاده کرد. بنابراین می توان دما را ثابت نگه داشت.
بعضی اوقات از تبخیر گاز فریونی (مبرد) برای سیال خنک کننده استفاده می شود. در موارد کمپرسورهای موازی، هر کمپرسور میتواند دارای کنترل کننده فشار مجزا باشد. دمای خروجی را می توان به صورت دستی یا اتوماتیک کنترل کرد.
حهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.