چیلر تراکمی

جداکننده روغن

جداکننده روغن

جدا کننده روغن

تجربه نشان می ­دهد سایز زنی درست لوله ­کشی چیلر تراکمی می ­تواند در سیرکوله شدن روغن در سیستم و بازگشت روغن به کمپرسور موثر باشد­. در این راهنما به روش کارکرد جداکننده روغن و نصب آن در چیلر­های تک و چندکمپرسوره می ­پردازیم­.

قانون جدا کننده روغن

جداکننده روغن را می ­توان به صورت موازی با لوله کشی درست برای کارکرد درست سیستم به کار برد­. جداکننده روغن توانایی رفع مشکل گردش ضعیف روغن در سیکل را ندارد و تنها از خروج روغن از کمپرسور به سیکل جلوگیری می ­کند­.

کاربرد­های ویژه­ ای که جداکننده روغن معمولا استفاده می ­شود­:

  • سیستم­ هایی با طول لوله­ کشی زیاد
  • سیستم­ های دمای پائین که روغن سفت شده و به سختی در سیستم حرکت می ­کند­.

با جدا کردن روغن از خط گاز دیسچارج­، راندمان سیستم افزایش می­ یابد. روغن در سیکل تبرید سرد­خانه و یا چیلر تراکمی­، راندمان سیستم را کاهش می­ دهد­.

  • پوشش سطح داخلی لوله ­ها با روغن باعث کاهش انتقال حرارت کندانسور و اواپراتور می ­شود­.
  • جابجایی به جای مبرد و در نتیجه افزایش جریان جابجا شده سیستم روغن از فاز مایع به گاز تغییر فاز نمی ­دهد و بنابراین برای روغن کاری شیر­ها نیاز به میزان کمی روغن به سیستم است­.

کارکرد جدا کننده روغن

جدا کننده­ های روغن مرسوم، از یک پوسته عمودی با یک ورودی و اتصال خروجی، یک شیر سوزنی فلوتری در ته جداکننده روغن و یک اتصال برای بازگشت روغن به کمپرسور تشکیل شده ­اند­. گاز دیسچارج همراه با روغناز صافی وارد جدا کننده روغن می ­شود­.

مبرد سپس روغن از صافی دوم رد می­ شود و روغن در ته ظرف جمع می ­شود و با افزایش سطح روغن­، فلوتر بالا آمده و مسیر خروجی باز می ­شود تا روغن به کارتر کمپرسور باز گردد که دارای فشار کمی بالاتر از ساکشن است­.

در سال های اخیر جداکننده ­های روغن بهبود زیادی پیدا کرده­ اند­. در زیرنمایی برش خورده از جدا­کننده روغن مارپیچ را می ­بینید­.

نمایی از جداکننده روغن مارپیچ

گاز و روغن به صورت مخلوط به تیغه هایمارپیچ برخورد می ­کند­. گاز و روغن به صورت مخلوط مجبور می­ شوند به صورت گریز از مرکز حرکت کنند و روغن از طریق بَفِل به کف ظرف ریزش می ­کند­. بَفِل از مغشوش شدن جریان روغن جلوگیری می ­کند­. مبرد جداشده از روغن­، از طریق توری دوم زیر مارپیچ به مسیر خروجی می­ رود­. حباب فلوتر با بالا آمدن به دلیل افزایش سطح روغن­، مسیر خروج روغن به کارتر کمپرسور را باز می­ کند­. یک قطعه آهنربایی در کف جداکننده وجود دارد تا قطعات و ذرات آهنی در سیکل را جذب کند تا باعث آسیب شیر فلوتر نشود­.

جداکننده روغن پیوسته

پیشنهاد دیگر برای جداکننده با راندمان بالا­، نوع پیوسته است­. در این طراحی از یک جداکننده روغن با یک فیلتر روغن استفاده شده ودر جداکننده نیز از فیبر شیشه استفاده می ­شود­. این کار باعث جدا شدن و پائین آمدن روغن و برگشت به کمپرسور خواهدشد­.

سیستم­ های تک کمپرسور

کاربرد­های کمپرسور­های تک کمپرسور دارای سیستمی شبیه به شکل زیر است­:

جداکننده روغن سیکل تک کمپرسور

دیسچارج کمپرسور به ورودی جداکننده روغن (2) متصل بوده و خروجی اویل سپراتور به (3) کندانسور متصل است­. باید از یک شیر یکطرفه (4) همانند شکل استفاده کرد­. شیر یکطرفه از برگشت مایع به جداکننده روغن و سپس به کارتر کمپرسورجلوگیری می ­کند­. خط برگشت روغن (6) از جداکننده روغن به یک فیلتر روغن (5)­، صافی روغن (10) یا فیلتر درایر روغن (11) متصل است­. برای سیستم ­هایی که از روغن­ های HFC/POE استفاده می ­کنند به جای استفاده از صافی روغن پیشنهاد می ­شود ازفیلتر درایر روغن استفاده شود تا رطوبت و فیلتر کردن با هم انجام شوند­.

در پائین جداکننده روغن نیز از یک فلوتر استفاده می­ شود تا روغن را به کمپرسور برگرداند­.

برگشت روغن برای سیستم­های چند کمپرسور

سیکل­هایی که از چند کمپرسور استفاده می­کنند نیاز به مدیریت روغن به دلایل زیر دارند­:

  • متفاوت بودن جریان مبرد در هر کمپرسور به دلیل عدم کارکرد تمام کمپرسور­ها در یک زمان­.
  • نیاز به ثابت بودن سطح روغن در هر کمپرسور­.

به صورت سنتی این سیستم ­ها از قطعه­ ای به نام رگلاتور روغن استفاده می­ کنند که بر روی سایدگلس هر کمپرسور بهصورت مجزا نصب می ­شود­.

سیستم ­های مدیریت روغن فشار پائین

سیستم های جداکننده روغن (اویل سپراتور) چند کمپرسور

در تصویر سیستمی که برای سیستم­ هایی با چند کمپرسور به صورت موازی استفاده می ­شود­، نشان داده شده است­. جداکننده روغن (2)، مخزن ذخیره روغن (7) و رگلاتور روغن (9) را در تصویر می­ بینید­. خط دیسچارج به ورودی جداکننده روغن متصل می ­شود و خروجی اویل سپراتور به کندانسور و بعد به یک شیر یکطرفه (4) متصل می ­شود­. خط برگشت روغن از جداکننده روغن به بالای شیر مخزن روغن (7) متصل است­. یک خط وِنت (8) به خط ساکشن نصب شده و از یک شیر فشار (12) استفاده می ­شود تا فشار در مخزن ذخیره را کاهش دهد. با این کار فشار سیستم کاهش می ­یابد­.

شیرفشار­، فشار مخزن را بالاتر از فشار ساکشن نگه می­ دارد­. هرچند رگلاتور مکانیکی روغن (9) که در شکل نشان داده شده به صورت الکترونیکی نیز موجود است­.

شیر پائین مخزن ذخیره به رگلاتور­های نصب شده بر روی کارتر کمپرسور لوله ­کشی می ­شود­. رگلاتور­ها در زمانی که سطح روغن پائین­تر از حد مجاز برسد­، مسیر روغن ورودی به کارتر را باز می­ کنند­. یک صافی روغن (5) برای هر رگلاتور به صورت جداگانه نصب می ­شود­. می­ توان این صافی ­ها را با یک فیلتر روغن (10) عوض کرده یا از یک فیلتر

درایر روغن (11) استفاده کرد­. فیلتر روغن یا فیلتر درایر روغن بین جداکننده و مخزن ذخیره نصب می شود­. پیشنهاد می ­شود در سیستم ­های POE/HFC به دلیل قابلیت بالای جذب رطوبت از فیلتر درایر روغن استفاده شود­.

سیستم­های مدیریت روغن فشار بالا

سیستم ­های روغن فشار بالا نیاز به جداکننده روغن با مخزن ذخیره دارند­. این نوع از سیستم ­ها همچنین میزان لوله ­کشی و اتصالات را کاهش می ­دهند و در نتیجه احتمال نشتی کاهش پیدا می ­کند­.

رگلاتور کنترل کننده سطح روغن به صورت معمول برای این سیستم ­ها استفاده می­ شود و نباید از رگلاتور­های مکانیکی که در فشار پائین به کار می رفت­، استفاده کرد­. این نوع از کاربرد برای سیستم ­های HCFC  یا روغن­های معدنی مناسب نیست زیرا در این کاربرد­ها روغن، پتانسیل زیادی برای کف کردن دارد­.

باید یک شیر یکطرفه (4) در خط دیسچارج نصب شود.  یک مخزن جداکننده روغن (13) به خط دیسچارج متصل شده و یک فیلتر روغن (10) یا فیلتر درایر روغن (11) بین جداکننده روغن و رگلاتورها نصب می ­شود­.

برای مشاوره بیشتر با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *