چیلر تراکمی

تعمیر کمپرسور – برگشت مایع

تعمیر کمپرسور- برگشت مایع

چرا کمپرسورها خراب می­ شوند؟

راه­ اندازی در حالت مخلوط مبرد و روغن، در حالت فلودد ممکن است اصلی­ ترین عامل خرابی کمپرسورها باشد. راه اندازی کمپرسور در این حالت زمانی رخ می­ دهد که مایع مبرد در کارتر کمپرسور کندانس شود­. این اتفاق در زمان خاموشی کمپرسور بروز می کند. و با سرد بودن کمپرسور و افزایش فشار کارتر کمپرسور­، مبرد کندانس شده و به زیر سطح روغن می­ رو.د و در زمان راه­ اندازی و با کاهش فشار­، مبرد به جوش می­ آید. و مخلوط شدن روغن و مبرد اتفاق می افتد.

کمپرسور اسکرال – تعمیر کمپرسور

ژاکت عایق و هیتر یا گرمکن روغن کمپرسور اسکرال را می­ بینید که از نوع کمر­بندی است­. هیتر یا گرمکن کارتر کمپرسور با گرم کردن روغن به 10 در­جه سانتی­گراد بالاتر از دمای محیط از مخلوط شدن روغن و مبرد جلو­گیری می­ کند­. در بادهای سرد محیط­­، ممکن است کمپرسور نیاز به گرمکن روغن داشته باشد.­ که به صورت کمر­بند به دور کار­تر بسته می ­شود. و برای جلوگیری از کاهش دمای کمپر­سور در هوای سرد محیط می ­توان کمپر­سور را عایق کرد­. خاموشی­ های طولانی مدت نیز باعث بوجود آمدن چنین مشکلی می­ شود. به ویژه در طول شب و روز­های تعطیل که چیلر تراکمی خاموش است. و بار گرمایی به حداقل ممکن می­ رسد. به ویژه فصول بینا­بین (بهار و پائیز) و در مواردی که کار­برد زمستانه نیز مورد نیاز است­، این مشکل بیشتر بروز می­ کند­.

توجه:

خاموشی طولانی مدت باعث مخلوط شدن بیشتر روغن و مبرد می­ شود­.

سرد شدن بیشتر روغن باعث مخلوط شدن بیشتر مبرد و روغن می­ شود­.

­ سناریو خرابی کمپرسور:

در هنگام خاموشی یونیت و زمانی که کمپر­سور متو­قف است­، دمای روغن به آرامی پائین می­ آید. و در شرایطی که دمای محیط نیز سرد یا خیلی سرد است­، بخار مبرد شروع به اشباع شدن می­ کند، مبرد به زیر سطح روغن رفته و در روغن غرق می­ شود­.

مخلوط شدن روغن و مبرد در کمپر­سور:

می دانیم بخار مبرد شروع به مخلوط شدن با روغن در قسمت سرد سیستم می کند. که در این مورد کمپرسور است­، اگر بخار مبرد شروع به کندانس در کمپرسور کند، به آرامی در کارتر کمپرسور باعث رقیق شدن روغن می­ شود­. مایع مبرد شروع به اشباع شدن و خروج از فاز مایع بودن می­ کند­. زمانی که کمپرسور روشن می ­شود­، فشار درون کمپرسور به سرعت کاهش می یابد­. در این حالت مایع مبرد به حالت انفجاری قصد جداشدن از روغن و به جوش آمدن دارد و نتیجه این اتفاق فوم شدن (کف کردن) روغن است­. این مشکل زمانی بروز می­ کند که کف تولید شده در کارتر جهت روغن­کاری قطعات مختلف مورد استفاده قرار می­ گیرد­.

تأثیر هیتر کار­تر کمپر­سور­ – تعمیر کمپر­سور:

اگر کمپرسور خاموش باشد، در این حالت مبرد با روغن مخلوط شده و فشار گیج بالاست­. در این حالت و مخلوط شدن روغن و مبرد­، مخلوط مورد نظر به تمام قطعات که نیاز به روغن­کاری دارند پمپ می شود و در این فوم سفید رنگ توانایی روغن­کاری قطعات را نداشته و به سرعت باعث شروع خوردگی قطعات به دلیل نقص در روغن­کاری می­ شود همچنین این پدیده باعث بوجود آمدن ضربات هیدرولیکی قوی در پیستون و افزایش آمپر مصرفی کمپر­سور می­ شود­.

تعمیر کمپر­سور – نقص در روغن­ کاری

مبرد­، روغن را در سطوح مختلف می­ شورد و باعث خوردگی قطعات مختلف کمپرسور از قبیل شاتون­ها، بوش­ ها، بلبرینگ­ ها، دیواره سیلندر و پیستون های کمپرسور می­ شود­.

تعمیر کمپر­سور پیستونی flooded start

عدم استفاده از هیترکار­تر کمپرسور باعث شکستن شاتون ها و ضربه به پیستون­ ها می شود. شاتون­ ها در اثر اعمال نیرو و ضربه می­ شکنند. و قطعات شکسته شده می­ توانند باعث آسیب به سیم پیچ کمپرسور و سوختن سیم پیچ کمپر­سور و سوختگی نقطه­ ای و کلی سیم پیچ شوند­. راه اندازی در حالت مخلوط شدن مبرد و روغن را می­ توان با مشاهده سایدگلس کمپر­سور در زمان راه اندازی و مشاهده کف و افزایش سطح روغن کمپر­سور تشخیص داد­. هر چقدر حضور این کف در کارتر کمپرسور طولانی تر باشد­، میزان خوردگی و آسیب به کمپر­سور نیز بیشتر می­ شود­. در کارگاه تعمیرات کمپرسور گروه مهندسی مهراسپند علائم خرابی کمپر­سور تشخیص داده شده و به اپراتور­ها و کارفرمایان گزارش داده می­ شود­.

شکستن سوپاپ کمپرسور تعمیر کمپرسور

آسیب به سوپاپ­ های دیسچارج در اثر ضربه مایع نشان می دهد، مخلوط روغن و مایع مبرد باعث شکستن سوپاپ­ های دیسچارج و حتی شکستن پیستون­ ها می­ شود­. در موارد شدید­، این مخلوط روغن و مبرد می­ توانند به قسمت ساکشن بروند. و با ورود به قسمت سیلندر باعث شکستن سوپاپ های دیسچارج­، پارگی و­ا­شر­ها و شکستن شاتون­ ها و پیستون­ ها و فرار روغن از کمپر­سور­ شوند­.

دلایل معمول راه اندازی در حالت فلودد:

1- شارژ زیاد گاز سیکل تراکمی

2- دمای کارتر پائین­ تر از إواپراتور

3- خاموشی طولانی مدت سیکل

4- کمپر­سور در محیط سرد قرار دارد­.

5- هیتر یا گر­مکن روغن­ کار­تر خراب است یا به درستی کار نمی­ کند­.

6- نشتی شیر برقی

مراقبت­ های پیشگیرانه مورد نیاز:

1- استفاده از سیستم کنترل پیوسته پمپ دان

2- استفاده از هیتر یا گر­مکن کارتر به همراه عایق کاری در صورت نیاز (در بعضی کمپر­سورهای هرمتیک از نوع تسمه­ ای استفاده می ­شود)

آسیب های معمول به قطعات کمپر­سور:

1– شستن روغن از قطعاتی که نیاز به روغن­کاری دارند­.

2- خوردگی نامنظم سطوح مختلف به ویژه بوش­ ها و شاتون­ ها

3- شکستن یا خوردگی شاتون­ ها

4- خوردگی بوش­ های اصلی

5- بوش­ های سمت پمپ روغن معمولأ دارای وضیعت خوبی هستند اما سطوح دورتر دچار خوردگی می­ شوند­.

6- به صورت معمول مایع روغن را از سطوح می ­شوید و آلومینیوم موجود در شاتون ­ها به میل ­لنگ جوش می­ خورد­.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *