چیلر تراکمی و کمپرسور

تاثیر هیتر کارتر کمپرسور کوپلند

تاثیر هیتر کارتر کمپرسور کوپلند

تاثیر هیتر کارتر کمپرسور کوپلند

علل سوختن و خرابی چند کمپرسور کوپلند که به کارگاه گروه مهندسی مهراسپند فرستاده شده بود مورد بررسی قرار گرفت و به اپراتورها برای بازنگری در سیکل چیلر تراکمی و سردخانه گزارش داده شد. در این فیلم تاثیر هیتر کارتر کمپرسور کوپلند را با یکدیگر بررسی می کنیم.

در دو کمپرسور اول کوپلند همانطوری که مشاهده می کنید، سرسیلندر دچار نشتی شده بود. در کمپرسور دو مرحله ای، سوختگی نقطه ای در کویل سیم پیچ اتفاق افتاده بود و در کمپرسور 6 سیلندر، یکی از شاتون های کمپرسور شکسته بود و کمپرسور دچار لرزش و صدای زیادی بود.

تمامی این کمپرسورها در یک نکته دارای اشتراک هستند، همگی از گرم کن روغن کارتر کمپرسور استفاده نکرده بودند. در دو کمپرسور کوپلند اول به دلیل عدم استفاده از هیتر و مخلوط شدن روغن گاز در زمان راه اندازی و ورود حجم زیادی از کف به سیلندر، باعث به وجود آمدن ضربات هیدرولیک شده بود و در نتیجه باعث به وجود آمدن نشتی در سرسیلندر شده بود و درسیلندرها نیز به دلیل عدم روغنکاری مناسب باعث خوردگی رینگ ها شده بود.

مشکل کمپرسور

کمپرسور 6 سیلندر کوپلند از 3 مشکل به صورت همزمان رنج می برده است. سوپاپ های دیسچارج کربونیره شده اند که نشان دهنده گرم شدن بیش از اندازه کمپرسور و افزایش فشار دیسچارج است. همانطور که می بیند، پین های دوبل نگه دارنده سوپاپ ها  نیز خورده شده اند. پین های نگه دارنده سوپاپ ها در کمپرسورهای کوپلند نسبت به بعضی سازنده های دیگر کمپرسور ضعیف تر است و در این مورد خاص به دلیل عدم استفاده از لاستیک ضربه گیر سوپاپ، در محل نشیمنگاه سوپاپ ها در پین ها، پین ها دچار خوردگی شده اند.

همانطور که  می بینید یکی از شاتون ها شکسته است. علت این اتفاق را نیز می توان در هیتر کارتر کمپرسور جستجو کرد. به دلیل عدم استفاده از هیتر کارتر و ایجاد ضربات  هیدرولیکی، شاتون کمپرسور شکسته است.

مشکل در چیلر تراکمی

اما در کمپرسور دو مرحله ای همانطور که می بینید. نشانه های قبلی که ذکر کردیم وجود ندارد و کمپرسور بعد از کارکرد نسبتا کوتاه مدتی دچار سوختگی شده است. سوختگی از نوع spot buring و در کویل سیم پیچی است. زمانی که هیتر استفاده نشود و روغن به صورت کف در آید. کف کل کارتر را پر خواهد کرد و در نتیجه میل لنگ و شاتون ها به سختی حرکت خواهد کرد و باعث به وجود آمدن نیروی شعاعی قوی و خوردگی بوش ها و استاتور می شود.

افزایش آمپر مصرفی و نابالانسی در میل لنگ می تواند باعث سوختگی هایی شود که در حالت عادی نشانه آلودگی ( contamination ) است ولی در این مورد نیز کمپرسور از دو مشکل رنج می برده است. مشکل دوم مجدد به تعمیر اشتباه و ناصاف کردن ولوپلیت و ایجاد زائده بر روی آن برمی گردد پس اگر بگوییم علت خرابی کمپرسورها در 99% موارد یا به دلیل وجود مشکل در چیلر تراکمی و یا به دلیل تعمیر اشتباه کمپرسور است، اغراق نکرده ایم.

برای مشاوره می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *