بیش از حد گرم شدن کمپرسور
کمپرسورها به صورت طبیعی به دلیل گرمای تولیدشده در کمپرسور، در شرایط گرم کار می کنند. بیش از حد گرم شدن کمپرسور ناشی از متراکم کردن گاز در سیلندر و اصطکاک و گرمای تولید شده توسط سیم پیچ کمپرسور است. درصورت کارکرد کمپرسور در خارج از شرایط طراحی، طول عمر کمپرسور کاهش پیدا میکند و کمپرسور نیاز به تعمیر پیدا می کند.
برای مشاوره میتوانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.
زمانی که کمپرسوری در خارج از محدوده توانایی کارکرد به کار خود ادامه دهد، میتواند باعث خرابی کمپرسور شود. این مشکل به علتی خارج از کمپرسور بوجود میآید که نشانه های آن در کمپرسور دیده میشود. کمپرسورهایی که با دمای اواپراتور 10 درجه سانتیگراد و کمتر کار میکنند ممکن است خط ساکشن دچار یخ زدگی شود اما بایستی دمای کارتر کمپرسور گرم باشد.
سناریو مشکل کمپرسور
آلودگیها باعث تغییر رنگ روغن کمپرسور و نیاز به تعمیر کمپرسور شده است. زمانیکه کمپرسور در خارج از محدوده طراحی، کار کند اولین اتفاقی که میافتد این است که سوپرهیت و دمای دیسچارج افزایش مییابد. این افزایش دما را ابتدا میتوان در سیلندرها و قسمت دیسچارج ولوپلیتها مشاهده شود. زمانیکه دما افزایش یابد، روغنکاری پیستون و سیلندر به درستی انجام نمیشود و باعث خط دار شدن سیلندر و پیستون و جوشها میشود.
سوپاپهای دیسچارج باعث بیش از اندازه مجاز گرم شدن روغن شده و باعث میشود روغن تجزیه شده و به شکل یک لجن بر روی سوپاپها تشکیل شود که سوپاپها نشتی پیدا خواهند کرد و گازبندی آنها امکانپذیر نخواهد بود.این نشتی سوپاپها و پیستون ها باعث افزایش فشار ساکشن و کاهش ظرفیت سیکل تبرید میشود. زمانیکه روغن به دلیل افزایش دما شروع به شکستن ساختار میکند، اسید و کربن تولید میشود. این اسیدها را میتوان تا مقدار مشخصی توسط فیلتر درایر جذب کرد اما این اسیدها درصورت جمع آوری نشدن از سیکل تبرید به شارلاک سیم پیچ کمپرسور حمله کرده و باعث سوختن سیم پیچ میشود که سوختگی هایی شامل سوختگی نقطه ای و سوختگی کلی را شامل می شود.
ولوپلیت و سوپاپ کمپرسور داغ شده
اسیدهای ضعیف تولید شده به آرامی در کل سیکل تبرید پخش شده و باعث مشکلات بعدی می شود و زمانیکه تنزل روغن ادامه می یابد، توانایی روغنکاری و کمک به جوش ها برای تحمل بار و تنش وارده را از دست میدهد.با نشت سوپاپهای دیسچارج، دژنگپینها که محل اتصال شاتونها به پیستونها هستند، دچار خوردگی میشوند. این اتفاق باعث کاهش ظرفیت و ضربات پیستون به ولوپلیت و ایجاد صدای ضربه میشود. بیش ازحد گرم شدن کمپرسور و سیلندر باعث ذوب شدن نگهدارنده های دژنگپین و سابیده شدن آن در سیلندر میشود.
نتایج بیش از حد گرم شدن کمپرسور
باعث تیره شدن روغن و کربونیزه شدن روغن کمپرسور میشود. این پدیده را میتوان در سایدگلس کمپرسور مشاهده کرد. هرگونه تیره شدن روغن ناشی از بیش از حد گرم شدن کمپرسور است. دمای لوله دیسچارج بایستی بررسی شود و در حدود 70-80 درجه سانتیگراد باشد. زمانیکه دمای دیسچارج به 110 درجه سانتیگراد برسد، روغن شروع به از دست دادن خاصیت خود میکند. سنسورهای دمای دیسچارج معمولاً در دمای 130 درجه خطا میدهند. این خطا از نابودی کامل کمپرسور جلوگیری میکند. این روش کمترل دما بایستی تنها دارای ریست (دوباره راه اندازی) دستی باشد.
دلایل معمول بیش از حد گرم شدن کمپرسور:
- نسبتهای تراکم بالا
- فشار ساکشن پائین
- زیاد بودن فشار دیسچارج
- زیاد بودن سوپرهیت ساکشن
- کمبود سایکول خط مایع در ورودی شیر انبساط
- هوا یا دیگر کارهای غیرقابل تقطیر در کندانسور
- چوک (مسدود) شدن فیلتر درایر
- چوک (مسدود) شدن کویل کندانسور
- خطای فن کندانسور یا جهت چرخش اشتباه
- کندانسور با ظرفیت کم
- افت فشار زیاد خط ساکشن
- تله شدن روغن در اواپراتور
- عایق نامناسب خط ساکشن
بررسیهای پیشگیرانه
- شرایط کارکرد طراحی و تنظیمات مطابق آن را بررسی کنید.
- شرایط کارکرد کندانسور را بررسی کنید.
- سوپرهیت ساکشن و تنظیمات سوپرهیت را بررسی کنید.
- تمام دماها و فشارهای سیکل تبرید را بررسی کنید.
آسیبهای معمول به قطعات کمپرسور
- خط دارشدن سیلندرها و پیستونها
- خوردگی زیاد قطعات ناشی از نقص در روغنکاری
- کربونیزه شدن سوپاپها و ولوپلیتها
- شکستن سوپاپها
- وجود ذرات آهنی در سرتاسر کمپرسور و کارتر کمپرسور
- پاره شدن نخبندیهای سیم پیچ کمپرسور
- سوختگی نقطهای کمپرسور
- سوختگی سیم پیچ کمپرسور
- تغییر رنگ روغن کمپرسور (قهوهای یا سیاه)