بیش از حد گرم شدن کمپرسور

کمپرسورها به­ صورت طبیعی به­ دلیل گرمای تولیدشده در کمپرسور، در شرایط گرم کار می­ کنند. بیش از حد گرم شدن کمپرسور ناشی از متراکم کردن گاز در سیلندر و اصطکاک و گرمای تولید شده توسط سیم­ پیچ کمپرسور است. درصورت کارکرد کمپرسور در خارج از شرایط طراحی، طول­ عمر کمپرسور کاهش پیدا می­‌کند و کمپرسور نیاز به تعمیر پیدا می­ کند.

برای مشاوره می‌توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

زمانی که کمپرسوری در خارج از محدوده توانایی کارکرد به ­کار خود ادامه دهد، می‌تواند باعث خرابی کمپرسور شود. این مشکل به علتی خارج از کمپرسور بوجود می­‌آید که نشانه­ های آن در کمپرسور دیده می‌شود. کمپرسورهایی که با دمای اواپراتور 10 درجه سانتی­گراد و کمتر کار می‌کنند ممکن است خط ساکشن دچار یخ­ زدگی شود اما بایستی دمای کارتر کمپرسور گرم باشد.

سناریو مشکل کمپرسور

آلودگی­‌ها باعث تغییر رنگ روغن کمپرسور و نیاز به تعمیر کمپرسور شده است. زمانی‌که کمپرسور در خارج از محدوده طراحی، کار کند اولین اتفاقی که می‌­افتد این است که سوپرهیت و دمای دیسچارج افزایش می‌یابد. این افزایش دما را ابتدا می‌توان در سیلندرها و قسمت دیسچارج ولوپلیت‌ها مشاهده شود. زمانی‌که دما افزایش یابد، روغن­‌کاری پیستون و سیلندر به درستی انجام نمی‌شود و باعث خط­ دار شدن سیلندر و پیستون و جوش­‌ها می­‌شود.

سوپاپ­‌های دیسچارج باعث بیش از اندازه مجاز گرم شدن روغن شده و باعث می­‌شود روغن تجزیه شده و به شکل یک لجن بر روی سوپاپ‌ها تشکیل شود که سوپاپ‌ها نشتی پیدا خواهند کرد و گازبندی آنها امکان‌­پذیر نخواهد بود.این نشتی سوپاپ­‌ها و پیستون­ ها باعث افزایش فشار ساکشن و کاهش ظرفیت سیکل تبرید می­‌شود. زمانی‌که روغن به­ دلیل افزایش دما شروع به شکستن ساختار می‌کند، اسید و کربن تولید می­‌شود. این اسیدها را می­‌توان تا مقدار مشخصی توسط فیلتر درایر جذب کرد اما این اسیدها درصورت جمع­ آوری نشدن از سیکل تبرید به شارلاک سیم­ پیچ کمپرسور حمله کرده و باعث سوختن سیم­ پیچ می‌شود که سوختگی­ هایی شامل سوختگی نقطه­ ای و سوختگی کلی را شامل می­ شود.

ولوپلیت و سوپاپ کمپرسور داغ شده

اسیدهای ضعیف تولید شده به آرامی در کل سیکل تبرید پخش شده و باعث مشکلات بعدی می­ شود و زمانی‌که تنزل روغن ادامه می­ یابد، توانایی روغن‌­کاری و کمک به جوش­ ها برای تحمل بار و تنش وارده را از دست می‌دهد.با نشت سوپاپ‌های دیسچارج، دژنگپین‌ها که محل اتصال شاتون‌ها به پیستون­‌ها هستند، دچار خوردگی می‌شوند. این اتفاق باعث کاهش ظرفیت و ضربات پیستون به ولوپلیت و ایجاد صدای ضربه می‌­شود. بیش ازحد گرم شدن کمپرسور و سیلندر باعث ذوب شدن نگه­دارنده های دژنگپین و سابیده شدن آن در سیلندر می­‌شود.

بیش از اندازه گرم شدن سیم­‌پیچ کمپرسور

بیش از اندازه گرم شدن سیم­‌پیچ کمپرسور

دلایل گرم شدن بیش از حد کمپرسور

خط­ دار شدن پیستون به­ دلیل خشک کار کردن پیستون کمپرسور

نتایج بیش از حد گرم شدن کمپرسور

باعث تیره شدن روغن و کربونیزه شدن روغن کمپرسور می‌شود. این پدیده را می­‌توان در سایدگلس کمپرسور مشاهده کرد. هرگونه تیره شدن روغن ناشی از بیش از حد گرم شدن کمپرسور است. دمای لوله دیسچارج بایستی بررسی شود و در حدود 70-80 درجه سانتی­گراد باشد. زمانی‌که دمای دیسچارج به 110 درجه سانتی­گراد برسد، روغن شروع به از دست دادن خاصیت خود می­‌کند. سنسورهای دمای دیسچارج معمولاً در دمای 130 درجه خطا می­‌دهند. این خطا از نابودی کامل کمپرسور جلوگیری می‌کند. این روش کمترل دما بایستی تنها دارای ریست (دوباره راه­ اندازی) دستی باشد.

دلایل معمول بیش از حد گرم شدن کمپرسور:

  • نسبت­‌های تراکم بالا
  • فشار ساکشن پائین
  • زیاد بودن فشار دیسچارج
  • زیاد بودن سوپرهیت ساکشن
  • کمبود سایکول خط مایع در ورودی شیر انبساط
  • هوا یا دیگر کارهای غیرقابل تقطیر در کندانسور
  • چوک (مسدود) شدن فیلتر درایر
  • چوک (مسدود) شدن کویل کندانسور
  • خطای فن کندانسور یا جهت چرخش اشتباه
  • کندانسور با ظرفیت کم
  • افت فشار زیاد خط ساکشن
  • تله شدن روغن در اواپراتور
  • عایق نامناسب خط ساکشن

بررسی­‌های پیشگیرانه

  1. شرایط کارکرد طراحی و تنظیمات مطابق آن را بررسی کنید.
  2. شرایط کارکرد کندانسور را بررسی کنید.
  3. سوپرهیت ساکشن و تنظیمات سوپرهیت را بررسی کنید.
  4. تمام دماها و فشارهای سیکل تبرید را بررسی کنید.

آسیب­‌های معمول به قطعات کمپرسور

  1. خط­ دارشدن سیلندرها و پیستون‌ها
  2. خوردگی زیاد قطعات ناشی از نقص در روغن­‌کاری
  3. کربونیزه شدن سوپاپ­‌ها و ولوپلیت­‌ها
  4. شکستن سوپاپ­‌ها
  5. وجود ذرات آهنی در سرتاسر کمپرسور و کارتر کمپرسور
  6. پاره شدن نخ­بندی­‌های سیم­ پیچ کمپرسور
  7. سوختگی نقطه‌­ای کمپرسور
  8. سوختگی سیم­ پیچ کمپرسور
  9. تغییر رنگ روغن کمپرسور (قهوه‌ای یا سیاه)

دژنگپین درون سیلندر کشیده شده