در ایران به صورت تجربی می توانم بگویم که 2 تا 5 درصد موتورخانه ها از این پدیده رنج می برند و در آخرین مورد هزینه ای را که به کارفرما برای رفع مشکلات پدیده کری اور اعلام کردیم بالغ بر 600 میلیون تومان بود و متاسفانه در بعضی از موارد باعث خسارات زیادی می شود.
زمانی که ذرات جامد، مایع یا آلودگی های بخار بویلر را به همراه بخار ترک کنند، اصطلاحا به آن کری اور(carry over) می گویند.این پدیده ناشی از جداسازی ناقص آب از مخلوط بخار و آب است و مشکلی اساسی در بسیاری از موتورخانه هاست که می تواند باعث خوردگی و ضربات قوچ(water hammer) شود.
زمانی که آب به همراه بخار، دیگ بخار را ترک می کند، این آب دارای مقداری ناخالصی است که همراه با آب و به همراه بخار حمل می شود.
دلایل بروز پدیده کری اور:
فاکتورهای زیادی باعث بروز پدیده کری اور در دیگ های بخار می شوند، بعضی از این فاکتورها عبارتند از:
- فشار کاری دیگ بخار
کارکرد دیگ بخار در فشار بسیار پایین تر از میزان طراحی یکی از دلایل این مشکل است. بنابراین سرعت بخار در فشار پایین، پایین خواهد بود. این پدیده باعث بروز پدیده ضربه قوچ در سپراتور بخار می شود و نتیجه آن کری اور است.
- میزان بار سیستم
نوسانات بار دیگ بخار امکان بروز پدیده کری اور را افزایش می دهد. زمانی که بخار درخواستی به صورت ناگهانی افزایش یابد، فشار بویلر افت می کند. در نتیجه آب درون دیگ منبسط می شود و باعث بروز پدیده ای می شود که به آن priming می گویند و ضربات آب باعث حمل آب توسط بخار می شود.