چیلر تراکمی

کمپرسور اسکرو بیتزر 2

کمپرسور اسکرو بیتزر

کمپرسور اسکرو بیتزر

جریان روغن

مدار روغنکاری به ویژه برای کمپرسور اسکرو بیتزر طراحی می شود. کمپرسورهای مدل CS هرچند دارای لوله ای هستند که به قسمت هوزینگ کمپرسور در قسمت فشار بالا فلنچ شده است و شامل محلی برای نگهداری روغن است و به صورت متناوب به وسیله جداکننده روغن تغذیه می شود.

گردش روغن باعث اختلاف فشار به نقطه تزریق روغن می شود و سطح فشار کمی بالاتر از فشار ساکشن است. روغن از فیلتر عبور می کند و به محفظه بلبرینگ ها و فضای بین روتورها جریان می یابد. سپس روغن در جهت فشرده سازی مبرد حرکت می کند سپس روغن و بخار مبرد در یک فرایند با راندمان بالا از یکدیگر جدا می شوند.

روغن در پایین ترین قسمت اویل سپراتور(جداکننده روغن) جمع می شود و مستقیما به کمپرسور جریان می یابد یا برای مدل های CSH در صورت نیاز به خنک کننده روغن می رود. وابسته به شرایط کارکرد کمپرسورهای اسکرو CSH روغن بایستی با تزریق مایع(LI) یا خنک کننده خارجی روغن، خنک شود.

برای تعمیر انواع کمپرسور اسکرو بیتزر می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

کنترل گردش روغن

برای مدارهای کوتاه بدون تزریق مایع به کمپرسور(LI) برای خنک کردن اضافی و برای سیستم های با حجم کم و شارژ مبرد:

زیر نظر داشتن غیر مستقیم به وسیله سنسور دمای روغن انجام می شود.

توجه: نشتی روغن باعث افزایش دما می شود.

برای مدارهای با تزریق مایع(LI) برای خنک کاری اضافی و یا برای افزایش حجم سیستم همچنین در سیستم های موازی:

استفاده از کنترل سطح روغن به صورت مستقیم پیشنهاد می شود.

اتصال در هوزینگ کمپرسور قرار دارد که در تصاویر نشان داده شده است.

روغن کاری

جدا از روغنکاری روغن همچنین این عمل باعث بوجود آمدن سیل بین روتورها می شود و بنابراین بایستی به فوم شدن، ویسکوزیته و انحلال پذیری روغن توجه شود و بایستی از روغن های مناسب با کمپرسور استفاده شود.

جدول روغن کمپرسورهای اسکرو

ساختارهای مهم

محدودیت حداقل دمای گاز دیسچارج (60~ درجه سانتیگراد) را می توان به عنوان یک مرجع عنوان کرد که این مقدار با میزان بهینه و مناسب سوپرهیت ساکشن بدست می آید که برای کارکرد پیوسته میزان سوپرهیت دیسچارج 20K (R134a , R404A/R507A) و 30k(R407c , R22) بالاتر از دمای کندانس است.

روغن های استر BSE170 و BSE170L(برای مبردهای HFC) به خوبی B320SH(برای مبرد R22) هستند و بسیار جاذب قوی رطوبت می باشند و در هنگام حمل و شارژ روغن بایستی دقت شود.

اصلاح طراحی ممکن است برای اواپراتورهای انبساط مستقیم با لوله های فین دار مورد نیاز باشد.

قرارگیری قطعات ضد لرزش زیر پایه کمپرسور اسکرو

برای جلوگیری از لرزش و صدا توصیه می شود، قطعات را مطابق شکل، زیر پایه قرار دهید. توجه کنید زمانی که کمپرسور را بر روی مبدل پوسته لوله قرار می دهید بایستی کمپرسور صلب باشد.

طراحی سیستم

کمپرسور اسکرو بیتزر همانند کمپرسورهای سیلندر پیستونی در مدار تبرید نصب می شود.

طراحی سیستم و لوله کشی

طراحی سیستم تراکمی بایستی به صورتی باشد که کمپرسور از مبرد یا روغن در زمان خاموشی پر نشود.

تجهیزات ایمنی برای جلوگیری از ضربه مایع در کمپرسورهای اسکرو بایستی در نظر گرفته شود و می توان با بالا بردن خط ساکشن بعد از اواپراتور شبیه به گردن قو این مشکل را تعدیل کرد و یا با نصب کمپرسور بالای اواپراتور نیز می توانید از این مشکل تا حد زیادی جلوگیری کنید.

زمانی که از شیر انبساط الکترونیکی استفاده می کنید بایستی به جزییات کارکرد این شیرها به ویژه در زمان خاموشی کمپرسور توجه کنید.

در صورتی که میزان لرزش کم است، نیازی به استفاده از موفلر یا لرزه گیر حصیری خط ساکشن و دیسچارج نیست. پیشنهاد می شود در طراحی کمپرسورها به صورت موازی، لوله دیسچارج ابتدا رو به پایین حرکت کند. فاصله تا محور کمپرسور بایستی تا حد ممکن کوتاه باشد و لوله خط موازی بایستی حداقل نصف طول کمپرسور، طول داشته باشد و از زانوهای با طول بلند استفاده شود.

1 کمپرسور 2 کندانسور 3 ریسیور مایع 4 اواپراتور 5 فیلتر درایر 6 شیر برقی خط مایع 7 ساید گلس 8 شیر انبساط 9 فیلتر خط ساکشن

در مواردی که سطح لرزش زیاد است و یا طول لوله کشی زیاد است، می توان از موفلر خط دیسچارج استفاده کرد.(موفلر را بلافاصله بعد از کمپرسور نصب کنید).

گرم کن روغن یا اویل هیتر

هیتر روغن از ترکیب زیاد مبرد با روغن در زمان خاموشی کمپرسور جلوگیری می کند و بایستی در زمان خاموشی کمپرسور، هیتر روغن در مدار باشد و روشن شود.

نصب جداکننده(اویل سپراتور) روغن ثانویه

در شرایط کارکرد تحت فشار ساکشن پایین و یا دمای محیط پایین و یا در دماهای بالای دیسچارج در زمان خاموشی (برای مثال در چیلرهای تراکمی) نصب جداکننده روغن بایستی صورت گیرد.

فیلتر درایر

به طور کلی در انتخاب فیلتر درایر بایستی دقت کرد تا فیلتر درایر به تعداد مناسب برای سیستم نصب شود و فیلتر درایر مورد استفاده بایستی قابلیت جذب رطوبت و مواد شیمیایی در سیستم را دارا باشد.

فیلتر درایر خط ساکشن کمپرسور اسکرو بیتزر

سایز سوراخهای فیلتر درایر خط ساکشن بایستی حداقل 25 میکرومتر باشد تا از کمپرسور در برابر ذرات محافظت کند. نصب فیلتر درایر خط ساکشن به شدت برای سیستم های تراکمی توصیه می شود.

کنترل سطح روغن کمپرسور اسکرو بیتزر

مدل های CSW.3 و CSH.3 توانایی به کارگیری کنترل سطح حداقل روغن با چشمی OLC-D1-S را دارا هستند. همچنین می توان در قسمت سایدگلس از کنترل سطح روغن دیگری برای حداکثر سطح روغن استفاده کرد ولی دیگر نمی توان سطح روغن را با چشم کنترل کرد.

درمجموع با استفاده از OLC-D1-S برای کنترل سطح حداکثری روغن می توان روغن برگشتی از جداکننده روغن خارج از کمپرسور را کنترل کرد. در مواردی مانند اواپراتورهای فلودد و یا کمپرسورهای موازی، پیشنهاد می شود از جداکننده خارجی استفاده کنید.

بنا به نوع طراحی اواپراتور و حجم سیستم، استفاده از جداکننده روغن ممکن است نیاز باشد و زمانی که از گازهای R507A و یا R404A استفاده می کنید. هر دو مبرد نسبت به R134A و R407C و R22 دارای حجم جریان بیشتری هستند که منجر به حمل نرخ بیشتری از روغن می شود.

زمانی که یک کمپرسور اسکرو مدل CSH.1 را با CSH.3 عوض می کنید، بایستی از کنترل سطح روغن الکترومکانیکی استفاده کنید که روش نصب آن توضیح داده شده است.

سیستم هایی با سیکل معکوس و دیفراست گاز داغ

طراحی این سیستم ها نیاز به دقت در قرارگیری تجهیزات در کدهای ارتفاعی مشخص برای جلوگیری از ضربات قوی مایع، انتقال روغن و روغنکاری نامناسب دارد. در مجموع نصب اکومولاتور خط ساکشن برای محافظت در برابر ضربه مایع پیشنهاد می شود. در مواقع کاهش سریع فشار، نصب جداکننده روغن بایستی انجام شود و دمای روغن بایستی 20K برای R134A و حداقل 30K برای R407C,R22 یا بالاتر از دمای کندانس در حین معکوس شدن باشد. در مواردی که حجم سیستم بالاست و یا اگر کندانسور به صورت مجزا نصب شود، بایستی یک رگولاتور فشار کندانس(CPR) بعد از کمپرسور برای محدود کردن افت فشار در حین معکوس کردن نصب شود.

تغییر حالت کمپرسور به حالت کارکرد پارت لوود CR50% درست قبل از معکوس کردن(تقریبا تا 20 ثانیه) بایستی انجام شود. این روش کارکرد، بالاترین فشار روغن ممکن را امکانپذیر می کند.

کمپرسور را خاموش کنید و شیر معکوس کننده را با یک تاخیر زمانی رها کنید. فشار را کاملا قبل از استارت مجدد برابر کنید.

حالت کارکرد کم بار CR50% بعد از معکوس کردن تا رسیدن به اختلاف فشار 3.0 BAR بایستی برقرار باشد. بعد از این، کمپرسور می تواند تا حالت حداکثر بار تغییر حالت دهد.

خنک کاری اضافی با استفاده از تزریق مبرد مایع(در کمپرسورهای مدل CSH)

در مقایسه با اسکروهای csw، مدلهای CSH توانایی کارکرد با دماهای کندانس بالا و دمای اواپراتور پایین را دارا هستند. در این شرایط خنک کاری اضافی مورد نیاز است که می توان این کار را از طریق تزریق مبرد(LI)به کمپرسور انجام داد. اسکروهای CSH.3 دارای 3 اتصال جداگانه برای تزریق مایع به کمپرسور هستند. درست کنار اتصال جداکننده روغن قرار دارد. این اتصال تزریق را درست به قسمت دیسچارج هدایت می کند. برای استفاده از این اتصال بایستی از شیر انبساط ترموستاتیک به همراه شیر برقی استفاده کنید که براساس دمای گاز دیسچارج کار می کند.

لوله کشی کمپرسور اسکرو

برای اطمینان از عدم وجود حباب در خط مایع تزریقی به نازل LI بایستی اتصال به صورت افقی از خط مایع گرفته شود و تلاش شود لوله کشی رو به سمت پایین انجام شود.

شیر برقی خط تزریق مایع به کمپرسور

یک روش موازی کردن شیر با موتور است تا در زمان روشن شدن موتور این شیر نیز کار کند و روش دیگر استفاده از ترموستات است که مدار فرمان آن توضیح داده شده می شود.

ترموستات برای شیر برقی خط تزریق مایع

  • سنسور بایستی توانایی تحمل دمای 120 درجه سانتی گراد را داشته باشد.
  • تغییرات دمایی شامل ON 110/OFF 100
  • محل قرار گیری حباب ترموستات در خط دیسچارج است.

جابجایی کمپرسورهای مدل CSH.1 با مدل CSH.3

در این مورد می توان از اکونومایزر برای کمپرسورهای جدید CSH.3 نیز استفاده کرد.

خنک کاری اضافی با استفاده از خنک کننده روغن خارجی برای اسکروهای CSH

کاربرد خنک کننده روغن (آب،هوا یا مبرد) وابسته به کاربرد سیستم تزریق مایع است.

زمانی که خنک کننده روغن را طراحی می کنید بایستی بدترین شرایط کارکردی زیر را در نظر بگیرید:

  • حداقل دمای اواپراتور
  • حداکثر سوپرهیت خط ساکشن
  • حداکثر دمای کندانس
  • حالت کارکرد(کنترل ظرفیت، اکونومایزر)

برای محاسبه ظرفیت خنک کننده روغن می توانید از نرم افزارهای مربوطه استفاده کنید.

اتصال اویل کولر(خنک کننده روغن خارجی)

اتصال برای خنک کننده خارجی در عقب کمپرسور زیر شیر قطع کن دیسچارج قرار دارد.

شیر کنترلی برای تزریق روغن اضافی

برای مدل های CSH.3 می توان از شیر کنترلی استفاده کرد. شیر بوسیله ترموستات در زمانی که خنک کردن روغن نیاز است، باز می شود. نقشه فرمان نیز در ادامه این متن توضیح داده شده است.

ترتیب لوله کشی و اجزاء

  • تا آنجا که ممکن است اویل کولر را نزدیک به کمپرسور نصب کنید.
  • طراحی بایستی به صورتی انجام شود که از ریختن روغن در کمپرسور در زمان مخلوط شدن روغن و مبرد جلوگیری شود.(خنک کننده روغن را زیر یا همسطح کمپرسور نصب کنید.)
  • برای افزایش حجم روغن نصب یک شیر برقی در خط روغن ضروری است. این کار از ریختن روغن در کمپرسور در زمان خاموشی جلوگیری می کند. شیر برقی را درست قبل از اتصال ورود روغن به کمپرسور و موازی با تیغه NO کنتاکتور وصل کنید.

پیشنهاد می شود اجزای اضافی زیر را نیز نصب کنید:

  • سایدگلس برای دیدن جریان روغن
  • شیرهای توپی برای خط تغذیه و برای موارد سرویس
  • فیلتر روغن با سایز حداکثر مش 25 میکرومتر را می توان در خط روغن نصب کرد.
  • خنک کننده های روغن را بایستی بوسیله ترموستات کنترل کنید.

برای گرم کردن سریع مدار روغن و کاهش افت فشار با روغن سرد، یک خط بای پس روغن(یا حتی گرم کن خنک کننده روغن در زمان خاموشی) در شرایط زیر الزامیست:

  • دمای روغن در خنک کننده به پایین تر از 20 درجه سانتی گراد در زمان خاموشی برسد.
  • حجم روغن خنک کننده به علاوه روغن لوله کشی از شارژ روغن بیشتر شود.
  • خنک کننده روغن قسمتی از کندانسور باشد.

افت فشار قسمت روغن در شرایط طبیعی نبایستی از 0.5 bar تجاوز کند.

خنک کننده روغن آب خنک

کنترل دما به وسیله شیر کنترل آب ترموستاتیک انجام می شود.

خنک کننده روغن هواخنک

کنترل دما به وسیله کنترل پله ای یا پیوسته یا روشن و خاموش فن انجام می شود.

در مواردی که از کندانسور به عنوان خنک کننده استفاده می شود، شیر بای پس به صورت متناوب دما را کنترل می کند.

خنک کننده روغن ترموسیفون (خنک کننده به وسیله مبرد)

کنترل دما همچنین به وسیله مبرد نیز امکانپذیر است. یک مثال از طراحی با ریسیور اولیه بعد از کندانسور را در شکل می توانید ببینید.

کارکرد اکونومایزر ECO

کمپرسورهای اسکرو مدل CSH, CSW توانایی کارکرد با اکونومایزر را دارا هستند. با این روش کارکرد، ظرفیت تبرید و راندمان به وسیله مدار سابکول یا اکسپنشن دومرحله ای بهبود می یابد. این روش به ویژه در موارد دماهای کندانس بالا دارای امتیاز است.

محل ورود اکونومایزر به اسلایدر در مدلهای CSH را در تصویر می توانید ببینید. حالت ECO در کمپرسور اسکرو بیتزر مدل CSW به حالت حداکثر بار محدود می شود.

شرایط کارکرد اکونومایزر

در کمپرسورهای اسکرو، پروسه فشرده سازی تنها در یک جهت انجام می شود. این امر ما را قادر می سازد تا اتصال دیگری را در قسمت هوزینگ روتورها ایجاد کنیم. این اتصال، جریان اضافی مبردی را وارد می کند که حداقل تاثیر را در جریان ورودی از قسمت ساکشن دارد.

سطح فشار در ECO مشابه با فشار میانی در کمپرسورهای 2 مرحله ایست. این به دان معناست که مدار سابکول اضافه یا ریسیور فشار میانی برای شیر انبساط 2 مرحله ای برای سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. این امر باعث افزایش ظرفیت سرمایی به وسیله اضافه شدن مدار سابکول مایع است. در همین زمان به میزان کمی قدرت ورودی کمپرسور افزایش می یابد.

کارکرد اکونومایزر با مدار سابکول

با این حالت کارکرد یک مبدل حرارتی به عنوان سابکول کننده مایع به کار می رود. یک قسمتی از جریان کندانسور از طریق یک شیر انبساط وارد سابکول کننده می شود و تبخیر شده و بنابراین مبرد مایع در خلاف حرکت سیال را سابکول می کند. با این روش کارککرد، مایع سابکول شده زیر فشار کندانس قرار دارد.

کارکرد اکونومایزر با ریسیور فشار میانی

این طراحی برای اکسپنشن های 2 مرحله ای به ویژه دارای امتیازاتی در اواپراتورهای فلودد و کاربرد در سیستم های با ظرفیت سرمایی بالاست. این نوع کارکرد دارای یک ریسیور فشار میانی بین کندانسور و اواپراتور است. قسمتی از مبرد مایع در ریسیور تبخیر می شود. با این احتساب دمای مبرد مایع باقی مانده تا نقطه جوشیدن کاهش می یابد. یک ریگلاتور فشار ریسیور را پایدار می کند و در همین حال جریان بخار به اتصال اکونومایزر را کنترل می کند. این روش تنها برای اواپراتورهای فلودد پیشنهاد می شود زیرا دمای اشباع پایین تر از فشار میانی است.

موفلر در اکونومایزر خط ساکشن

در زمان اتصال مستقیم اکونومایزر به قسمت اسکروها، ممکن است لرزش پالس مانند در بارهای مشخصی از کمپرسور اتفاق بیفتد.

بنابراین موفلرها را می توان برای کمپرسورهای مدل CSH استفاده کرد.

 اتصالات الکتریکی کمپرسور اسکرو بیتزر

طراحی موتور

کمپرسور اسکرو بیتزر مدلهای CSH.65 , CSH.75 , CSH.85 به صورت PART WINDING SPILIT(PWS) یا به عبارتی دوبل مثلث طراحی شده اند همچنین حالت ستاره مثلث نیز در این موتورها طراحی شده است.

کمپرسورهای مدل CSH95 به صورت کلی به حالت ستاره مثلث طراحی می شوند.

PART WINDING SPLIT(PWS)

حالت های استارت(اتصالات تخته کلمپ مانند شکل است):

  • برای کاهش جریان راه اندازی از راه اندازی PW استفاده می کنیم.
  • حالت استارت مستقیم یا DOL

موتورهای ستاره مثلث

حالت های راه اندازی را در شکل می توانید ببینید.

جریان مدار استارت در حالت ستاره مثلث 3/1 حالت استارت مستقیم است. در واقعیت، هرچند این مقدار 50% است و وقتی از حالت ستاره به مثلث می رویم جریان با راه اندازی مستقیم برابری می کند.

تجهیزات حفاظتی کمپرسور اسکرو بیتزر

کمپرسورهای مدل CSW , CSH به وسیله تجهیزات ایمنی که در تخته کلمپ سربندی می شود، مجهز شده اند. سنسورهای PTC برای حس کردن دمای موتور و روغن به کار می روند که در شکل نشان داده شده است.

برای مشاوره بیشتر می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *