چیلر تراکمی

کمپرسورهای اسکرو بیتزر مدل CSH & CSW قسمت1

کمپرسور اسکرو بیتزر CSW

کمپرسورهای نیمه بسته اسکرو بیتزر

خصوصیات کمپرسورهای اسکرو بیتزر مدل CSH & CSW

کمپرسورهای اسکرو CSH & CSW نتیجه نیاز به توسعه و عدم پاسخگویی کمپرسورهای سیلندر پیستونی و ساخت کمپرسورهایی با ساختار ساده و ارزان هستند.

برخلاف کمپرسورهای نیمه بسته و باز HS & OS این مدل از کمپرسورها می توان برای کاربردهای تجاری و صنعتی استفاده کرد و نصب و راه اندازی بسیار ساده ای دارند که توضیح داده خواهد شد.

برای مشاوره می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

درمجموع کنترل الکتریکال و گردش روغن بسیار ساده است. سطح روغن به صورت اوپتیک کنترل می شود و نگهداری از آن ساده است.

جهت مشاوره می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

سری کمپرسورهای اسکرو بهینه شده برای گاز R134a

درمجموع برای کمپرسورهای R407c & R22(R404A,R507A) بهینه سازی برای کارکرد مبرد R134a در مدل های CSH & CSW صورت گرفته است.

ویژگیهای این مدل شامل:

رنج وسیعی از ظرفیت ها

رنج وسیعی از کاربردها برای استفاده یا عدم استفاده از ECO

راندمان بالاتر و COP بیشتر

نرمی کارکرد بیشتر

تفاوتهای مدل کمپرسورهای اسکرو CSH & CSW

اسکروهای CSH

سری های جدید CSH.3 مطابق با سری CSH.1 ساخته می شوند و برای کاربردهای کندانس هوایی و چیلرها طراحی شده اند.

درمجموع این کمپرسورها دارای مصرف انرژی بهینه هستند. کاربرد در دماهای کندانس پایین مانند دماهای کندانس بالا با نسبت تراکم بالا(چیلر تراکمی) بست داده شده است.(بدون آن که قابلیت اطمینان آن کاسته شود)

این بهبودها با استفاده از عوامل زیر محقق شده است:

  • سازگاری با نسبت تراکم پله ای(در حالت حداکثر و کم بار) برای توسعه برای رنج های مختلف.
  • کاهش افت جریان های داخلی.
  • سیستم روغن کاری بهینه سازی شده.

اسکروهای CSW

این کمپرسورها برای کاربرد در چیلرهای تراکمی که با دمای کندانس پایین کار می کنند بهینه سازی شده اند و این امر آنها را برای سیستم های کندانس آبی و کندانس های هوایی که در شرایط معتدل کار می کنند مناسب می کند.

برای توسعه و بسط در این کاربردها، راندمان بایستی در حالت فول بار و پارت لود افزایش داشته باشد و بنابراین برای کاربرد برای چیلرهای تراکمی در حالتی که دارای حداکثر بار نیستند، مناسب می باشد.

طراحی کمپرسور اسکرو

کمپرسورهای اسکرو بیتزر از دو شفت مارپیچ تشکیل شده اند که نسبت دندانه آنها 5:6 است. قسمت اصلی این کمپرسورها دو روتور است(روتور نری و مادگی) که در هوزینگ بسته ای ثابت شده اند.

راه اندازی کمپرسور اسکرو بیتزر

این کمپرسورها به وسیله یک موتور سنکرون راه اندازی می شوند و روتور موتور بر روی اسکروی نری قرار دارد و استاتور از طریق گاز ساکشن خنک می شود.

در کمپرسورهای مدل csw برای کاربرد در چیلرهای تراکمی کندانس آبی(دمای کندانس پایین) مورد استفاده قرار می گیرند بنابراین نیاز به کابل با قطر پایین تر و کنتاکتور کوچکتر دارد.

کنترل ظرفیت دوبل کمپرسور اسکرو

کنترل نامحدود و یا کنترل اسلاید ولو 4 مرحله ای در این کمپرسورها امکانپذیر است. حالتهای کارکرد تناوبی از طریق ترتیب کنترل امکانپذیر است و نیاز به تغییر ساختار کنترلی کمپرسور نیست و همچنین قابلیت استارت در حالت بی بار را دارد.

تجهیزات الکترونیکی

دمای سیم پیچ را با استفاده از سنسورهای PTC می توان کنترل کرد.

توالی فاز را برای جهت چرخش می توان کنترل کرد.

سنسور دمای روغن PTC در این کمپرسورها وجود دارد.

تجهیزات  روغنکاری کمپرسور اسکرو

جداکننده روغن سه مرحله ای

فیلتر با سایز سوراخ های 10 میکرومتر

کاهش دهنده فشار محفظه بلبرینگ ها برای حداقل اختلاط مبرد در روغن و بنابراین افزایش ویسکوزیته.

کمپرسورهای اسکرو مدل CSH , CSW برای کارکرد با کنترل ظرفیت دوبل طراحی شده اند که به کمپرسور اجازه کنترل ظرفیت نامحدود و یا 4 پله بدون نیاز به اصلاح کمپرسور را می دهد و استفاده از حالت کارکرد با استفاده از شیرهای برقی امکانپذیر می باشد.

مزیت دیگر این کمپرسورها سیستم راه اندازی اتوماتیک بی بار در حالت استارت است. این کار نه تنها باعث کاهش تورک راه اندازی می شود بلکه باعث شتاب زمان زیر بار رفتن نیز می شود. این کار نه تنها تنش وارده بر قطعات مکانیکی را کاهش می دهد بلکه باعث کاهش بار برق مصرفی نیز می شود.

کنترل ظرفیت از طریق شیرهای برقی که به کمپرسور فلنچ شده اند، انجام می گیرد. یک کنترل کننده با ست پوینت دوبل یا هر کنترل کننده مشابهی برای این کار مناسب می باشد.

1.گاز ساکشن 2. فشار روغن 3.پیستون هیدرولیک 4.فنر 5.گاز دیسچارج 6.اسلایدر کنترل 7.اکونومایزر- در CSH

کنترل هیدرولیک

در شکل بالا شماتیک هیدرولیک مورد استفاده نشان داده شده است. با حرکت اسلایدر 7، جریان گاز ساکشن کنترل می شود.

اگر اسلایدر کاملا به سمت ساکشن حرکت کند(در شکل بالا به سمت چپ برود)، فضای کاری بین پروفایل ها با گاز ساکشن پر می شود. هر چقدر اسلایدر به سمت دیسچارج حرکت کند، حجم پروفایل کمتر می شود. هرچقدر مبرد کمتری گرفته شود، جریان کاهش می یابد و ظرفیت نیز کاهش خواهد یافت.

اسلایدر به وسیله پیستون هیدرولیکی کنترل می شود. اگر شیر CR4 باز باشد، فشار روغن در محفظه روغن 3 افزایش می یابد و اسلایدر به سمت ساکشن حرکت می کند و ظرفیت برودتی افزایش می یابد.

اگر شیرهای CR1,CR2,CR3 باز باشند، فشار بر پیستون هیدرولیک کاهش می یابد. به وسیله گاز دیسچارج 6، به سمت قسمت دیسچارج حل داده می شود و ظرفیت سرمایی کاهش می یابد.

روشن کردن کمپرسور اسکرو

در طول ایست کمپرسور اسکرو، شیر برقی CR3 باز است. فشار در سیلندر هیدرولیک کاملا کاهش می یابد. فنر اسلایدر را به قسمت دیسچارج حل می دهد.

زمانی که کمپرسور را روشن می کنید، کمپرسور در حالت بی بار است. شیر CR4 براساس تقاضا برقدار می شود بنابراین اسلایدر را به سمت قسمت ساکشن حل می دهد. ظرفیت برودتی تا شرایط تنظیمی بار با برقدار شدن شیرهای CR1..CR3 افزایش می یابد.

کنترل ظرفیت نامحدود کمپرسور اسکرو

در سیستم هایی با کمپرسور و جایی که دقت کنترل بالا نیاز است پیشنهاد می شود از کنترل ظرفیت نامحدود استفاده شود.

اگر مقدار واقعی در بین رنج تنظیم شده کنترل H باشد، تقاضای بار برودتی سیستم بدون تغییر باقی می ماند سپس نیازی به حرکت اسلایدر نیست. هیچ شیر برقی برقدار نمی شود.

ورودی کنترل می تواند برای مثال دمای آب یا هوا در اواپراتور یا فشار ساکشن باشد.

زمانهای حرکت اسلایدر کوتاه می باشد، زمانهای پالس(T1 یاT3 ( بایستی در محدوده 0.5 ثانیه باشد اما هرگز از 1 ثانیه تجاوز نکند.

زمانهای توقف بین دو پالس(T2 یا T4) بایستی به صورت مجزا و با دقت تنظیم شوند.

کنترل ظرفیت 4 پله ای کمپرسور اسکرو بیتزر

این نوع از کنترل ظرفیت برای سیستم هایی مناسب است که دارای اینرسی بالایی هستند. برای مثال چیلرهای آبی یکی از کاربردهای این نوع از کنترل هستند.

از این سیستم همچنین می توان در سیستم هایی که دارای چند کمپرسور موازی هستند، استفاده کرد. در مقایسه با خروجی کل، تفاوتهای هر مرحله خیلی کم است. در شکل کنترل شیرهای برقی برای پله های ظرفیت جداگانه نشان داده شده است.

افزایش برودت مورد تقاضا

اگر مقدار واقعی از نقطه تنظیم افزایش پیدا کرد، تقاضای برودت افزایش یافته است(نقطه A در شکل) شیر برقی CR4 برای وقفه ای کوتاه باز می شود تا مقدار واقعی بین رنج تنظیم شده کنترل قرار بگیرد.(نقطه کارکرد B) حال کمپرسور با ظرفیت برودت افزایش یافته کار می کند.

کاهش برودت مورد تقاضا

کاهش برودت مورد تقاضا به پایین تر از نقطه تنظیم(نقطه کارکردی C) است. حال شیر برقی CR3 برای مدت زمان کوتاهی تا قرار گیری مقدار واقعی بین رنج تنظیم شده کنترل باز می شود(کارکرد نقطه D) و کمپرسور با ظرفیت برودتی کمتری کار می کند.

با شیرهای برقی CR3/CR4 کنترل بین %100 و مقدار جزیی %25 است. متناوبا شیرهای CR2/CR4 می توانند برقدار شوند و کنترل بایستی بین %100 و مقدار جزیی %50 محدود شود.

محدودیت کارکرد %50 درصد برای ظرفیت برودتی برای کاربردی که در ادامه آمده پیشنهاد می شود.(از شیرهای CR2/CR4 استفاده می شود.)

  • در موارد کاربرد در نسبت تراکم بالا/دماهای کندانس، مشخص کننده محدودیت کارکرد دمایی است.
  • برای سیستم های چند کمپرسور نیز به صورت مجزا و یا مدارهای تکی مورد استفاده قرار می گیرد. در این شرایط، کنترل ظرفیت بین 100 و 50% در ترکیب با سیکل روشن و خاموش کمپرسور، باعث گارانتی بالاترین راندمان ممکن بدون مقاومتی در رنج های مختلف کاربرد می شود.

کنترل ظرفیت چهار پله ای

این نوع از کنترل ظرفیت به ویژه برای سیستم هایی با تغییرات زیاد دمایی مناسب است. در ارتباط با سرمایش غیر مستقیم، برای مثال چیلرهای تراکمی اسکرو آبی یکی از این کاربردها هستند.

از این روش برای کاربردهایی با چند کمپرسور موازی می توان استفاده کرد. در مقایسه با خروجی کل، اختلاف های ظرفیت برای هر مرحله بسیار پایین است که امکان کنترل پیوسته را امکانپذیر می کند.

فاصله های زمانی بین تعویض بین یک پله ظرفیت به دیگری بایستی به دقت انتخاب  شود تا تغییرات دمایی به درستی پوشش داده شود.

برای اجتناب از حداقل زمان مکث بین دو تغییر پالس بایستی حداقل 2 دقیقه باشد.

زمان سیکل قطع کردن شیر، CR4، بایستی در حدود 10 ثانیه قبل از فرمان، انجام شود، حتی ممکن است فاصله کمتر نیز ضروری باشد، به ویژه در سیستم هایی با اختلاف های فشار بالا.

بنابراین در این مورد بایستی از رله هایی با زمان تنظیم استفاده کرد. برای این نوع از کاربرد، حداقل ظرفیت تبرید %50 پیشنهاد می شود. کنترل سپس با شیر CR4 (موقتا قطع کردن) و CR1 (%75) و CR2(%50) انجام می شود.

ادامه این مطلب در مورد کمپرسورهای اسکرو بیتزر را می توانید در قسمت دوم کمپرسورهای اسکرو بیتزر مدل csw , csh مشاهده بفرمایید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *