چیلر تراکمی

چگونه آلودگی‌ های مبرد را کاهش دهیم

چگونه آلودگی‌ های مبرد را کاهش دهیم

خیلی از چیلرها از کاهش راندمان به دلیل آلودگی روغن با آب و یا اسید و هوا و یا از روغن اضافی رنج می برند. هر کدام از این موارد در طول زمان اثرات مخربی بر روی کمپرسور می گذارند.

روغن: معمول ترین نوع آلودگی

تحقیقی که به تازگی انجمن مهندسین امریکا انجام داده نشان میدهد تمامی چیلرهای مورد تحقیق دارای روغن اضافه می باشند و همچنین 3تا 7 درصد آنها دارای روغن در اواپراتور می باشند و همچنین 9 تا 20 درصد چیلرها دارای روغن آلوده می باشند.

آلودگی روغن (contamination of oil)

اسیدی شدن روغن باعث اسیدی شدن کل محیط کمپرسور می شود و قدرت روغن کاری روغن را پایین می آورد و قدرت ضد خورندگی در کمپرسور پایین می‌آید و حتی وجود مقدار ناچیز از آلودگی در روغن سبب از بین رفتن روغن و قطعات کمپرسور شده و هزینه های تعمیر و نگهداری را بالا می برد.

خیلی از مشکلات مربوط به روغن در اصل مشکل دار بودن روغن نیست بلکه از آلودگی های همراه روغن سبب می شود.

پیدا کردن علت وجود آلودگی در روغن خود گاهی نیاز به تجربه دارد, هر چند با آنالیز روغن pH  و مشاهده روغن و حتی بو کردن آن و صدا و کارکرد کمپرسور می توان به مشکل آن پی برد.

در زیر چند اثر و علامت روغن آلوده آمده است:

علايم روغن

اثرات کوتاه مدت

اثرات بلند مدت

pH  پایین بودن خوردگی، کاهش عمر روغن، خوردگی سطحی بلبرینگ ها و بوش ها خوردگی بلبرینگ ها و تمامی اجزا
ویسکوزیته بالا

(گرانردی)

دمای بالا

آمپر بالا

کاهش راندمان، خوردگی رینگ ها، عدم توازن فشار دهش و مکش
رنگ زرد مایل به قهوه ای کوتاه کردن عمر روغن

خوردگی

هزینه روغن و درایر زیاد

هزینه تعمیرات زیاد

رقیق و شفاف شدن خوردگی

دمای بالا

آمپر بالا

انتقال روغن به سیستم

فرار روغن

گرفتگی درایر

تا همین اواخر تاثیر روغن اضافه خیلی مشخص نشده بود تا این که تبدیل به یک مساله بزرگ شد. سبب کاهش راندمان چیلر به صورت مشخصی می شود که از آن به عنوان آلوده کننده خیرخواه نام می برند.

روش معمول برای مواجهه شدن با مشکلات روغن صبر کردن برای تبدیل شدن مساله به مشکلی بزرگ است و بعد از آن اقدام به تعویض روغن، شارژ مجدد گاز و تعمیر کمپرسور می کنند اما این مشکلات و رفع آلودگی هزینه زیادی دارد.

آب: خطرناک ترین آلوده کننده

آب یکی از پرهزینه ترین آلودگی هاست، آلودگی نه تنها باعث کاهش راندمان می گردد بلکه به چندین شیوه باعث آسیب شده و اگر تشخیص داده نشود باعث هزینه های بالایی می‌گردد. شامل:

به شکل یخ درآمدن در اکسپنشن ولو و اواپراتور می باشد.

به همراه روغن وارد کمپرسور شده و به شکل اسید درآمده و به شارلاک سیم پیچ آسیب رسانده و باعث سوختن آن گردد.

ین های مس را از سطح لوله های مسی برداشته و با انتقال آنها سبب آسیب رسیدن بلبرینگ ها شود.

همراه با روغن به شکل لجن در آمده و سبب مسدود شدن حرکت روغن گردد و سطح فلزات خورده شود.

هر مقدار آبی بیشتر در سیستم وجود داشته باشد، پتانسل عدم کارکرد درست کل سیستم وخرابی کمپرسورها را بالا می برد و بایستی از سیستم پاک گردد.

هوا:آلودگی میعان ناپذیر

هوا یکی از سخت ترین آلودگی ها برای زدودن از چیلر است اگر به قسمت ریفریجرنت سیستم وارد گردد، این گاز میعان ناپذیر سبب افزایش فشار و فشار کاری می گردد و نتیجه افزایش هزینه ها، روغن کاری نامناسب و مشکلات برای کمپرسور است.

جهت مشاوره با کارشناسان گروه با ما تماس بگیرید. و یا برای آشنایی بیشتر به کانال یوتیوب گروه مهندسی مهراسپند مراجعه کرده و فیلم‌های مربوطه را تماشا کنید.