چیلر تراکمی

پوشش دهی کویل های کندانسور هوایی

پوشش دهی کویل های کندانسور هوایی

پوشش دهی کویل های کندانسور هوایی

خیلی از سازنده های HVAC و فروشنده ها از خوردگی کویل ها به دلیل خوردگی اطمینان دارند. علت  این مشکل معمولا آلودگی های محیطی است که از محیط های هوای نمکی تا شستشو دهنده های کویل، ضد آفتاب، فرمالدهیدها، مواد ساختمانی می تواند ناشی شود. هر کدام از این منابع آلودگی می تواند باعث خوردگی در طول یک سال و یا بیشتر شود.

برای مثال کویل های کندانسور هوایی که در منطقه عسلویه استفاده می شوند. به دلیل وجود محیط مرطوب و گازهای مختلف ناشی از سوختن گاز و تشکیل اسید باعث بوجود آمدن خوردگی های نقطه ای در کویل می شود.

جدا از محیط های اسیدی در منطقه عسلویه، کویل هایی که در منطقه نزدیک دریا نصب می شوند، در معرض خوردگی ناشی از نمک و رطوبت هوا هستند.

دو مدل معمول خوردگی کویل

دو مدل معمول خوردگی کویل عبارت اند از: خوردگی نقطه ای و خوردگی لانه مورچه ای. این دو مدل خوردگی می تواند در عرض چند هفته پس از نصب شروع شود. به صورت معمول خوردگی بعد از 1 تا 4 سال مشاهده می شود. توانایی تشخیص تشکیل خوردگی می تواند در تشخیص و محدود کردن خوردگی کمک کند.

خوردگی نقطه ای معمولا به دلیل حضور کلراید و فلوراید بوجود می آید. کلرایدها در کریستال های آب کننده برف، تمیز کننده های کاشی و شستشو دهنده ها، نرم کننده های پارچه و… وجود دارند. فلورایدها در آب های شهری و یا افزودنی ها به آب در آب مشاهده می شوند. خوردگی معمولا به علت حضور یون های کلراید و فلوراید بر روی سطح فلز در کندانسور بروز می کند. یون های منفی به فیلم اکسید فلزی که به وسیله روش آنودایز تولیدشده، حمله می کنند.

خوردگی لانه مورچه ای معمولا به وسیله اسیدهای ارگانیک مانند اسید اسیتیک و فرمیک بروز می کند. اسید اسیتیک در محصولاتی مانند چسب ها، بردهای الکتریکی، بتونه های سیلیکونی، حلال های شستشو دهنده، وینگر، فرم های عایق کننده و بسیاری از مواد که در خانه ها و صنایع به کار می رود، کاربرد دارند. اسیدفرمیک در مواد آرایشی، مواد ضد عفونی کننده، تنباکو، رنگ های لاتکس، تخته های چند لا و چندین ماده دیگر وجود دارند. خوردگی ایجاد شده توسط این مواد می تواند باعث تولید خوردگی های نقطه ای بر روی سطح مس شود.

انتخاب پوشش دهنده (coating) مناسب برای کندانسور

اولین گام یک تعمیرکار زمانی که با خوردگی کویل مواجه می شود برآورد این مساله است که این پدیده تکرار شده و منطقه نصب کویل نامناسب است و یا با تعویض کویل کندانسور، مجدد این اتفاق بروز کرده است.  این مساله که بتوان تشخیص داد کویل جدید نیز خورده خواهد شد، مساله ای سخت است. در مورد عسلویه یا مناطق حاشیه خلیج فارس، کندانسورها به صورت پیوسته خورده می شوند و بایستی با پوشش (coating) مناسب پوشش داده شوند و یونیت هایی که تعویض می شوند بایستی دارای کوتینگ باشند. در مناطقی که خوردگی محیطی وجود ندارد بایستی به عوامل خورنده توجه کرد (نصب کندانسور به دور از اگزاست فن ها). این کار هزینه و نیاز به پوشش دهی را از بین می برد.

انتخاب پوشش دهی کویل مناسب برای هر کاربرد باعث کاهش هزینه ها و آسیب ها می شود. انتخاب اشتباه پوشش دهی کویل های کندانسور هوایی ، توانایی انتقال دما کاهش می یابد و باعث افزایش انرژی مصرفی می شود.

انتقال دما یک پارامتر اساسی در پوشش دهی کویل است به ویژه در مواردی که گاز سیکل تعویض می گردد زیرا کندانسور دیگر دارای راندمان اولیه شرکت سازنده نیست. کوتینگ نازک باعث انتقال دمای بهتر می شود در حالی که کوتینگ ضخیم باعث کاهش انتقال دما می شود. دیگر نکته آبگیری یا درین آب از روی کندانسور است تا توانایی انتقال دما بهبود یابد. درین سریع آب از روی کویل باعث کاهش راندمان می شود.

چهار پوشش ده (coating) برجسته صنایع HVAC عبارت اند از:

  • پلی اورتان ها Polyurethanes
  • اپوکسی ها  Epoxies
  • فلوئور پلی مرها Fluoropolymers
  • سیلان ها Silanes

تمام چهار پوشش ده فوق، درجات امتیاز متفاوتی در مقامت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر خراش، انعطاف پذیری، وزن، ضخامت، آب گریزی و توانایی های انتقال دما دارند.

پلی ارتان (pu) در سال1940 اختراع شد و برای انواع مختلفی از کاربردها به کار می رود. Pu می تواند به سختی فایبر گلاس، انعطاف پذیری مانند لاستیک، چسبناک مانند چسب و نرم مانند فوم باشد. بسیاری از کویل های کندانسورموجود در بازار از پایه pu هستند. فویل pu گران نیست و ویسکوزیته کمی دارد و همچنین انعطاف پذیری بالایی دارد و دارای ضخامت کمی است (معمولا 25-50 میکرون کمتر از بیشتر پوشش ده ها). عیب این پوشش، عدم ارتجاعی همانند دیگر کوتینگ ها است.

اپوکسی ها یا پوشش ده های پایه

اپوکسی ها یا پوشش ده های پایه فنولیک کمترین قیمت کوتینگ را در بازار دارا هستند. اپوکسی ها در پایان دهه 1920 به عنوان یک ماده شیمیایی خوب برای پوشش دهی کف و دیگر سطوح توسعه یافتند. ویسکوزیته بالای اپوکسی ها باعث کوتینگ ضخیم (تقریبا 50-100 میکرون) با انعطاف پذیری کم و ویژگی های چسبندگی هستند. کوتینگ اپوکسی را نمی توان در محل نصب کندانسور انجام داد. این کوتینگ باعث کاهش انتقال دما در کویل می شود و بنابراین باعث کاهش راندمان و ظرفیت سیستم می شود. اپوکسی ها را می توان بهترین گزینه برای مواردی که انتقال دما دارای اهمیت نیست به حساب آورد.

فلوئور پلی مرها در سال 1938 توسط شرکت Du Pont و با نام تجاری Teflon به بازار عرضه شدند. این کوتینگ با فرم های متفاوت و نام های تجاری متفاوت در بازار وجود دارند. فلوئور پلی مرها به مقاومت بالا در برابر اسیدها، حلال ها شناخته می شوند. پوشش دهی از طریق پوشش دهی الکترواستاتیک پودری یا پروسه رسوب حرارتی انجام می شود. در مجموع انواع مختلفی از اسپری های فلوئور پلی مر وجود دارند که این اسپری ها دارای چسبندگی ضعیف هستند و تاثیر خود را بعد از زمان کوتاهی از دست می دهند. هزینه این روش کمتر از اپوکسی و pu است اما تاثیر و طول عمر آن کوتاه است. این کوتینگ به دلیل روش سخت پوشش دهی و مشکلات برای کوتینگ در محل و گرانی دارای محبوبیت در صنعت HVAC نیستند.

سیلان ها

انواع مختلفی از سیلان ها موجود است. خیلی از انواع آن دارای خواص خوب انعطاف پذیری، ضد آب گریزی و مقاومت در برابر خراش هستند. بنابراین فرمول خوب می تواند باعث کوتینگ شیشه مانند با مقاومت در برابر خوردگی خوب و توانایی درین آب خوب می شود که با آلومینیوم و مس به خوبی جفت می شود. پوشش سیلان ها نازک (کمتر از 10 میکرون) است که خیلی کم است. همچنین باعث کاهش مقاومت در برابر هوا می شوند. پوشش دهی با این روش در محل نیاز به متخصص و فرد آموزش دیده دارد و بایستی سطح به خوبی تمیز باشد و بهترین روش پوشش دهی در کارخانه ها می باشد هر چند این روش گران محسوب می شود و دارای طول عمر بالا است.

برای جمع بندی تحقیق ما، پوشش ده های پایه سیلان ها بهترین محافظت در برابر محیط محسوب می شوند و تاثیرات حداقل بر انتقال دما دارند که از کندانسورهای HVAC در برابر خوردگی در زمان طولانی محافظت می کنند. (معمولا 5 سال یا بیشتر)

برای مشاوره بیشتر در زمینه پوشش دهی کویل های کندانسور هوایی می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.