تاسیسات

پمپ های روغن یا گازوییل

پمپ های روغن یا گازوییل

همانطوری که یک انسان نمی تواند بدون قلب که نوعی پمپ است، زنده بماند. تجهیزات مختلفی از قبیل بسیاری از کمپرسورها، مشعل ها وجود دارند که بدون این وسیله کار نمی کنند. دانستن دانش کارکرد و گوناگونی آن می تواند کمک شایانی به فهم کارکرد و علل خرابی پمپ روغن/گازوییل کند.

خون توسط پمپ(قلب) پمپاژ می گردد، روغن وسوخت نیز بایستی با ایمنی و قابلیت اطمینان پمپاژ گردند و همچنین بایستی با فشار بالا و مناسب و فیلتر شده به مصرف کننده برسد.

پمپ های روغن یا گازوییل با قابلیت پمپاژ مایعات با ویسکوزیته بالا برای حل این مشکلات درست شده اند اما در صورتی که درست طراحی شده و به کار برده شوند.

[cz_image css_position=”relative;display: table;margin:0 auto” id=”cz_86549″ image=”9969″][/cz_image]

یک پمپ های روغن یا گازوییل چگونه کار می کند؟

در یک سیستم گرمایش یا سرمایش پمپ های زیادی به کار برده می شوند. وظیفه اصلی آنها حرکت مایع است. طراحی و کاربرد پمپ ها وابسته به میزان مایعی که بایستی پمپاژ کنند و فشار مایع است.

پمپ های گریز از مرکز(centerfugal pumps)بیشتر جهت سیرکوله کردن مایعات به کار برده می شوند. برای مثال آب سرد و گرم سیستمهای گرمایش و سرمایش. مایع به مرکز پمپ وارد می شود و توسط چرخیدن پروانه(impeller) به سمت دیواره پمپ و خروجی، بیرون رانده می شود. در این روش فشار در خروجی پمپ بوجود می آید.

[cz_image css_position=”relative;display: table;margin:0 auto” id=”cz_50461″ image=”9970″][/cz_image]

پمپ های پیستونی

برای انتقال مایع در جایی که فشار خروجی بالا نیاز است، مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال برای تغذیه آب مورد نیاز دیگ های بخار فشار بالا.

همانطوری که در شکل می توانید ببینید، زمانی که پیستون بالا می رود، آب مجبور می شود به سمت بویلر حرکت کند. در زمان مشابه، مکش ایجاد شده در زیر پیستون سبب مکش آب از منبع کندانس می گردد.

[cz_image css_position=”relative;display: table;margin:0 auto” id=”cz_108153″ image=”9971″][/cz_image]

پمپ های چرخدنده ای جایی استفاده می شوند که مکش و فشار خیلی مشخصی نیاز باشد. برای مثال در مشعل ها و پمپ های روغن کمپرسورها. ساده ترین پمپ چرخدنده ای شامل 2 عدد چرخدنده است.

زمانی که چرخدنده می چرخد، حرکت چرخدنده ها سبب بوجود آمدن وکیوم (خلا) در سمت چپ چرخدنده ها شده و مایع را به سمت راست می راند و سبب رانده شدن روغن از نازل می گردد.

[cz_image css_position=”relative;display: table;margin:0 auto” id=”cz_51203″ image=”9972″][/cz_image]

پمپ های روغن فشار بالا

پمپ های روغن فشار بالا شامل قسمت های زیر است:

  • اجزای پمپ که روغن را می مکند و با فشار مثبت آن را می رانند.
  • یک شیر که فشار روغن را تنظیم می کند.

مزیتها

  • ظرفیت ساکشن بالا
  • ظرفیت فشار بالا
  • کارکرد ساده
  • تورک(torque) اولیه پایین
  • مصرف انرژی پایین
[cz_image css_position=”relative;display: table;margin:0 auto” id=”cz_64393″ image=”9973″][/cz_image]

ساختار پمپ چرخدنده ای

یک پمپ چرخدنده ای از یک دندانه خارجی و یک چرخدنده خارج از مرکز تشکیل شده است و چرخدنده خارج از مرکز بر روی شفت قرار گرفته است.

[cz_image css_position=”relative;display: table;margin:0 auto” id=”cz_53310″ image=”9974″][/cz_image]

زمانی که شفت پمپ می چرخد سبب چرخش چرخدنده خارج از مرکز بر روی دندانه خارجی می گردد و سبب بوجود آمدن یک فشار مکشی در یک سوی چرخدنده ها می شود و سمت دیگر چرخدنده ها فشار مثبت ایجاد شده سبب راندن مایع می گردد. زمانی که چرخدنده ها می گردند، نیروی ایجاد شده در یک سمت سبب مکیدن مایع و از سمت دیگر سبب راندن مایع می شود.

[cz_image css_position=”relative;display: table;margin:0 auto” id=”cz_35551″ image=”9975″][/cz_image]

شیر تنظیم فشار

این شیر فشار مایع را تنظیم و پایدار نگه می دارد و اجازه برگشت روغن به مسیر مکش را نمی دهد. ساختار این شیر بسیار ساده و شبیه به پیستون است و شامل فنر فشرده کننده و پیچ تنظیم است.

[cz_image css_position=”relative;display: table;margin:0 auto” id=”cz_95809″ image=”9976″][/cz_image]

اگر شیر برای فشار کم تنظیم شده باشد، فنر فشار کمی را وارد می کند، بنابراین نیروی فنر بر پیستون کم است.

[cz_image css_position=”relative;display: table;margin:0 auto” id=”cz_54234″ image=”9979″][/cz_image]

دو لوله ای نصب کردن لوله کشی باعث می شود روغن اضافی به تانک ذخیره باز گردد.

چرا قطع کن نیاز است؟

مسیر روشن شدن پمپ های روغن یا گازوییل :

1. زمانی که یک مشعل روشن می شود یک لحظه قبل از راه اندازی، فن بادزن و پمپ گازوییل به کار می افتند و سرعت حرکت گازوییل در مسیر را به حداکثر می رسانند و بایستی پرشر هوا نیز در مدار باشد تا در صورتی که گازوییل به داخل محفظه احتراق دیگ پاشیده شود از روشن بودن بادزن نیز اطمینان داشته باشیم.

2. در حالتی که موتور با حداکثر قدرت کار می کند، پرشر هوا و تنظیم دما بایستی در مدار باشد تا بتوان شعله ای اقتصادی و تمیز داشت

[cz_image css_position=”relative;display: table;margin:0 auto” id=”cz_42112″ image=”9980″][/cz_image]

زمانی که مشعل خاموش می شود موتور نیز خاموش می شود. پرشر گازوییل و هوا نیز از مدار خارج می شوند تا دوباره مشعل راه اندازی گردد. در طول این وقفه محفظه احتراق می تواند دوده بگیرد.

[cz_image css_position=”relative;display: table;margin:0 auto” id=”cz_38303″ image=”9977″][/cz_image]

امروزه این مشکل را با شیر قطع کن رفع می کنند. یک شیر برقی این وظیفه را عهده دارد و در خط نازل گازوییل نصب می گردد.

به چه دلیل انواع مختلف پمپ های روغن یا گازوییل وجود دارد؟

انواع و سایزهای مختلف پمپ روغن برای کاربری های مختلف با دبی و فشار مورد نظر نیاز است.

دبی را می توان با استفاده از سایز و سرعت چرخدنده ها بدست آورد و گوناگونی راه اندازی به شیر انتخابی پمپ وابسته است.

انواع شیر های قابل انتخاب:

شیر تنظیمی

تنها هدف این شیر تنظیم فشار گازوییل به نازل است. این گونه از شیر در بسیاری از پمپ ها و از جمله پمپ های دانفوس استفاده می شود که در شکل زیر می توانید مشاهده کنید.

[cz_image css_position=”relative;display: table;margin:0 auto” id=”cz_53065″ image=”9978″][/cz_image]

شیر قطع کن و تنظیمی

شیر تنظیمی، فشار گازوییل به نازل را تنظیم می کند و هنگامی که پمپ خاموش می شود مسیر جریان گازوییل را می بندد.

برای اطلاعات بیشتر به یوتیوب گروه مهندسی مهراسپند مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *