چیلر تراکمی

طراحی چیلر در مناطق گرمسیر

طراحی چیلر در مناطق گرمسیر

طراحی چیلر در مناطق گرمسیر

توانایی یک کمپرسور در کارکردن تحت شرایط دمای محیط سخت وابسته به کمپرسور و طراحی چیلر است. طراحان چیلر بایستی در نظر بگیرند که یک چیلر ممکن است در شرایط دمایی معتدل کار کند اما به صورت کامل برای مناطق گرمسیر مانند جنوب ایران نامناسب باشد. برای نمونه میتوان از کمپرسورهای fiasco نام برد. که به دلیل طراحی نامناسب و به کارگیری در مناطق گرمسیر، خسارات زیادی به بار آورند.

برای طراحی چیلر بایستی هوای نامناسب جنوب ایران را در نظر گرفت. برای نمونه چیلرهایی که در هوای آزاد قرار میگیرند، اشعه خورشید باعث می شود دمای هوای ورودی به کندانسور افزایش یابد. مهندسین با تجربه در مناطق گرمسیر آگاهی دارند که برای کارکرد مناسب، چیلر بایستی قابلیت کارکرد طولانی مدت کندانسور با هوای ورودی بالای 50 درجه سانتی گراد را دارا باشد.

مهمترین قسمت چیلر در دمای محیطی بالا

می توان گفت کندانسور مهمترین قسمت چیلر در دمای محیطی بالا است. بالا رفتن دمای کمپرسور باعث بالا رفتن فشار آن و فشار ورودی در کمپرسور می شود و درنتیجه نسبت کمپرس (compressor ratio) نیز افزایش میابد. و در نتیجه فشار دهش(discharge) نیز افزایش میابد.

برای یونیت های دما پایین، اختلاف دمای کندانسور 10 درجه فارنهایت و 15~20 درجه فارنهایت برای دمای متوسط پیشنهاد می گردد. وزش باد مستقیم به کمپرسور میتواند در نگه داشتن دمای مناسب روغن کمک کند. و پیشنهاد می گردد دمای گاز مافوق داغ (superheat) ورودی به کمپرسور را تا آنجایی که ممکن است کاهش داد. زیرا که سبب نگه داشتن دمای سیم پیچ درحدود 18~24  درجه سانتی گراد می شود. که دمای مناسب برای سیم پیچی است. همچنین پیشنهاد می گردد لوله کشی مکش (suction) عایق گردد.

بیشتر روغن های چیلرها در دمای 350 درجه فارنهایت شروع به شکستن ساختارشان می کنند و کربونیزه می شوند. دما و زمان عکس العمل شیمیایی روغن به مقدار اکسیژن و رطوبت موجود در سیستم وابسته است. دمای مبرد خروجی از کمپرسور 6 اینچ دورتر از خروجی کمپرسور بایستی 50~75 درجه فارنهایت خنکتر از محل خروجی کمپرسور باشد. بنابراین دمای 275 درجه فارنهایت دمای بحرانی محسوب می شود و دمای 250 درجه دمای خطرناک محسوب می گردد و دمای 225 درجه فارنهایت(110 درجه سانتی گراد) و پایین تر از آن دمای مطلوب محسوب می گردد.

دمای کارتر روغن

دو تفکر در رابطه با دمای کارتر روغن وجود دارد. یک تفکر محافظه کارانه است که می گوید در دمای 93 درجه سانتی گراد و بالاتر ویسکوزیته کاهش می یابد و روغن کاری به خوبی انجام نمی گیرد و در بعضی از مدلهای کمپرسورهای بسته دمای  240°F نیز دمای مناسب است. هر طراحی کمپرسور برای کارکرد در دمای مشخصی انجام می گیرد و بایستی این مطلب را نیز در نظر گرفت و نمی توان عددی کلی را برای تمام کمپرسورها بیان کرداما در حالت کلی دمای پایینتر موجب طول عمر بیشتر می گردد. در نظر گرفتن مدل و توانایی کمپرسور برای کارکرد در شرایط سخت بدون توجه به هزینه ها می تواند باعث طول عمر و کاهش هزینه های تعمیرات گردد.

240°F we dont have any problem

جهت هر گونه مشاوره با کارشناسان، با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *