چیلر تراکمی

نکات کلیدی ریسیورها

نکات کلیدی ریسیورها

نکات کلیدی ریسیورها

ریسیور در دیکشنری به معنای محل نگهداری و انباشت است. و ریسیور مبرد یکی از اجزای مرسوم سیستم های تبرید است که معمولا جزیی ضروری سیستم نیز می باشد. می توان مشاهده کرد که ریسیور می تواند به عنوان منبعی برای کنترل مبرد مایع عمل کند. و حتی بر روی فشار کندانس و مادون سرد بودن مایع (subcooling) تاثیر بگذارد. و همچنین به عنوان نگهدارنده مبرد مایع اضافی در سیستم تاثیر بگذارد.

نقش ریسیور در کارکرد سیستم با الگوهای طراحی امروزی سنجیده می شود. هر چند سیستم های کوچک با لوله های مویی تجهیز شده اند. و از ریسیور در آنها برای سالهاست که استفاده نمی گردد. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان تولیدات خود را که ظرفیت آنها 25hp و بالاتر از آن است را با شیرهای انبساط و بدون ریسیور می سازند. در حقیقت برای کوچک کردن مشکلات ابعادی ریسیور بایستی شناختی از کارکرد آن داشته باشیم.

مادون سرد کردن مایع liquid subcooling

برای کارکرد مناسب سیستم بایستی مایع مبرد زمانی که به اکسپنشن ولو می رسد چند درجه پایینتر از دمای اشباع (saturated tempreture) باشد تا از ورود مبرد به صورت مایع همراه با حباب های گاز جلوگیری گردد. بنابراین مایع مبرد در ورود به خط مایع بایستی به صورت کامل مایع باشد تا افت فشار را جبران کند.

میزان مادون سرد بودن زمانی که لوله رایزر عمودی طولانی به اواپراتور وجود داشته باشد بحرانی است. به صورت تقریبی میتوان گفت هر 60cm لوله عمودی برابر 1psi افت فشار مایع مبرد است. یک طرح شماتیکی از سیستمی که دارای کندانسور هوایی است در شکل زیر نشان داده شده است. فرض کنید سیستمی در دمای محیط 30 درجه سانتیگراد با گاز R-12 و با فشار 128.8 psig برابر با 40.5 کار می کند. برای ساده تر شدن مساله اجازه دهید افت فشار بین خروجی کندانسور و ریسیور را در نظر نگیریم.

بنابراین فشار در خروجی کندانسور و ورودی ریسیور 126.8 psig باقی می ماند.در بیشتر سیستم ها مبرد به صورت مادون سرد با رنج مناسب، کندانسور را ترک می کند تا بتواند افت فشارهای طبیعی سیستم را جبران کند. بعضی از کاربران اعتقاد دارند در صورتی که ریسیور از مبرد انباشته نباشد ممکن است باعث از بین رفتن مادون سرد بودن گردد.

 طرح شماتیک از سیستمی که دارای ریسیور است

نکات کلیدی ریسیورها

اگر مایع خروجی کندانسور در دمای 38 درجه سانتیگراد و سابکولد، کندانسور را ترک کند و در همان دما به ریسیور وارد گردد. چه اتفاقی برای بخار مبرد در ریسیور می افتد؟ در فشار 126.8 psig مبرد در دمای 40.5 کندانس می گردد و در 37.5 درجه سانتیگراد شروع به تغییر فاز می کند. یک مقدار از بخار کندانس می گردد که وابسته به دما و فشار پایین ریسیور است.

شرایط پایدار تا زمانی که جریان سیال در ریسیور به حدی برسد که فشار دینامیک بر فشار استاتیک غلبه پیدا کند، برقرار نمی گردد. هرچند این امر واضح است که در صورتی که مایع و بخار مبرد در ریسیور وجود داشته باشد، مخلوط مورد نظر تمایل دارد به شرایط اشباع برسد تا شرایط مایع.

الزامات ریسیور

اگر ریسیور در شرایط دمایی محیط بالاتر از دمای کندانس قرار داشته باشد، مایع مبرد به کندانسور برمیگردد البته تا زمانی که فشار کندانس بیشتر از فشار ریسیور باشد و این امر میتواند در کندانسورهای تبخیری و یا آب خنک با ریسیور جدا اتفاق بیفتد و یا در سیستم های هوا خنکی که ریسیور در شرایط گرم غیر طبیعی قرار دارد.

بهترین گریز برای این مساله این است که اطمینان حاصل گردد ریسیور در جایی خنک تر از دمای کندانسور قرار دارد. اگر این امر ممکن نباشد، بایستی ریسیور برای جلوگیری از انتقال دما عایق گردد.

مشخص کردن میزان شارژ مبرد

به صورت سنتی ساید گلسی وجود دارد که به ما اجازه می دهد میزان شارژ مناسب مبرد را مشخص کنیم و در بسیاری از موارد این وسیله تنها مشخص کننده ما می باشد. وقتی که سایدگلس در قسمت خط مایع خروجی مبرد از ریسیور قرار دارد، تجربه نشان داده است که بوجود آمدن حباب ها در سایدگلس نشان دهنده ناکافی بودن شارژ می باشد.

این مطلب درست است که ناکافی بودن شارژ مبرد باعث بوجود آمدن حباب در سایدگلس می گردد اما خیلی از عوامل درگیر می تواند باعث بوجود آمدن چنین قضیه ای گردد.

اگر مایع در ریسیور نزدیک به دمای اشباع باشد، به عبارت دیگر اگر دمای مادون سرد (subcooling) پایین باشد نتیجه این می شود که ریسیور کاملا با مایع پر نشده باشد و مقدار کمی افت فشار سبب بوجود آمدن حباب های گاز در خط مایع می شود. هر گونه محدودیت مایع مبرد در رد شدن از شیر برقی و یا خروجی ریسیور نیز میتواند سبب بوجود آمدن حباب گردد.

سرعت حرکت مایع مبرد نیاز به فشار جهت تامین سرعت دارد و اگر ارتفاع عمودی و یا هد مایع در خروجی خط مایع  مناسب نباشد سبب افت فشار می گردد.

چه زمانی به یک ریسیور نیاز است

هیچ گونه توجیهی برای استفاده از ریسیور در سیستمی وجود ندارد مگر اینکه ضروری باشد. به صورت واضح در سیستم های اسپیلیت که خط مبرد طولانی دارند و با شارژ زیاد مبرد همراه هستند و یا در سیستم هایی با چند اواپراتور که به مبرد بیشتری نیاز دارد به ریسیور جهت پمپ دان نیاز دارند.

اما در سیستم هایی که با یک اواپراتور کار می کنند و در شرایط محیطی پایدار قرار دارند نصب یک ریسیور را شاید نتوان مفید دانست. اگر کندانسور به اندازه کافی باشد و درست انتخاب شده باشد و اواپراتور برای حداقل شارژ مبرد انتخاب شده باشد، میتواند تمام مبرد را در کندانسور برای پمپ دان جمع کند.

نقش ریسیور در کارکرد سیستم

زیادی مبرد مایع در سیستم سبب آسیب رساندن به کمپرسور می گردد. و به یاد داشته باشیم شارژ زیادی مبرد برای کارکرد مناسب صحیح نمی باشد. و تا زمانی شارژ مبرد به مرز بحرانی برسد، وجود ریسیور با سایدگلس که نشان دهنده شارژ مبرد می باشد جهت شارژ مناسب کمک کننده می باشد.

اجزای سیستم مشخص کننده نیاز به یک ریسیور و اندازه آن است. در طراحی یک سیستم تبرید بهتر است ابعاد کندانسور را کمی بزرگتر انتخاب کنیم و مبرد مادون سرد(subcool) خروجی از کندانسور به ریسیور را بالاتر بگیریم.

برای مشاوره با کارشناسان ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *