چیلر تراکمی

نصب و راه اندازی کمپرسور اسکرو

نصب و راه اندازی کمپرسور

راهنمای نصب و راه اندازی کمپرسور اسکرو

هنبل(همبل)

RC2-100 to RC2-930

کمپرسور با فشار 0.5 بار شارژ ازت شده است، دقت کنید قبل از نصب شارژ ازت را تخلیه کنید.

اضافه کردن یا تخلیه روغن از طریق شیر تخلیه کنار شیر برقی کمپرسور انجام می شود. دقت کنید کمپرسورهای نو با روغن شارژ نشده است و از روغنهای مورد تایید سازنده استفاده کنید. روغنهای POE جاذب قوی رطوبت هستند و می توانند باعث تشکیل اسید شوند.(تماس روغن با هوای آزاد را کاهش دهید)

سیستم تزریق مایع و شیر انبساط کمپرسور اسکرو:

سیستم تزریق مایع بایستی لوله کشی شود اما بایستی فضای کافی برای تنظیم شیر و سرویس در نظر بگیرید. برای نصب به راهنمای نصب شرکت سازنده مراجعه کنید.

محافظ دمای دیسچاج PTC:

هر کمپرسور با 4 سنسور PTC نصب شده بر روی کمپرسور فروخته می شود که شامل 3 سنسور بر روی سیم پیچ موتور و یکی در خط دیسچارج است. سنسورهای PTC نصب شده در خط دیسچارج و موتور در مدول نصب شده در تخته کلمپ با یکدیگر سری می شوند.

پیشنهادات روش نصب و لوله کشی سیستم تزریق مایع

با نصب شیر توپی می توانید میزان کمی مبرد مایع را به موتور کمپرسور برسانید.

دستورالعمل سربندی کمپرسور اسکرو

شکل زیر روش سربندی سیم پیچ را نشان می دهد.

از یک جای پیچ اضافه بر روی شینه پل استفاده کنید تا بتوانید کابل قدرت را نصب کنید.

روش سیم کشی محافظ موتور کمپرسور اسکرو

محافظ موتور به طور کلی در تمام سیم پیچ کمپرسورها وجود دارد و به شما این امکان را می دهد تا بتوانید دمای سیم پیچ را کنترل کنید. در صورتی که مقاومت ترمیستور افزایش یابد(به دلیل افزایش دمای سیم پیچ) فرمان قطع مدار فرمان صادر می شود و تا 5 دقیقه اولین PTC مدار را قطع می کند و در صورت خطای مجدد، این زمان به 60 دقیقه می رسد، در صورت تکرار خطا، به صورت کلی تا ریست و رفع مشکل، کمپرسور از کار می افتد. در صورت افزایش سریع دما برای مثال قفل شدن روتور، کمپرسور از کار می افتد. در صورت ریست کردن، بعد از 5 ثانیه کمپرسور راه اندازی مجدد می شود.

لوله کشی کمپرسور

جهت جلوگیری از لرزش و صدا بایستی به لوله کشی کمپرسور توجه شود.

برای جوشکاری لوله های مسی بایستی از سیم جوش با نقره حداکثر %15 درصد استفاده کنید. بعد از لوله کشی بایستی تست فشار انجام دهید تا نشتی وجود نداشته باشد.بعد از جوشکاری تمیز کردن سیستم بایستی صورت گیرد تا ذرات خارجی در سیستم باقی نمانند و باعث آسیب به کمپرسور نشود.

برای جذب لرزش های هارمونیک در زمان کارکرد چیلر پیشنهاد می شود از لرزه گیر خط ساکشن و دیسچارح استفاده کنید.

نصب لرزه گیر در زیر کمپرسور باعث می شود لرزش به دیگر قطعات انتقال داده نشود.

برای کاهش لرزش پیشنهاد می شود از لوله مسی جهت ساکشن و دیسچارج استفاده کنید.

جدول سایز کابل قدرت کمپرسور اسکرو

سطح مقطع کابل کمپرسور(mm2) 8 14 22 30 38 50 60 80 100 125 150 200
حداکثر جریان پیوسته(Amp) 55 80 100 125 145 175 200 230 270 310 360 425

حداکثر دمای کابل 60 درجه سانتی گراد می باشد و حداکثر دمای محیط 35 درجه سانتی گراد می باشد.

برای جلوگیری از هرگونه آسیب و خطر، استفاده از سیستم ارت توصیه می شود.

توجه: جهت حرکت اشتباه روتور می تواند باعث بوجود آمدن آسیبهای جدی به کمپرسور اسکرو می شود. بدون مطالعه روش استارت کمپرسور اسکروی این متن اقدام به روشن کردن کمپرسور نکنید.

دستورالعمل استارت اولیه کمپرسور

شارژ روغن کمپرسور اسکرو: تنها از روغن هایی که شرکت سازنده اعلام می کند استفاده کنید. مطمئن شوید سطح روغن تا وسط سایدگلس رسیده است که قسمت پرحرارت کمپرسور است.(برای کمپرسورهایی با اویل سپراتور روغن داخلی)

هیتر روغن کمپرسور اسکرو:

برای 8 ساعت قبل از راه اندازی کمپرسور بایستی هیتر روغن را روشن کرد و زمانی که کمپرسور خاموش است بایستی هیتر کارتر را روشن کرد.

مطمئن شوید تمام شیرها باز است.

مطمئن شوید تمام شیرهای برقی درست لوله کشی شده باشند.

کابل قدرت و فرمان و ترمیستورها را بررسی کنید.

در جداول زیر مشخصات روغن های مورد استفاده در کمپرسور اسکرو را می توانید ببینید:

توجه:

کمپرسورهای اسکرو سری های RC2-AF, RC2-BF و LA دارای جداکننده روغن و کارتر نیست. این کمپرسورها روغن را نگه نمی دارند بنابراین دارای فیلتر روغن، سوییچ سطح روغن و یا هیتر روغن نیستند بنابراین بایستی از جداکننده روغن خارجی با کارتر و فلوتر روغن استفاده کنید همچنین بایستی در مسیر بازگشت روغن به کمپرسور بایستی از فیلتر روغن و فلوسوییچ روغن استفاده شود. برای این کار می توانید فلودیاگرام زیر را مشاهده کنید. مطمئن شوید قبل از استارت اولیه در مسیرهای لوله کشی روغن، روغن موجود است تا کمپرسور بدون روغن کار نکند.

1.جداکننده روغن خارجی 7.سوییچ سطح روغن
2.خنک کننده روغن 8.سنسور دمای روغن
3.فیلتر روغن و کارتریچ 9.گرم کن یا هیتر روغن
4.سوییچ جریان روغن 10.شیر جریان تنظیم دستی
5.شیر برقی روغن 11.کمپرسور اسکرو
6.سایدگلس

در مدار روغنکاری، نصب شیر برقی روغن در محل مناسب بسیار مهم می باشد. زمانی که کمپرسور خاموش می شود، روغن به صورت اتوماتیک به دلیل اختلاف فشار به درون کمپرسور تزریق می شود. این مساله باعث سخت شدن ری استارت یا شروع مجدد می شود زیرا پایین بودن سطح روغن یا روغن تزریقی درون محفظه کمپرسور است.

درست بودن دور کمپرسور را با استارت در زمان 1 ثانیه بررسی کنید. درست بودن دور کمپرسور باعث افت فشار ساکشن و افزایش فشار دیسچارج می شود. در صورت کارکرد کمپرسور با دور برعکس، آسیب های جدی را برای کمپرسور در پی دارد.

دوباره سطح روغن را چک کنید. سطح روغن بایستی وسط سایدگلس باشد.

هنبل دمای سوپرهیت ساکشن 10 تا 20 درجه فارنهایت را پیشنهاد می کند و سوپرهیت دیسچارج بایستی 30 درجه فارنهایت و حداقل اختلاف فشار 70psi باشد.

پیشنهادات تنظیمات ایمنی نصب و راه اندازی کمپرسور اسکرو

  1. در صورت خطای سطح پایین روغن: برای 30-60 ثانیه مدار باز می شود.
  2. میزان ساکشن نامطمئن: کمتر از 5psi برای 3 ثانیه.
  3. دمای دیسچارج بالا: بیشتر از 215 درجه فارنهایت برای 2 ثانیه.
  4. حداقل اختلاف فشار: کمتر از 65psi برای 60 ثانیه.
  5. اختلاف فشار نامطمئن: کمتر از 35psi برای 5 ثانیه.
  6. کثیف بودن فیلتر(فشار دیسچارج-فشار روغن):بیشتر از 20psi برای 30 ثانیه.
  7. سوپرهیت دیسچارج پایین: کمتر از 25 درجه فارنهایت برای 300 ثانیه.
  8. خطای مدول موتور: برای 1 ثانیه.

در زیر تصاویر شیر برقی های کمپرسور اسکرو هنبل را می بینید که از طریق آنها بار کمپرسور کنترل می شود:

کنترل ظرفیت بدون پله

برای حالت کنترل ظرفیت بدون پله، می توان تمام شیر برقی ها را با صفحه مخصوص کور کرد و تنها با نصب یک شیر برقی که قبلا توضیح داده شده است، این کار را انجام داد.

اگر شیر برقی از نوع درحالت عادی باز است، سیم آن را از خروجی تیغه در حالت عادی بسته رله بگیرید.

اگر شیر برقی از نوع درحالت عادی بسته است، سیم آن را از خروجی تیغه در حالت عادی باز رله بگیرید.

پله های بار 25%, 50%, 75%, 100%(از %25 درصد بار تنها در زمان راه اندازی و خاموشی استفاده کنید)

در زیر می توانید نقشه برق برای نصب و راه اندازی کمپرسور اسکرو را مشاهده کنید:

نشانه های شیر برقی ها

زمانی که سلونوئیدهای کمپرسور را نصب می کنید، مطمئن شوید سوراخها درست هستند تا روغنکاری به درستی انجام شود.

زمانی که از درپوش برای محل نصب شیر برقی استفاده می کنید، مطمئن شوید که دایره هر دو سوراخ را برای عبور روغن پوشش می دهد.

همچنین در صورت نصب اریفیس از محل سوراخ ها مطمئن شوید.

مطمئن شوید تمام سوراخ ها به درستی نصب شده اند.

برای مشاوره می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید. همچنین جهت اطلاع مشاهده فیلم‌های این زمینه به کانال یوتیوب ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *