تاسیسات

مشکلات برج های خنک کننده

مشکلات برج های خنک کننده

مشکلات برج های خنک کننده

برج های خنک کننده اجزایی از سیستم های تبرید هستند که نقشی کلیدی در کارکرد درست چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی دارند و در طول کارکردشان با مشکلاتی روبرو می شوند که در ادامه این مشکلات را همراه با راه حل بیان می کنیم:

رسوب در بین پکینگ های برج خنک کننده

در برج های خنک کننده به دلیل استفاده از تبخیر آب برای خنک کردن آب، رسوبگذاری و تشکیل لایه های رسوب کلسیم (ca++) و منیزیم(mg++) در برج های خنک کننده اتفاق می افتد که برای رفع این مشکل بایستی از آب نرم یا با سختی پایین برای تغذیه آب جبرانی برج خنک کننده استفاده کرد. راه حل دیگر استفاده از رسوبزداهای شیمیایی همراه با گردش آب در برج خنک کننده است البته این رسوب زداها معمولا باعث تغییر ph آب برج به سمت بازی شدن می شوند که نتیجه آن رشد میکروارگانیزم هاست.

البته سختی گیرهای دیگری با نام های مغناطیسی، التراسونیک و… وجود دارد که دارای راندمان مناسبی نیستند البته سختی گیرهای رزینی نیز برای تولید آب نرم مورد استفاده قرار می گیرد که کارکرد با آن برای پرسنل نگهدار تاسیسات معمولا سخت است و دارای هدر رفت بالای آب در حین بک واش رزین می باشند.

 

رشد میکروارگانیزمها

آب برج خنک کننده محل مناسبی برای رشد بسیاری از میکروارگانیزم هاست. این میکروارگانیزم ها با رشد خود در برج خنک کننده باعث کاهش تبادل دمایی آب و هوا و همچنین گرفتگی پکینگ ها، نازلها و لوله های کندانسور می شوند. بعضی از این میکروارگانیزمها با رشد و تشکیل کلونی در قسمتهای فلزی باعث خوردگی شدید قسمتهای فلزی می شوند. بعضی از این میکرو ارگانیزمها بسیار بیماریزا هستند و میتوانند باعث بیماری های ریوی و حتی مرگ شوند.

روش مبارزه با این جانداران بسیار ساده است. بایستی میزان ph آب برج خنک کننده را کنترل کنید و از قلیایی شدن آب جلوگیری کنید.

مشکلات مکانیکی برج خنک کننده

درصورت وجود مشکلات مکانیکی در معدود قطعات محرک برج خنک کننده، سبب عدم پاشش درست و گسترده آب بر روی پکینگ ها و یا کاهش جریان هوا و یا توضیع نامناسب آب یا انتخاب سیستم تعدیل سرعت می تواند باعث بوجود آمدن مشکلات زیاد و کاهش راندمان برج خنک کننده شود.

برای مشاوره می توانید با کارشناسان فنی گروه مهندسی مهراسپند تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *