چیلر تراکمی

مزایای شیرهای انبساط الکترونیکی

مزایای شیرهای انبساط الکترونیکی

مزایای شیرهای انبساط الکترونیکی electronic expansion valves

سوپرهیت پایین، فشار بالای اواپراتور و cop بهتر

امتیاز کنترل کننده سوپرهیت الکترونیکی کاملا واضح می‌باشد. حتی در حداکثر بار، اواپراتور بهتر با مبرد پر می‌شود. بدین معنی است که می‌توان بارهای کم را نیز به خوبی تنظیم کرد. همچنین مقدار دقیق مبرد تزریقی به اواپراتور را مشخص کرد.

این عمل بوسیله حس کردن مقدار دقیق سوپرهیت در اواپراتور انجام می گیرد. بدین معنی که یک حس کننده فشار (p در شکل1) و سنسورهای (s2 در شکل1) این اطلاعات را به کنترل کننده می‌فرستند. (EKC315A) و این امر در سریع‌ترین زمان ممکن اتفاق می‌افتد.

با این اطلاعات، کنترلر می‌تواند میزان حداقل بهینه سوپرهیت را مشخص کند. این تنظیم کردن میزان تزریق مبرد باعث بهبود راندمان اواپراتور می‌گردد. در نتیجه منجر به فشار بالاتر اواپراتور می‌شود. این امر تنها بوسیله مقادیر بالاتر COP بدست می‌آید. همچنین باعث ذخیره انرژی می‌گردد. زیرا مقدار COP برابر است با مقدار سرمایشی که بااستفاده از انرژی بدست می‌آید.

قابل انتخاب بودن راحت MOP)MAXIMUM OPERATION PRESSURE)

از مهم‌ترین مزایای شیرهای انبساط الکترونیکی ، انتخاب راحت MOP (حداکثر فشار کاری) است. همانطوری که قبلا در اکسپنشن والوهای ترموستاتیک توضیح داده شد، MOP وابسته به حداکثر فشار اواپراتور است.

اکسپنشن والوهای ترموستاتیک اغلب مقادیر دقیق MOP دارند. (اگر توانایی تنظیم مقدار MOP داشته باشند). و بنابراین شما می‌توانید برای هر کاربرد از میزان دقیقی استفاده کنید.

برای مثال: -20 درجه سانتی گراد برای کاربردهای فریزر

و یا +15 درجه سانتی گراد برای سیستم‌های هوا خنک

اگر ضروری باشد می‌توان میزان MOP را به عددی کاملا جدید تغییر داد. در مجموع، تغییر اعداد مورد نظر توسط مدل الکترونیکی سریعتر، راحتتر و دقیق‌تر از مدل مکانیکی انجام می‌گیرد.

راه اندازی

کنترلر از دو دکمه فشاری جهت راه اندازی استفاده می‌کند. و یک صفحه نمایش که تمام تغییرات و اطلاعات مهم را نمایش می‌دهد.

این امر میزان دستکاری اپراتور را برای رسیدن به عدد دلخواه کاهش می‌دهد. و میزان دقیق تنظیمات و کارکرد را می‌توان در صفحه نمایش مشاهده کرد.

در مجموع، استفاده از منوی کنترلر برای نمایش تمام پارامترها، از قبیل نوع مبردی که انتخاب کرده‌اید و… امکان پذیر می‌باشد. برای نمونه می‌توانید میزان دقیق سوپرهیت را در کنترل کننده مشخص کنید تا شیر تحت این تغییرات کار کند.

همچنین می‌توانید کنترل سوپرهیت را به صورت وفق پذیر با بار و یا کنترل وابسته به بار انجام دهید. در اینجا کنترل وابسته به بار را با جزییات توضیح می‌دهیم. سیستم به صورت عمومی با سوپرهیت بالاتر کار می‌کند تا حالت‌های نیمه بار را پوشش دهد. برای مثال، برای اطمینان از زمان‌های کارکرد حداقل تعداد کمپرسور و یا جلوگیری از یخ زدگی اواپراتور، این سیستم عمل می‌کند. و می‌توان امکان دیفراست سیستم را از بین ببرد.

سرویس

منوی سرویس کنترل کننده سوپرهیت به صورت ویژه در اختیار اپراتور قرار دارد. تا بتواند سوپرهیت را به صورت دقیق در حین نصب و یا نگهداری تنظیم کند. تمام پارامترهایی که در کنترل کننده بالا شروع می‌شوند، نشان دهنده مقادیر نمایشی می‌باشند. سه پارامتر وجود دارد که از تمام آنها مهمتر است.

که شامل:

نشان دهنده سوپرهیت

نشان دهنده دما در سنسور S2 (دمای خروجی اواپراتور را نشان می‌دهد.)

دمای تبخیر شدن (evaporating temperature) می‌باشد.

شیرهای الکترونیک تدریجی

شما می‌توانید از شیرهای ETS,ICM,AKV استفاده کنید. این محرک ها (ACTUATOR) دارای تفاوت‌های زیر می‌باشند:

ETS,ICM شیرهای تدریجی می‌باشند. بنابراین می‌توان در چیلرهای با مبرد R-407c زمانی که هر درجه سوپرهیت مهم است از آنها استفاده کرد. و کوچکترین تغییرات فشار اواپراتور را بایستی مد نظر قرار داد. و کنترل کننده بایستی با یکی از کنترلرهای P,PI,PID استفاده شود. با کنترل کننده P مثلا اگر سوپرهیت خیلی زیاد شود، باز شدن شیر با سرعت مشابه باز می‌گردد. با PI (جز I به معنای زمان دوباره راه اندازی است) و زمان به صورت مجزا قابل تنظیم است. جز D در کنترل کننده PID متناسب با تغییرات ناگهانی در مقدار تنظیمی است. اگر یک شیر ETS و یا ICM استفاده شود، یک شیر برقی نیز بایستی در خط مایع نصب گردد و با EKC کنترل گردد.

در مواردی که نمی‌خواهید از شیر برقی استفاده کنید بایستی از UPS(uniterruptible power supply) برای اکچویتور (ICM) و یا کنترل کننده (ETS) استفاده کنید. استفاده از UPS خیلی ضروری است. زیرا یک ICM ویا ETS نمی‌تواند در حین قطع برق شیر را ببندد. و اواپراتور از مایع پر می شود. با یک UPS شیر می‌تواند بسته گردد، حتی اگر قطعی برق پیش آید.

شیرهای پالسی

در سیستم‌هایی که از پالس با شیر AKV استفاده می‌کنند اضافه کردن شیر برقی در خط مایع ضروری نیست. این بدان معنی است که بر اساس نیاز به باز بودن شیر، شیر AKV برای هر مرحله کاملا باز و کاملا بسته می‌گردد.

برای مثال:

با باز شدن %50 و یک پالس استاندارد 6 ثانیه ای (این مقدار قابل تنظیم است)، شیر برای 3 ثانیه باز و برای 3 ثانیه بسته می گردد.

با %20 باز کردن، زمان مطابق با آن 1.2s باز و 4.8s بسته است.

قطر خط مایع

در زمانی که شیرهای پالسی استفاده می‌شود، دقت بیشتری به سایز خط مایع بایستی مورد توجه قرار گیرد. سرعت 0.5m/s مبرد معمولا برای محاسبه سایز خط مایع در نظر گرفته می‌شود. هرچند اگر شما یک سیستم واقعی را مشاهده کنید، خواهید دید این عدد تقریبا 1m/s است. این مساله معمولا مشکلی برای شیرهای ترموستاتیک معمولی (جریان پیوسته) بوجود نمی‌آورد. هرچند، شما بایستی بسیار دقت کنید. تا شیر برای سرعت مورد نظر طراحی شده باشد. و بایستی بیشتر از ظرفیت اواپراتور به ظرفیت سرعت شیر دقت کرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انتخاب و مزایای شیرهای انبساط الکترونیکی، در مناطق مختلف ایران و کاربردهای مختلف آن با مشاورین این شرکت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *