چیلر تراکمی

مبردهای (گازهای) دوستدار لایه ازون

مبردهای (گازهای) دوستدار لایه ازون با روغن های POE

مبردهای (گازهای) دوستدار لایه ازون با روغن های POE

برای رسیدن به هدف کاهش آسیب به لایه اوزون در پروتکل منترال استفاده و جایگزینی مبردهایی که به لایه اوزون آسیب نرسانند، تصویب شد. مبردهای دوستدار لایه اوزون جایگزین مبردهایی شدند که با HFC شناخته می شود که بیشتر ترکیبات زئوتروپیک هستند که می توان گفت مانند یک سیال خالص عمل نمی کنند و در زمانی که از حالت مایع به بخار و یا بلعکس تغییر فاز می دهند، ویژگی های متفاوتی از هر کدام از اجزای مبرد از خود نشان می دهند. این پدیده باعث نیاز به دقت در طراحی تجهیزات شده است. گازهای ترکیبی زئوتروپیک با نام سری R-400 ، ASHRAE تولید شدند. مبرد های جدید دارای خاصیت انحلال خوب با روغن های سنتی آلکیل بنزین و معدنی را نداشتند و بنابراین نیاز به استفاده از روغن دیگری بود.

برای مثال مبرد R-410a یک مبرد زئوتروپیک است که تفاوت بین نقاط حباب و شبنم آن حداقل است. به عبارت دیگر مبرد R-410A نسبت به دیگر انواع زئوتروپیک کاربردی تر است. این بدان معناست که در زمان شارژ گاز کمپرسور و سیکل تبرید، بایستی حتما شارژ به صورت مایع صورت گیرد تا مطمئن شویم میزان ترکیب (%50 R-125,%50 R-32) باقی مانده است.

زمانی که از مبردهای زئوتروپیک استفاده می کنید، پیشنهاد می شود، احتیاط های بیشتری نسبت به سیستم های قدیمی برای نشستی صورت گیرد. این بدان دلیل است که ترکیب دچار تغییر نشود.

روغن پلی استر POE

روغن مورد استفاده برای گاز ترکیبی R-410A، روغن پلی استر POE است. این کلاس از روغنها بسیار جاذب قوی رطوبت هستند به سرعت رطوبت را جذب می کنند حتی در زمان های کوتاهی که در مجاورت هوای آزاد باشند. در سیکل های قدیمی با R-22، سطح رطوبت می توانست تا سطح %10 افزایش یابد اما در سیستم های جدید با روغن POE، اسید با شکستن ساختار روغن POE در سطح رطوبت تا 3% تشکیل می شود. بنابراین رطوبت نمی تواند بوسیله پمپ های وکیوم معمول جمع شود و نیاز به فیلتر درایرهای مخصوصی است تا جذب شود. بنابراین مخازن نگهداری روغن بایستی کاملا هوابند باشند همچنین کمپرسورهایی که شارژ روغن هستند بایستی با درپوش به هوای آزاد بسته شود.

روغن های POE همچنین میتوانند آلودگی های سیکل را آزاد کنند. این آلودگی ها در سیستم های R-22 که از روغن معدنی استفاده می کنند ، مشکل ساز نیست اما در روغن های POE مشکل ساز است. توانایی روغن پلی استر POE در معلق کردن آلودگی ها در خود باعث حمل آن به فیلتر درایر می شود. در مواردی مشهاده شده است که شیر انبساط در سیکلی که دارای فیلتر درایر است، دچار گرفتگی شده است. و دقت بسیار زیادی در هنگام جوشکاری بایستی صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *