چیلر تراکمی

روغن­ ها و گاز­های فریونی

روغن­ ها و گاز­های فریونی

روغن­ ها و گاز­های فریونی

روغن در کمپرسور

وظیفه اولیه روغن در چبلر تراکمی و سردخانه­، روغنکاری قطعات متحرک کمپرسور­ها است­. وظیفه دوم حفظ فاصله بین قطعات است و از ورود گاز از قسمت فشار بالا به قسمت فشارپائین جلوگیری می کند. به صورت ایده­ ال روغن باید در کمپرسور حضور داشته باشد­، هر چند مقداری از روغن همراه گاز از کمپرسور خارج می ­شود و در سیکل تبرید سیر کوله می­ گردد­.

اگر مقدار زیادی روغن، کمپرسور را ترک کند­، دو تاثیر منفی دارد:

  • روغن در کندانسور و اواپراتور باعث کاهش تبادل حرارتی و راندمان می ­گردد­.
  • اگر روغن زیادی کمپرسور را ترک کند، ممکن است روغن باقی مانده برای روغنکاری کمپرسور کافی نباشد و کمپرسور آسیب ببیند­.

بنابراین بعضی از تجهیزات (از قبیل جداکننده روغن­، اویل سپراتور­ها) باید در خروجی کمپرسور نصب گردد تا در بعضی از سیکل­ های تبرید­، روغن را به کمپرسور باز­گرداند­.

انحلال ­پذیری:

محدوده آن از عدم انحلال تا حلالیت کامل است­. روغن­ ها و گاز­های فریونی باید با یکدیگر مخلوط شوند تا برگشت روغن به کمپرسور مناسب باشد­.

توضیح مبرد­ها در روغن: انحلال ­پذیری گازها (مبرد­ها) در روغن متفاوت است و یا خواص روغن و گاز تغییر می­ کند­. یک روغن ممکن است در مبردی دارای انحلال بوده یا میزان انحلال در مبرد دیگر کم باشد­.

هیدرو­کربن­ های با زنجیره بلند در روغن­ های معدنی به صورت شیمیایی خیلی خنثی هستند­. در عوض روغن­ های استر (ester) و سنتتیک (synthetic) در حضور اکسیژن و آب دارای قابلیت واکنش بالایی هستند­. حضور بعضی مواد مانند پس ماند­های جوشکاری می­ تواند به عنوان کاتالیزور عمل کند­. محصولات شکستن ساختار می­ تواند شامل هیدروکربن­ ها­، هیدروژن­­­، اسید و قیر باشد_که برای مثال در اثر حضور گاز­های خنثی در سیکل بوجود می ­آید.

گاز فریونی می­ تواند با روغن نامناسب نیز واکنش نشان دهد برای مثال آمونیاک که با روغن­ های پلی استر (POE) واکنش می­ دهد. مثال دیگر R-134a است که در تماس با روغن های معدنی یا دارای کلر که معمولا در تغییرR-12  بهR-134a  در روغن وجود دارد­، ناپایدار می­ شود­.

اختلاف ­های دانسیته:

در مورد روغن ­های نامحلول­، اختلاف دانستیه یا مبرد بسیار مهم است­. یک روغن نا­محلول که سنگین ­تر از مبرد بوده و در ته ظرفی که همراه مبرد است جمع می ­گردد­.

یک روغن نا­محلول با ­مبرد که سبک تر است­، بر روی مبرد قرار می ­گیرد­.

قدرت روغنکاری: هیدروکربن ­های دارای کلر در تجهیزاتی که دارای آلومینیوم است­، به سرعت تغییر فاز می ­دهند­.

خواص جذب رطوبت:

روغن­ های سینتتیک  بعضی اوقات جاذب رطوبت هستند و در هنگام شارژ روغن کمپرسور باید دقت شود که تماس با هوای آزاد نداشته باشند­.

عیب بزرگ جذب رطوبت توسط روغن این است که مواد غیر ارگانیک مانند محصولات خوردگی­، براده ­ها را در خود حل کرده و برای مثال در اواپراتور جمع می ­کنند­.

روغن­ های پایه الکید به ویژه جاذب رطوبت هستند در حالی که نسبت به روغن­ های پلی ­استر در جذب رطوبت بهتر می ­باشند­.

روغن در اواپراتور­ها

روغن در اواپراتور­، دو مشکل را بوجود می­ آورد:

  • جریان مبرد معمولا رو به بالا است­. روغن می­ تواند در مسیر­ها در اواپراتور باعث گرفتگی در جریان شود­.
  • دمای پائین و ویسکوزیته بالا باعث می ­شود روغن تمایل به چسبیدن به سطوح را داشته باشد­.
  • رفتار فیلم روغن، بازتاب ویسکوزیته آن است­. یک روغن با ویسکوزیته پائین­، در یک زمان به شکل لایه مایع بر روی دیوار بوده و بعضی اوقات همراه مبرد به صورت قطرات ریز است. روغن با ویسکوزیته بالا ممکن است به سطوح بچسبد و باعث کاهش تبادل گردد­.
  • رسوب روغن نامحلول در اواپراتور­های انبساط مستقیم (DX) یا فلودد می­ تواند اتفاق بیفتد­.
  • تنها سیستمی که بوسیله روغن رسوب نمی ­گیرد­، اواپراتور فلودد با روغن قابل حل با مبرد است­.
  • در کاربرد­های دما پائین در اواپراتور DX، نیروی برشی ممکن است برای حمل قطرات روغن رو به بالا کافی نباشد­. روغن در اواپراتور جمع شده و به سطوح بچسبد­.
  • بای پس گاز داغ یک امتیاز دارد­. زمانی که جریان مبرد کاهش یابد که به دلیل کاهش ظرفیت بروز می ­کند­، کاهش جریان مبرد با گاز دیسچارج کمپرسور جبران میشود و جریان مبرد به میزان منطقی ثابت باقی می ­ماند­.
  • دیگر تاثیر بای­پس گاز داغ­، افزایش دماست که باعث شستن روغن از سطوح می ­شود­.
  • راحت ترین راه برای تزریق گاز دیسچارج استفاده از شیر برقی است­.
  • بهترین راه، جلوگیری از ورود روغن به اواپراتور است­. این کار را می­ توان از طریق نصب جدا­کننده روغن مناسب انجام داد­.

جهت مشاوره با کارشناسان مهراسپند در تماس باشید.