چیلر تراکمی

رسوب گذاری در سمت مبرد مبدل حرارتی

رسوب گذاری در سمت مبرد مبدل حرارتی

رسوب گذاری و خوردگی

رسوب گذاری در سمت مبرد مبدل حرارتی

منبع رسوب

  1. در حالت کلی

رسوب گذاری در سمت مبرد مبدل حرارتی (گاز فریونی) به دلیل روغن بروز می کند و می تواند در مدار خنک کننده ای بروز کند. این اتفاق به دلایل مختلفی بروز می کند.

  1. روغن

مبرد روغن را در سیکل به همراه خود حمل می کند و همچنین به صورت نامحلول یا ذرات شیرابه مانند نیز در سیکل ممکن است شکل بگیرد. تاثیر روغن وابسته به قدرت انحلال آن در مبرد است.

روغن تنها باعث رسوب گذاری نمی شود بلکه باعث کاهش ضریب انتقال حرارت کندانسور و اواپراتور نیز می شود.

  1. انحلال روغن

مبرد و روغن برای جلوگیری از تشکیل فیلم روغن با یکدیگر محلول می شود. اما این فیلم در بسیاری موارد تشکیل می شود. برای مثال در اواپراتور انبساط مستقیم که مبرد به جوش می آید، قطرات روغن به دیواره می چسبند و فیلم روغن را تشکیل می دهند.

متاسفانه ضریب انتقال حرارت در این قسمت اواپراتور که تحت تاثیر فیلم روغن است، کم می شود. سرعت مناسب گاز می تواند از تشکیل قطرات روغن در اواپراتور و کاهش راندمان جلوگیری کند.

  1. عدم انحلال روغن

این اتفاق در سیستم های آمونیاکی (تمام دماها) و گاز R22 (دماهای پایین تر از O درجه سانتی گراد) بروز می کند. تاثیر آن وابسته به وجود این پدیده در کندانسور یا اواپراتور است.

کندانسور

روغن که در R22  حل نشود (در دماهای کندانس طبیعی)، می تواند مشکلاتی را به وجود آورد. مشکلات موجود در کندانسور کمتر از اواپراتور است. دما بالاتر خواهد رفت و ویسکوزیته کمتر می شود. و نیروهای جاذبه و نیروهای برشی هر دو تلاش می کنند مبرد (آمونیاک) روغن را در یک جهت به حرکت در آورند.

.اواپراتور. در صورتی که سرعت مبرد کافی نباشد، روغن مضنونی است که تشکیل فیلم روغن می دهد.

  1. محصولات شکستن ساختار روغن

روغن می تواند در کمپرسور تا بالاتر از نقطه شکستن ساختار، گرم شود. نتیجه این اتفاق تشکیل محصولات شکستن ساختار شامل کربن و محصولات قیر مانند است. این محصولات می توانند در مبدل حرارتی انباشته گردند.

اواپراتور سردترین قسمت است و تمایل بسیار بالایی برای رسوب گذاری در سمت مبرد مبدل حرارتی دارد.

روغن های جدید سنته تیک به ویژه مشکل ساز هستند. این روغن ها معمولا قطعات را قطبی می کنند که محصولات غیر ارگانیک را به حالت اکسیدها، ذرات فلزی کمپرسور، لحیم کاری در روغن به حالت نامحلول در می آورند ولی بهتر از روغن های معدنی هستند. روغن های پلی استر در حضور آب تشکیل رسوب می دهند و محصولات خوردگی را تولید می کنند. مشکل بیشتر به دلیل حل نشدن با مبرد در بعضی موارد بروز می کند که باعث تله شدن روغن، کاهش قدرت روغن کاری و…. می شود.

  1. خوردگی و پاره شدن

ذرات فلزی ناشی از خوردگی و پارگی قطعات کمپرسور را می توان در اواپراتور یا کندانسور یافت.

  1. درایرها (خشک کن ها). سیلیکاژل قدیمی ترین مورد استفاده شونده برای خشک کردن مبرد است. فیلتر درایرها در صف مقدم مقابله با رطوبت در سیکل تبرید قرار دارند. در صورتی که به صورت پک و پرس شده  خوب نباشد، می تواند با حرکت در سیکل باعث خوردگی در کمپرسور شود.
  2. آب. در تئوری آب می تواند تا 5ppm در مبرد وجود داشته باشد. در عمل مقابله با رطوبت بسیار مشکل است. روغن در حضور رطوبت دچار شکستن ساختار شده و لجن تشکیل می دهد (به ویژه در اواپراتور که سردترین قسمت سیکل است.) همچنین باعث تشکیل فوم نیز می شود. (کف کردن روغن) که تبادل حرارتی را کاهش می دهد. رطوبت می تواند توسط روغن که جاذب رطوبت هواست وارد سیکل تراکمی شود.

تمیز کردن و جلوگیری

  1. تمیز کردن. یک دستورالعمل ساده و سریع برای تمیز کردن مبدل حرارتی وجود ندارد مگر اینکه با اورحال کلی سیکل، رسوب روغن و محصولات تجزیه روغن خارج گردد.
  2. جداکننده های روغن. روغن بایستی در جدا کننده تله شود به ویژه در کاربردهای دماهای پایین و بعد از جداسازی از مبرد، به کمپرسور باز گردد.
  3. فیلترها و درایرها. به صورت معمول بین کندانسور و شیر انبساط (اکسپشن ولو) نصب می شوند. این تجهیزات ریسک مواد نامطلوب را در سیکل پایین می آورند.
  4. طراحی. برای اطمینان از کارکرد درست اواپراتور، بایستی سرعت حرکت گاز مناسب باشد و افت فشارها در نظر گرفته شده باشند و با در نظر گرفتن نکات دیگر مانند اختلاف دماها بایستی طراحی انجام شود.

رسوب در یک مدار بسته 

در سمت مایع (آّب) اواپراتور معمولا آب خالص یا به همراه ضد یخ وجود دارد. به دلیل بسته بودن سیکل، خلوص آب حفظ می شود. در بعضی موارد به دلیل وجود ناخالصی های زیاد از قبیل ورود خاک یا ذرات جامد نامحلول به سیکل آب چیلر، امکان تشکیل نوعی از رسوب ناشی از این مواد وجود دارد.

رسوب گذاری آب خام

آب می تواند به انواع زیر طبقه بندی گردد:

  1. آب شهر. معمولا خوب است و در کندانسورهای کوچک دارای هزینه مناسب است.
  2. آب چشمه. این آب معمولا دارای مواد بیولوژیک پایین است اما گاهی اوقات نمک های خورنده (کلسیم& منیزیم سولفات& کربناتها) این آب بالا است. بنا به نوع کیفیت ممکن است نیاز به احیای اولیه آب باشد.
  3. آب برج خنک کننده. آبی که در مدار کندانسور آبی و برج خنک کننده سیرکوله می شود. معمولا دارای 15-20 درجه دمای بالاتر از آب خام است. محتوای نمک می تواند تا  10 برابر آب خام باشد.
  4. آب های سطحی و دریاچه ها. تمرکز نمک ها و مواد رسوب گذار در این آب ها پایین است. و دمای این آب ها نیز مناسب است. به همین دلیل گزینه مناسبی می باشند.
  5. فاضلاب شهری. در مکان های مشخصی مانند کارخانه های فولاد، پروسه های شیمیایی که خورندگی دازای اهمیت کمتری باشد، مورد استفاده قرار می گیرند.
  6. آب شور و آب دریا.  از این آب نمی توان در مبدل های صفحه ای (کندانسور) استفاده کرد. این آب در بسیاری از موارد قبیل چیلرهای تراکمی بر روی سکوهای نفتی یا دریا بهترین گزینه انتخاب است.

توجه! مبدل های صفحه ای نیکل برونز را می توان با آب شور استفاده کرد. مبدل های صفحه ای نیمه جوشی با صفحه های تیتانیوم نیز دارای مقاومت در برابر انواع آب دریا هستند.

انواع رسوب

رسوب را می توان به 2 دسته اصلی طبقه بندی کرد، رسوب بر روی سطح لوله ها و صفحه ها، افت فشار و ذرات جامد که باعث کاهش تبادل شوند. این مورد آخر هم می تواند باعث افت فشار و هم باعث کاهش تبادل شوند.

جلبگ

در زمان های مشخصی از سال، معمولا در تابستان و معمولا در آب های نوع D و E جلبگ تشکیل می شود. در صورتی که میزان جلبگ زیاد باشد، می تواند صافی ها را دچار گرفتگی کند. جدا از کاهش راندمان دمایی، رسوب های جلبگی می توانند خوردگی نقطه ای را بوجود آورند. رسوب ناشی از جلبگ معمولا دارای عاملی خارج از کندانسور است.

باکتری

همانند جلبگ می توانند در سیکل آب برج خنک کننده چیلر رشد کند. و حتی صافی ها را دچار گرفتگی کند. بعضی از باکتری ها از سولفات داخل آب تغذیه می کنند و سولفات را به اسید سولفیک تبدیل می کنند. که باعث خوردگی می شود. بعضی دیگر از آهن یا اکسیدها یا نیتروژن تغذیه می کنند. این باکتری ها بر روی سطوح فلزی کلونی تشکیل می دهند. و باعث کاهش تبادل و خوردگی می شوند.

قارچ

همانند باکتری دارای اثرات مشابه است. اما بزرگترین مشکل در خوردگی قطعات چوبی برج خنک کننده بروز می کند.

جلوگیری و تمیز کردن

احیای آب یک کار مشکل است. به ویژه کنترل باکتری ها. بعضی محصولات این باکتری ها و جانداران آبی برای انسان مضر است. مواد تجاری در بازار وجود دارد که باعث کاهش خوردگی می شوند. با ترکیب مواد مختلف می توان از رشد جلبگ، رسوب و باکتری در برج خنک کننده جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *